Auteur Topic: Snuittor  (gelezen 950 keer)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Snuittor
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2009, 10:43:23 »
Jos,

Bedankt voor je buitengewoon opbouwende feedback.
Inderdaad had ik in deze situatie de converter niet nodig, maar hij zat er op dat moment nu eenmaal tussen dus ik heb ik 'm gebruikt. Fototechnisch misschien wel een heel verkeerd uitgangspunt, maar goed, dat is dan een leerpuntje voor de volgende keer: de tijd nemen om de juiste configuratie te kiezen.
Ik zat inderdaad niet in het uiterste macrobereik, dus zou ik de converter ook niet nodig hebben gehad. Met de converter en in het 1:1 bereik zou je het kopje eruit gelicht hebben, maar uit de vrije hand is dat erg lastig.

Overigens ben ik uit feedback op andere foto's er al achter gekomen dat de converter waarschijnlijk een sterk negatieve invloed heeft op de scherpte van de foto. Ik heb me voorgenomen die zo min mogelijk te gaan gebruiken en heb de lens nu standaard zonder de converter klaarliggen.
Ik zal zeker binnenkort eens aan je verzoek gaan voldoen om de gevraagde foto's te maken en je daarop feedback te laten geven. Ik zal ze hier ergens plaatsen en je via een pb-tje op de hoogte stellen. Want deze lens is zeker tot grootse dingen in staat, daar ben ik wel van overtuigd, gezien mijn andere ervaringen en de ervaringen van anderen die ik via het net gevonden heb.
Op termijn wil ik zeker door naar een nieuwere versie (AF) maar dat wordt nog even sparen want mijn verlanglijstje is niet zo heel kort en er staan nog een paar andere lenzen boven :-)
Nogmaals bedankt en het wordt vervolgd...

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2009, 10:43:23 »

Offline Jos Kwaspen

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2009, 19:21:35 »
Inderdaad een mooi idee!
Alleen maar spijtig van de minder geslaagde technische uitwerking.

Om je echt verder te helpen wil ik je enkele vragen stellen.
De Tamron SP 90 F2,5 zou een 1:2 macrolens zijn. Jij gebruikt die met een 1:1 converter om een grotere vergrotingsfactor te halen.
Als ik deze foto bekijk dan had je de converter niet nodig. Zelfs als de foto niet gecropt werd is dit de beeldvulling voor een opname met een 1:2 lens in uiterste macrostand.
Met de converter erbij heb je hier zeker niet in de maximale macrostand gefotografeerd. Klopt dit?

Om bij volgende foto's zeker te zijn dat de mindere beeldkwaliteit veroorzaakt wordt door de converter en niet door de Tamron, zou ik graag enkele foto's willen zien van een onderwerp van
2 tot 3 cm groot gemaakt met de Tamron alleen in uiterste macrostand.

Van de nieuwe Tamron 90 F2,8 (1:1) kennen wij allemaal de uitstekende kwaliteit. Op deze manier kunnen wij vergelijken en je duidelijke oplossingen aanreiken voor betere resultaten.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2009, 12:55:19 »
Jammer van de onscherpte want de idee erachter vind ik wel leuk. Misschien wat verder uitwerken?

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2009, 17:55:39 »
Het idee is heel leuk alleen jammer dat het snuitkevertje niet wat duidelijker in zijn gezichtje is.
Misschien iets lichter maken.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Snuittor
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2009, 21:12:22 »
Creatief bezig geweest met een beestje dat ik liever niet zie: een snuittor of snuitkever. Eet namelijk fanatiek van de planten in je tuin. Maar goed, een A4-tje en een helder zonnetje leveren onderstaand plaatje op.

Gemaakt met Tamron SP90 2.5 met gebruik van 1:1 converter.

Groeten,
J@@P

Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)