ik gebruikte aanvankelijk van alles, tot ik, gelukkig op een oude lens, een duidelijk zichtbaar gat kreeg in de coating. Daarvoor gebruikte ik brillendoekjes, lap met spiritus, medische alcohol, handdoek, t-shirt en zo meer.
Na het coating-gat gebruikte ik Hama lensdoekjes, nadat ik flink op de lens geademd had, wat een beetje vocht achter laat.
het volgende geleerd op dit forum en dat bevalt me heeeel erg goed:
ik gebruik een lenspen.
Beslist eerst voorzichtig afborstelen met het borsteltje van de lenspen, om elk zandje of krassend stofje te verwijderen, om krassen in de coating te voorkomen.
dan vlekken, vingers, spatten etc. met het kool-voetje voorzichtig wegpoetsen. Dat werkt erg goed. Je houdt gewoon geen sporen over.
Ik zie allerlei prijzen van de lenspen. Ongetwijfeld ook goedkope kopieën. Ik zou voor het echte merk "lenspen" kiezen. Hierbij een voorbeeld, uiteraard overal elders te koop
http://www.klein.nl/lenspen-original-lens-cleaner?utm_source=googleshopping&utm_medium=pricewatch&utm_term=LENSPEN+ORIGINAL+LENS+CLEANER&utm_content=reinigingsmiddelen&utm_campaign=google_cpc&gclid=CLjZ17zsur4CFWbItAodeWwA8QMaar....... ik hoor van mensen met een limited of DA* lens, dat zij hun lensen regelmatig gewoon even flink onder de douche houden... ik heb geen limited geld..

Groet, Han