Jos,
Bedankt voor je buitengewoon opbouwende feedback.
Inderdaad had ik in deze situatie de converter niet nodig, maar hij zat er op dat moment nu eenmaal tussen dus ik heb ik 'm gebruikt. Fototechnisch misschien wel een heel verkeerd uitgangspunt, maar goed, dat is dan een leerpuntje voor de volgende keer: de tijd nemen om de juiste configuratie te kiezen.
Ik zat inderdaad niet in het uiterste macrobereik, dus zou ik de converter ook niet nodig hebben gehad. Met de converter en in het 1:1 bereik zou je het kopje eruit gelicht hebben, maar uit de vrije hand is dat erg lastig.
Overigens ben ik uit feedback op andere foto's er al achter gekomen dat de converter waarschijnlijk een sterk negatieve invloed heeft op de scherpte van de foto. Ik heb me voorgenomen die zo min mogelijk te gaan gebruiken en heb de lens nu standaard zonder de converter klaarliggen.
Ik zal zeker binnenkort eens aan je verzoek gaan voldoen om de gevraagde foto's te maken en je daarop feedback te laten geven. Ik zal ze hier ergens plaatsen en je via een pb-tje op de hoogte stellen. Want deze lens is zeker tot grootse dingen in staat, daar ben ik wel van overtuigd, gezien mijn andere ervaringen en de ervaringen van anderen die ik via het net gevonden heb.
Op termijn wil ik zeker door naar een nieuwere versie (AF) maar dat wordt nog even sparen want mijn verlanglijstje is niet zo heel kort en er staan nog een paar andere lenzen boven :-)
Nogmaals bedankt en het wordt vervolgd...
Groeten,
J@@P