Hallo,
Ik ben nu een tijdje met mijn Pentax aan het fotograferen, en ik vind het geweldig heerlijk om met het toestel fotos te maken en daarna op de computer te zetten om te kijken of je er iets mee kan! Ook de kitlens vind ik nog niet heel gek, maarrrr: ik mis toch wat, ik mis wat lichtsterkte en ik mis toch een iets groter bereik.
De middelen zijn er nu voor een opvolger van de kitlens en nu zit ik te twijfelen tussen twee lenzen: De Sigma 17-70 mm met een diafragma van 2.8 tot 4 of de Pentax 18-138 mm. Beide lenzen hebben hun voor en tegens, al denk ik wel dat beide lenzen kwalitatief goed in orde zijn. De Sigma spreekt mij net iets meer aan, reden is een mooi bereik en een mooi diafragma. De Pentax kan ik niet uit mijn hoofd zetten, net iets meer bereik en WR.
Heeft iemand ervaring met beide lenzen, en zo ja, welke lens zou je voorkeur hebben als walk around? Hoewel ik graag ga fietsen en wandelen pak ik niet snel mijn camera in de regen te voorschijn, en ik geloof wel dat WR uitmaakt, maar een druppel op de non WR lens zou toch moeten kunnen? Hoe erg is het om een non WR lens te hebben, merk je daar veel nadelen van? Zelf ben ik vooral van de natuur en de close up, daarom neig ik zelf naar de sigma (desnoods in de toekomst aan te vullen met een 70-300 mm lens of een echte macro lens). Die lijkt mij voor mij het meest geschikte, maar zoveel ervaring heb ik ook nog niet en daarom zou ik het fijn vinden om jullie gedachten te horen

Hartelijke groet,
Paul