Hoi,
Heb je het strandaard matglas in de kamera zitten, of een speciale met een deelwig om goed handmatig scherpte kunnen stellen?
Zo een heb ik in mijn (k3) zitten en dat gaat niet goed met spotmeting, vaak overbelicht.
Stel je wil het pad van alles handmatig bewandelen, dan meet je met de spotmeting op het gezicht, de kamera interpreteert dit als de gemiddelde helderheid (18% grijs)
dat is dus halverwege op een logaritmische schaal.
Nu is de huid van het meisje in het echt veel lichter dan 18% grijs dus om dat goed te krijgen moet je de belichting zo bij stellen dat hij op +2 komt te staan in de zoeker.
Of op 0 als je de belichtingscompensatie op +2 hebt staan.
Ik las je start topic nog een keer goed, en mijn verhaal is dus het zelfde als jij op de workshop geleerd hebt

(+1 of +2 is een kwestie van smaak)
Als je de belichtingen meter en de verschillenden standen niet helemaal vertrouwd kun je het volgende doen, neem een egaal oppervlak bijvoorbeeld een betonnen muurtje met daar ook gelijkmatig licht, bv zon licht van een bewolkte hemel.
Het mag nu niet uitmaken of je spot intergraal met nadruk op het centrum of matrix meting gebruikt, in alle gevallen moet het belichtingen advies het zelfde zijn.
Proef op de som op mijn kamera de FA77mm 1,8 kamera vast op ISO 2500 en ja hoor in met alle meetmethoden was het advies F5,6 1/50 dus de theorie klopt.
Maar met mijn DA 18-135 3.5 - 5,6 werd het een janboel
DA zoom ook op ~ 77 mm
spot meting : F5,6 0,6

+ 4,5 totaal wit
intergraal met nadruk op het centrum : F5,5 1/30

ongeveer goed
matrix : F5,6 1/80

- 1 1/3 stop te donker !
Tja dit kan aan het matglas liggen, maar ik zie wel een sterke afhankelijkheid van het type lens.
Overigens als je donkerder foto's wil moet je naar de min kant compenseren.
Dus ik denk dat jij niet echt iets fout doet, maar dat spot meting in combinatie met jouw zoom objectief geen gelukkige combinatie is. :schaam:
Vriendelijke groet Gert Jan