Gelijk de eerste dag al eens wat serieuzere onderwerpen gekozen voor de Sigma 85mm f1.4 - wat mij opvalt is de prachtige onscherpte bij grotere diafragma's waarbij het centrum van het beeld mooi scherp blijft. De hoeken en randen lopen wat achter tussen de f1.4 en f2.8 maar aangezien je bij dit soort platen toch meestal het onderwerp min of meer gecentreerd hebt, valt dit in het geheel niet op. Je kunt het bij 100% vergroting een beetje zien in de plaat van Beeld en Geluid in Hilversum maar je moet wel héél goed kijken.
Een beetje diafragmeren levert bijna pijnlijk scherpe platen, zeker in combinatie met de AA-filter-loze K-5 IIs (geldt uiteraard ook voor de K-3) van hoek tot hoek. De zonnekap in twee delen maakt van deze lens bijna een grotere dan de 50-135 met zonnekap. Ook is het moeilijk de lenskap te plaatsen/verwijderen met beide delen van de zonnekap op de lens. (het extra tussenstuk is speciaal bedoeld voor APS-C cameras die uiteraard een krappere beeldhoek voorgeschoteld krijgen zodat met alleen de FF zonnekap nog steeds wat ongewenst licht tot reflecties en/of contrastvermindering kunnen leiden)
Kleuren en contrast zijn absoluut super en steken de 50-135 naar de kroon. Het scherpstellen gebeurt razendsnel en met een praktisch geruisloos zoemen. Vervorming is minimaal en ik kan eigenlijk géén verschil ontdekken tussen met PTLens bewerkte platen en die zonder. (Da's bij de Tamron 17-50 wel effe anders). Aangezien PTLens een profiel heeft voor deze lens verwacht ik géén issues met CA die prominent aanwezig schijnt te zijn maar die ik nog niet ben tegengekomen.
Zonder grip voelt de camera wat topzwaar aan, mèt grip is de balans van deze combi perfect. Al met al een joekel van een lens die mij een hoop plezier gaat geven en eventueel in de toekomst als verkoopobject ook interessant blijft want de lens is uiteraard geschikt voor FF. (niet dat dat mij iets uitmaakt)
1.
John Amos Comenius' statue in Naarden by
newmikey, on Flickr
2. (deze was op ISO1600 al mooi schoon maar heeft nog een likje NeatImage meegekregen)

The Netherlands Institute for Sound and Vision by
newmikey, on Flickr
3.
The Netherlands Institute for Sound and Vision by
newmikey, on Flickr