Auteur Topic: shake reduction  (gelezen 917 keer)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
Re: shake reduction
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2015, 12:24:36 »
... Als ik een vliegende vogel wil fotograferen , dus mijn camera meebewegen met de vogel , dan krijg ik toch extra beweging in mijn camera als ik op de ontspanknop druk , of zie ik dat verkeerd.
...
Zodra je de camera met het onderwerp mee beweegt kun je volgens mij het beste de shakereduction uitzetten. Er zijn camera's/lenzen waarbij je kunt kiezen uit meerdere types shakereduction, namelijk: normaal (shakereduction in alle richtingen) en speciaal voor pannen (shakereduction alleen in verticale richting). Maar zover ik weet heeft geen van de Pentax bodies of lenzen deze 2e keuzemogelijkheid.

Groet,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2015, 12:24:36 »

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2015, 23:09:31 »
De shake reductie reduceert ook de klap van de spiegel en de SR in de K3 werkt weer anders dan in andere kamera's, zo is er een filmpje ergens waar je kan zien in ultra slow motion wat de sensor doet bij de K3 en een Nikon d4x ofzo, die gaat bij de spiegel omhoog behoorlijk te keer terwijl de K3 redelijk rustig blijft. dus ook op een statief kan hij aan blijven of je moet de mirror lockup gebruiken.

ook bij filmen moet hij wel uit anders krijg je rare beelden.

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2015, 22:26:30 »
Beste Peter bedankt voor je antwoord.
Als ik een vliegende vogel wil fotograferen , dus mijn camera meebewegen met de vogel , dan krijg ik toch extra beweging in mijn camera als ik op de ontspanknop druk , of zie ik dat verkeerd.
En ja , als ik vanaf mijn statief of rijstzak fotografeer dan heb ik mijn shake reduction uitstaan.

Groeten Henk

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2015, 22:14:10 »
Zo ver ik weet zijn er maar 2 omstandigheden waarbij het nodig is om shakereduction uit te zetten:

1. Wanneer je vanaf statief werkt (shakereduction kan over de toeren raken omdat het naar trillingen zoekt die er niet zijn)
2. Wanneer je met een onderwerp meetrekt (panned). Hier introduceer je als fotograaf juist bewust beweging en probeert de shakereduction deze weer ongedaan te maken.

Groet,  Peter

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
shake reduction
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2015, 21:14:07 »
Moet ik , als ik met snelle sluitertijden fotografeer , 1/2000 of hoger mijn shake reduction uitschakelen , of maakt dit niks uit.