Auteur Topic: Eerste roodborstje gefotografeerd  (gelezen 1276 keer)

Offline ventaxian

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Eerste roodborstje gefotografeerd
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2017, 21:06:17 »
Leuke foto met een enigszins misleidende titel ;), want het is eigenlijk (m.i.) een "compositie met roodborstje", een fraai geheel.

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2017, 21:06:17 »

Offline abakker

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2017, 12:35:33 »
nog niet zo bekent ben met de Pentax K5 mogelijkheden.
Mijn ervaring met Pentax gaat nog uit met de analogen tijden waarbij je diafragma op 8 a 11  zetten om zo scherp mogelijk te zijn voor je foto's.
Dan heb ik nog vraag aangaande om foto's te maken van vogels met welke sluitertijden kan je het beste en mooiste foto's maken.

Afz. peter schijf     
Hoi Peter, met de camera op een statief, kan een zittende vogel met een vrij lange sluitertijd gefotografeerd worden, 1/30 tot 1/125 sec of nog korter. Een lens heeft niet zijn maximale scherpte als het diafragma helemaal dicht gedraaid wordt; wel wordt dan het maximale scherpte/diepte gebied verkregen maar dat is niet altijd gewenst omdat de achtergrond dan storend in beeld kan komen.
Afhankelijk van de achtergrond en de lichtomstandigheden, wordt meestal een goed resultaat behaald door het diafragma 2 stops kleiner te maken dan de maximale opening; bij een lens met diafragma 3.5 maximaal wordt dit dan 8. Bij een analoge lens met de K-5 is het nodig dat in het menu "gebruik diaframaring toestaan" ingesteld wordt en het programma op M. De belichting kan nu gemeten worden door het indrukken van de groene knop; de camera stelt dan de "juiste" sluitertijd in. Als deze te langzaam is, kan het verhogen van de ISO waarde een oplossing zijn; de beeldkwaliteit kan iets teruglopen bij een hogere waarde, maar een bewogen opname is ook niet goed. Het blijft altijd zoeken naar de beste instelling.

Groeten, Arno

Offline p schijf

• Full Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2017, 10:28:42 »
Deze positieve commentaren wil ik nog even kwijt dat de opname gemaakt is met een statief, bij de andere commentaar van forum lid "ZWITSER" wil hierbij vermelden dat ik nog niet zo bekent ben met de Pentax K5 mogelijkheden.
Mijn ervaring met Pentax gaat nog uit met de analogen tijden waarbij je diafragma op 8 a 11  zetten om zo scherp mogelijk te zijn voor je foto's. De pentaxen waarbij ik begonnen ben is uit de jaren 60 a 70 van de vorige eeuw. (ben 72jaar)
Dan heb ik nog vraag aangaande om foto's te maken van vogels met welke sluitertijden kan je het beste en mooiste foto's maken.

Afz. peter schijf     
Pentax K5, 55-300 + smc 300 sdm + converter DA1.4 AW
Pentax Me super plus 4 lenzen, Metz fliter niet meer in mijn bezit.

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2017, 14:21:37 »
Mooie foto geworden :good:: Mooie compositie en lekker scherp. Ik ben het wat de diafragma keuze wel met abakker en zwitser eens, volgende poging eens rond F5.6 of F8 gaan zitten (indien bij 135mm genomen).
+1 Wat betreft de compo en de diafragma adviezen.

Wat betreft scherpte weet ik dat die lens echt beter kan. Als ik op de vergroting kijk, meen ik iets van backfocus te zien? Ik neem aan dat scherpgesteld is op de oogjes?
Vogel is niet helemaal scherp (kan bewegingsonscherpte zijn) maar het achterste stukje brood onder de rand en de rand van de schaal (die op zijn kop ligt) zijn scherper.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2017, 12:23:28 »
Mooie foto geworden :good:: Mooie compositie en lekker scherp. Ik ben het wat de diafragma keuze wel met abakker en zwitser eens, volgende poging eens rond F5.6 of F8 gaan zitten (indien bij 135mm genomen).

Groet,   Peter

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2017, 09:03:03 »
Mooie foto. Roodborstje staat er goed op.
Maar waarom met F20 gemaakt! Met bv. F4 komt het roodborstje meer van de achtergrond los.
Gr Ron
2X Sony A7RIII

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2017, 23:02:01 »
Ik vind het een hele mooie foto. Dit komt waarschijnlijk door de goede compositie. De twee ovaal-vormen van de twee schalen brengen de aandacht steeds weer terug naar het roodborstje in het midden.  :toppie:
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Yahrr

• Senior Member
  • **
  • Niet geschoten is geen foto
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2017, 21:51:49 »
+1
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline abakker

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2017, 21:48:56 »
Goede foto, speciaal als je de foto gemaakt hebt zonder statief of solide steun aan een kozijn o.i.d. Omdat het diafragma erg klein gedraaid stond, is alles scherp afgebeeld. Meestal gebruik je voor een vogel te fotograferen, een langere telelens met een vrij open diafragma. De sluitersnelheid kan dan veel korter waardoor het risico op bewegingsonscherpte kleiner wordt en alleen de vogel plus directe omgeving scherp wordt weergegeven; de achtergrond is dan meer of minder onscherp.

Groeten, Arno

Offline p schijf

• Full Member
  • *
Eerste roodborstje gefotografeerd
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2017, 21:22:22 »
 Voor het eerst een roodborstje gefotografeerd met de K5 camera met een nieuwe lens en wel een Pentax DA 18-135 F3.5-5.6.
Zelf zat ik binnen in de huiskamer en lekker warm en de camera stond ook binnen, dus door het raam genomen, zelf ben ik redelijk te vrede met dit resultaat.
Opnamen zijn 1/6sec. F/20 100mm ISO 800

Afz. p schijf   
Pentax K5, 55-300 + smc 300 sdm + converter DA1.4 AW
Pentax Me super plus 4 lenzen, Metz fliter niet meer in mijn bezit.