Auteur Topic: Oproep: Sociale gezicht van een fotoclub fotoclub  (gelezen 4357 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Oproep: Sociale gezicht van een fotoclub fotoclub
« Reactie #18 Gepost op: 22 april 2015, 21:00:24 »
Geheel met Henk eens. Een goed doel is OK, ook een plaatselijke activiteit als in Drunen het Dickens Festijn of Jeugd Vakantie Vreugd (de week voordat de school weer begint).
Het is leuk om te doen, met name de interactie met de deelnemers, de organisatie en de bezoekers. Dat bleek ook weer tijdens de Samenloop voor Hoop afgelopen weekend.
Ook de reactie van het Dickens Festijn was afgelopen jaar erg leuk en positief.

Onze fotoclub bestaat dit jaar 5 jaar en we vieren ons eerste lustrum met een speciale expositie en een "expositie" in de winkels van de plaatselijke winkeliers.
Drunen is alles behalve een wereldstad, maar toch hebben 30 winkeliers (zo een beetje 80% naar mijn inschatting) aangegeven mee te willen doen.
In overleg met de winkeliers gaan we voorafgaand aan onze expositie in samenspraak met de winkelier in zijn/haar winkel foto's hangen, met daaraan gekoppeld een spelelement.

Ik denk dat we als fotoclub trots mogen zijn op het feit dat we in onze 4e jaar van bestaan al een viertal prijzen hebben gewonnen en al aanzienlijk "bekend" zijn in Drunen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 22 april 2015, 21:00:24 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #17 Gepost op: 21 april 2015, 12:34:38 »
Uit eigen ervaring bij een drietal clubs kan ik nu zeggen dat ik niet meer mee doe aan dit soort activiteiten.
In alle gevallen ging het de organisatie er om tegen minimale kosten, vaak gratis, kwalitatief goed fotowerk te krijgen.
Meewerkende fotografen werden niet bedankt en kregen zelfs niet eens een uitnodiging bij de presentatie.
Toen ik moest gaan betalen voor een boek waar mijn werk in was opgenomen heb ik besloten hier in de toekomst niet meer aan mee  te doen.
Waar ik aan mee doe, is voor een goed doel, zoals kanker, alzheimer ed, je kunt ook geld doneren of links laten liggen, maar ik maak in mijn directe omgeving veel van dergelijke ziektes mee en draag op deze manier graag een steentje bij. Daar hoef ik niet persoonlijk voor bedankt te worden, hoewel dat soms wel gebeurt. Zodra er commercieel belang mee gemoeid is doe ik in principe ook niet mee behalve tegen betaling. Het is natuurlijk jammer dat je door een vervelende ervaring(en) afhaakt bij goede doelen, maar dat is ieder zijn eigen keus.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #16 Gepost op: 21 april 2015, 09:57:40 »
Uit eigen ervaring bij een drietal clubs kan ik nu zeggen dat ik niet meer mee doe aan dit soort activiteiten.
In alle gevallen ging het de organisatie er om tegen minimale kosten, vaak gratis, kwalitatief goed fotowerk te krijgen.
Meewerkende fotografen werden niet bedankt en kregen zelfs niet eens een uitnodiging bij de presentatie.
Toen ik moest gaan betalen voor een boek waar mijn werk in was opgenomen heb ik besloten hier in de toekomst niet meer aan mee  te doen.

Offline Kloor2000

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2015, 09:34:37 »
Voor de ICG doet men in Alkmaar een oproep aan amteurfotografen en fotoclubs om foto's te maken tijdens de International Children Games:

http://www.dichtbij.nl/groot-alkmaar/sport/artikel/3982314/icg-zoekt-fotografen.aspx

Voor meer info volg de link.

Groet,

Harry

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2015, 10:37:58 »
Het oogmerk van organisatoren is geld verdienen.
Wanneer je het dan aangrijpt om als activiteit te dienen zeg ik: "prima!"; maar voor verplichtingen tegenover de organisator pas ik.

Toen ik vroeger nog als wielertoerist actief was werd de club regelmatig gevraagd om toeristische tochtjes voor gezinnen te begeleiden.
Op een gegeven moment wilde men dat ik inschrijvingsgeld voor de tocht betaalde. Ik heb me omgedraaid en ben ik vertrokken.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2015, 20:19:11 »
Ik heb eens meegewerkt aan een activiteit in het kader van pink ribbon. Alles mooi geregeld, een sportwedstrijd ter aankleding. Achteraf bleek dat de organisator met een flink deel van opbrengst was vertrokken.........ga je ook van twijfelen.

Mooi dat het zo goed gaat bij Edzo en Henk in de club.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2015, 19:20:41 »
Als ik de verschillende reacties zo lees hebben wij met onze club geluk dat het hier goed loopt, ook met de partners waar we voor fotograferen klopt het doorgaans goed, natuurlijk zal er wel eens iets fout gaan, maar dat is incidenteel en word meestal naar wens rechtgetrokken. Wij hebben als fotoclub ook gewoon spelregels afgesproken hoe wij eea willen als club, voor we in zee gaan met een organisatie die foto`s gemaakt wil hebben voor zijn goede doel. Het valt of staat denk ik bij een clublid die als contactpersoon goed communiceert met de organisatie en de eigen clubleden zodat het aan alle kanten duidelijk is.

Zoals Henk ook terecht zegt, het hangt met name ook van de communicatie af. Zo heb ik gister en vandaag een druk e-mail contact gehad met de webmaster van de Samenloop voor Hoop en hebben we vooraf en achteraf ook een evaluatie sessie. Dit weekend doen 14 van de 24 leden mee aan de Samenloop, met de 2Bikje4Alzheimer hadden we afgelopen jaar 16 deelnemers en mijn vrouw (met de GoPro) en met de Jeugd Vakantie Vreugd zitten we zo door de week heen gemiddeld op zo een 14 leden die mee doen. Met het Dickens festijn zaten we zo rond de 10 leden. Al met al niet slecht dus.

Het is voor beide partijen belangrijk om vooraf goede afspraken te maken. Wij leggen het gebruiksrecht van de foto's, aanleveren van het formaat en eventuele nabestellingen, onze inbreng en wijze van aanleveren door ons vooraf vast. Eigenlijk hebben we daar nooit geen problemen mee.

Zoals Henk al zegt, met vier activiteiten per jaar naast de reguliere bijeenkomsten en de reguliere activiteiten (eens per twee maanden) moet je ook niet meer willen. Op enig moment wordt het teveel en dan haakt iedereen opeens voor alles af. Wij werken met "Datumprikker", dus we toetsen vooraf de bereidheid om mee te doen en dat werkt ook best goed.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2015, 14:11:00 »
Als ik de verschillende reacties zo lees hebben wij met onze club geluk dat het hier goed loopt, ook met de partners waar we voor fotograferen klopt het doorgaans goed, natuurlijk zal er wel eens iets fout gaan, maar dat is incidenteel en word meestal naar wens rechtgetrokken. Wij hebben als fotoclub ook gewoon spelregels afgesproken hoe wij eea willen als club, voor we in zee gaan met een organisatie die foto`s gemaakt wil hebben voor zijn goede doel. Het valt of staat denk ik bij een clublid die als contactpersoon goed communiceert met de organisatie en de eigen clubleden zodat het aan alle kanten duidelijk is.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2015, 13:28:48 »
Mijn ervaringen zijn erg wisselend... Het grote probleem zit erin dat helaas veel mensen niet het verschil weten tussen *vrijwillig* en *vrijblijvend*. En als ze het al weten er niet altijd naar handelen. Met als resultaat dat er soms van de vijf mensen er maar één komt opdraven...

Aan de andere kant wordt er ook vaak 'slordig' omgesprongen met aangeleverd fotowerk. Op een rommelige website, geen naamsvermelding (ook niet van de fotoclub) en vaak ook nog veel! te laat geplaatst...

Ik doe nog wel wat van dit soort dingen (oa op Pinksteren, Vuurol in Baarn) maar wordt steeds voorzichtiger. Niet de eerste keer dat ik een nacht moet doortrekken om alles netjes aan te leveren wegens gebrek aan medewerking (en ja: we hadden duidelijke afspraken!).
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2015, 13:10:33 »
't Zal zijn zoals Henk (Elshout) het zegt. Maar er komen erg veel oproepen tot financiële steun tot mij. Bij de supermarkt en bij het station spreekt men mij er steevast op aan. (Waarom mij altijd?). 't Zal met de neo-liberalisering en met de informatisering van de samenleving samen hangen ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2015, 12:28:00 »
nou jullie hebben toch veel hele actieve leden.

Ik kan zeggen, dat ik niet de vraag heb zien voorbijkomen (zit in het bestuur van de fotoclub). Dus mischien heeft de fotobond het verzoek gedaan aan de fotoclubs die in de omgeving van de route zitten.

Maar het is altijd lastig om leden te vinden voor dit soort dingen. Vorig jaar kregen we van de gemeente het verzoek om de stads kernen te fotograferen voor het vieren van het 10 jarig bestaan van de gemeente. Er hadden zich wel 3 mensen (inclusief ik) opgegeven om het te doen. Vervolgens krijgen we het verzoek of we de open monumenten dag willen fotograferen. En omdat er een nieuw cultureel website etc werd gelanceerd, werd het speciaal. Er waren acteurs (van de locale toneel vereniging) gevraagd, om het aan te kleden. En chaufeurs van de locale oldtimer vereniging om de acteurs rond te rijden langs verschillende monumenten. Wat dus ook inhield dat de fotografen ook mee mochten rijden in de oldtimers. Er was plaats voor 5 fotografen, welgeteld 4 hadden er zich opgegeven.

Maar er zit natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal. Zo is er voor de gemeente jaren geleden ook al gefotografeerd op de open monumenten dag. En ook voor het kunstcollectief hier. En van beiden hebben we toen eigenlijk geen feedback gehad. Ja van de gemeente mocht het bestuur even langskomen op de presentaie, maar de fotografen die veel werk hadden ingeleverd niet.
Toen is er bij veel leden toch iets ingeslopen van, tja waarom zou ik het doen, krijg er toch niks voor terug. het kunst collectief heeft zelfs niks gedaan met de foto's.

Dus helaas is het bij ons moeilijk om voor veel evenementen fotografen te krijgen.
Het zou zo maar kunnen dat het idd alleen aan clubs gevraagd is die langs parcour zitten. Bij onze club is de animo ook wisselend, maar over het algemeen doen er gemiddeld toch wel 10 mee, op 24 leden is dat niet slecht. Wellicht zit er verschil tussen een "goed doel" of voor de gemeente die ook een fotograaf zou kunnen betalen. Hoe dan ook, bij ons werkt het. Ik denk wel dat we met 4 evenementen per jaar hoog zitten, dus er zal niets bij moeten komen. Daarnaast scheelt het ook als 1 of 2 leden het contact hebben met de organisatie en een soort van regelaar zijn binnen de club, die ook duidelijk naar de leden communiceert zodat men weet wat er van ze verwacht word.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2015, 11:48:12 »
nou jullie hebben toch veel hele actieve leden.

Ik kan zeggen, dat ik niet de vraag heb zien voorbijkomen (zit in het bestuur van de fotoclub). Dus mischien heeft de fotobond het verzoek gedaan aan de fotoclubs die in de omgeving van de route zitten.

Maar het is altijd lastig om leden te vinden voor dit soort dingen. Vorig jaar kregen we van de gemeente het verzoek om de stads kernen te fotograferen voor het vieren van het 10 jarig bestaan van de gemeente. Er hadden zich wel 3 mensen (inclusief ik) opgegeven om het te doen. Vervolgens krijgen we het verzoek of we de open monumenten dag willen fotograferen. En omdat er een nieuw cultureel website etc werd gelanceerd, werd het speciaal. Er waren acteurs (van de locale toneel vereniging) gevraagd, om het aan te kleden. En chaufeurs van de locale oldtimer vereniging om de acteurs rond te rijden langs verschillende monumenten. Wat dus ook inhield dat de fotografen ook mee mochten rijden in de oldtimers. Er was plaats voor 5 fotografen, welgeteld 4 hadden er zich opgegeven.

Maar er zit natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal. Zo is er voor de gemeente jaren geleden ook al gefotografeerd op de open monumenten dag. En ook voor het kunstcollectief hier. En van beiden hebben we toen eigenlijk geen feedback gehad. Ja van de gemeente mocht het bestuur even langskomen op de presentaie, maar de fotografen die veel werk hadden ingeleverd niet.
Toen is er bij veel leden toch iets ingeslopen van, tja waarom zou ik het doen, krijg er toch niks voor terug. het kunst collectief heeft zelfs niks gedaan met de foto's.

Dus helaas is het bij ons moeilijk om voor veel evenementen fotografen te krijgen.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2015, 10:55:05 »
In de Fotobond zijn meer dan 350 clubs opgenomen met samen bijna 8000 leden.  Om die te bereiken zul je als organisator van een evenement contact moeten opnemen met de Fotobond zodat deze dit bericht kan verspreiden over de afdelingen en de clubs en het eventueel zelfs op de eigen site kan vermelden.
Dit is geen garantie voor grote deelname maar je bereikt zo wel meer fotografen.
De oproep om voor Alzheimer te fotograferen is idd via de fotobond binnengekomen vorig jaar, het was vooral een oproep aan de fotoclubs waar de route langs kwam, ik weet dat er dit jaar nog 1 of 2 clubs deel gaan nemen, het is dus wellicht een groeiproces.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2015, 07:49:39 »

Dat er maar 1 fotoclub zich heeft aangemeld om zich voor dit goede doel in te zetten, valt me knap tegen.
Ik weet niet hoeveel fotoclubs we hebben in Nederland, maar voor zoiets moet je toch veel meer mensen kunnen vinden.
.......
Er zijn hier toch ook leden van andere fotoclubs, kunnen zij misschien aangeven waarom het zo moeilijk is mensen hiervoor te vinden?

In de Fotobond zijn meer dan 350 clubs opgenomen met samen bijna 8000 leden.  Om die te bereiken zul je als organisator van een evenement contact moeten opnemen met de Fotobond zodat deze dit bericht kan verspreiden over de afdelingen en de clubs en het eventueel zelfs op de eigen site kan vermelden.
Dit is geen garantie voor grote deelname maar je bereikt zo wel meer fotografen.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2015, 07:05:25 »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2015, 23:53:46 »
Het is mooi om te lezen dat jullie zo actief zijn en dat er ook sociaal een taak wordt ingevuld...
Ik vind het zelf ook geen enkel probleem om verenigingen of evenementen van foto's te voorzien, mits de tijd het toelaat.

Dat er maar 1 fotoclub zich heeft aangemeld om zich voor dit goede doel in te zetten, valt me knap tegen.
Ik weet niet hoeveel fotoclubs we hebben in Nederland, maar voor zoiets moet je toch veel meer mensen kunnen vinden.
Alzheimer is dan ook nog eens een ziekte die velen van dichtbij kennen of meemaken.
Er zijn hier toch ook leden van andere fotoclubs, kunnen zij misschien aangeven waarom het zo moeilijk is mensen hiervoor te vinden?
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2015, 22:31:00 »
Het mooie neven effect wat we hier mee hebben, is een stuk draagvlak in de gemeente en bekendheid, waardoor deuren her en der makkelijker opengaan. 

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Oproep: Sociale gezicht van een fotoclub fotoclub
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2015, 21:39:40 »
Beste allemaal,

Voor zover mij bekend zijn een aantal van de leden van dit forum ook lid van een (plaatselijke) fotoclub.
Ik ben penningmeester van de Fotoclub Drunen en zit in de Activiteiten werkgroep en ik mag wel stellen dat onze fotoclub de afgelopen twee jaren op maatschappelijk gebied erg actief is.
Naast de voldoening die dit als lid geeft, is een neveneffect hiermee een bepaalde positie binnen de gemeente.
Hier een link naar onze website: http://www.fotoclubdrunen.nl/ . Nog verre van "spetterend" maar daar komt binnenkort verandering in.
Hier een link naar onze Feestboek pagina: https://www.facebook.com/FotoclubDrunen?ref=hl Die is al een stuk meer "spetterend" (denk ik zo)  ;)

De reden van dit bericht is niet om onszelf te kietelen, maar om hiervoor eens aandacht te vragen.
Vorig jaar kregen wij via de Fotobond het verzoek om de tandemtocht van 2Bike4Alzheimer op de foto te zetten.
Dit is een tandemtocht om geld voor goede doelen van de Alzheimer Stichting op te halen en die gaat door een groot deel van Nederland/
Wat schertste mijn verbazing: wij waren de enige club in Nederland die zich had aangemeld om foto's te maken  ??? ??? :schaam: :schaam:
Beschamend inderdaad.
Als fotografen zou je toch denken dat je als fotoclub iedere gelegenheid om foto's te kunnen en mogen maken aangrijpt?

Om even aan te geven wat wij doen:
- Jaarlijks de vakantieweek van de basisschool in beeld brengen, de Jeugd Vakantie Vreugd Drunen (let niet op de naam  :evil:) > http://www.jvvdrunen.nl/wp/ Hiervan zijn wij nu de huisfotograaf geworden.
- De tandemtocht 2Bike4Alzheimer > http://www.2bike4alzheimer.inactievooralzheimer.nl/ . Dit jaar komt de tocht (niet toevallig  :D) weer door Drunen en doen wij uiteraard weer mee!
- De "Samenloop voor Hoop Hesuden" aankomend weekend > http://samenloopvoorhoopgemeenteheusden.nl/samenloop/organisatie/
- Het Dickens Festijn Drunen ieder jaar het weekend voor Kerst. Daar zijn wij huisfotograaf geworden > http://www.dickensfestijndrunen.nl/#!nieuws-oud/c1jo3
- Sinds begin dit jaar hebben wij een jongedame uit Afghanistan als lid. Ze woont nog maar 2 jaar in Nederland, is bezeten van fotografie en erg enthousiast. Ze heeft 4 coaches die haar begeleiden en we hebben een speciale "prijsafspraak" met haar. Ze is daar zelf ontzettend blij mee en wij ook.

Om even aan te geven dat het lid zijn van een fotoclub naast de maandelijkse bijeenkomsten nog veel meer plezier kan opleveren........
« Laatst bewerkt op: 16 april 2015, 21:42:49 door Edzo »