Auteur Topic: Hulp bij overpeinzingen voor nieuwe PC gevraagd  (gelezen 2125 keer)

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Hulp bij overpeinzingen voor nieuwe PC gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2014, 11:06:23 »
Ik ben al overgestapt Bernhard.  :)
Had maar een flirt met de Imac 5.1 Eerlijk is eerlijk een mooi ding hoor. Maar ook Snow Leopard is dead end en een nieuwe systeem kan er niet op  ??? dat is wel krom want ik heb hier een stuk oudere PC voor iemand staan die hoewel niet al te rap toch Windows 7 draait.
Ik draai nu op Windows 7 en nog geen enkele keer problemen gehad, zelfs niet na een stroomuitval. Op mijn oude HP en Compaq laptops eigenlijk ook nooit problemen.
Mijn favoriete Windows versies zijn dan ook 3.11 XP en 7.

Ik heb eens zitten rekenen wat een hele mooie zelfbouw PC kost maar dan blijf ik ver onder een nieuwe Mac, ze zijn gewoon veel te duur voor mij.
En ook een Mac gaat kapot en in service en coulance blinken ze niet echt uit.
Ik heb nu op al mijn losse onderdelen minimaal 2 jaar garantie, sommige 3 en 5 jaar. Gaat er iets kapot : kastje open, ding eruit en een andere erin en weer verder spelen  :)

Maar ik ga Apple niet afzeiken hoor en zeker geen flame beginnen maar een losse PC bevalt mij het beste door de 30 jaar heen (begonnen met een Philips P2000)  ::)

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2014, 11:06:23 »

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #22 Gepost op: 9 mei 2014, 19:21:42 »
Als ik jou was zou ik mooi bij de mac blijven.
De soeplesse en stabiliteit tov een windows.... W8 werk ik niet mee alleen 7 en als kk zie hoevaak ik die opnieuw moet opstarten of hoe traag de updates gaan ben ik blij dat ik destijds (prive) voor een mac ben gegaan.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #21 Gepost op: 9 mei 2014, 10:18:48 »
Dat is een mooi systeem geworden Albert! Daar kan je voorlopig heel goed mee uit de voeten.
Veel plezier ermee!

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
« Reactie #20 Gepost op: 8 mei 2014, 22:22:23 »
Weer een hele poos geleden maar de PC is er gekomen.
Dus wel zo netjes dit even te vermelden, anders zo´n los topic.

Aangezien er in Portugal geen 4 computershops in elk dorp zitten was ik wat beperkt in de aanschaf van materiaal.
Ook budget speelde natuurlijk, maar ook gezond verstand en tips die ik hier meegekregen heb.
Verder nog verdiept in verschillende zaken en uiteindelijk diverse onderdelen gekocht bij een plaatselijk computer winkel(tje) en wat uit Nederland meegebracht.
Dit is hem geworden.
Pentium I5 4570 heeft een score van 8 tegen 8.3 voor de I7 4770 maar was wel 100 € goedkoper.
Asus moederbord zonder Raid, gebruik ik toch niet. 2 x USB 3 wat een flinke verbetering is op een externe harde schijf. Leuke software en bios.
Asus 2 Gb videokaart, niet nodig voor foto´s maar video´s lopen er lekker op. Ook hierbij leuke software voor o.a. tunen van de kaart.
128 Gb Kingston SSd, ik heb veel geinstalleerd maar kom nu nog niet verder dan 50 Gb. Wat is zo´n SSD snel.
1 Tb Western Digital Bleu voor data opslag. Ik heb een 2 Tb USB 3 Lacie voor back-up.
8 Gb 1600 geheugen, tot nu toe meer dan genoeg. Uit verschillende test blijkt dat 2 x 4 op dit moment de optimale combinatie is. Ik heb nog 2 vrije slots dus kan altijd omhoog.
LG DVD Rewriter.
Kaartlezer met extra USB poorten.
Cooler Master kast met 1 voor en 1 achter fan. Processor temp meestal tussen de 30 en 35 graden.
Er lag nog ergens een Windows 7 Ultimate en dat loopt lekker op dit systeem.
Opstarten gaat razendsnel en tot nu toe nog niet tegen beperkingen aangelopen.
Het hele zaakje zelf in elkaar gezet en liep meteen goed, alleen de kaartlezer deed het niet, stekkertje omgedraaid en toen wel, die lettertjes op het bord zijn ook zo klein.
Op dit moment geen directe behoefte om iets aan het systeem te doen, misschien een nieuwere webcam maar dat is het wel.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2013, 22:19:51 »
Albert,

ik zal eens gaan zoeken in de freeeware en open source bronnen.

grt
Bert

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2013, 13:17:59 »
Hallo Bert,

Ik gebruik deze vaak onder Windows en zou daar een vervanger voor Snow Leopard voor willen hebben.

Bij voorbaat dank,
Albert

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #17 Gepost op: 9 november 2013, 23:21:09 »
Albert, zoek je die programma's voor Windows of OS X ?

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
« Reactie #16 Gepost op: 9 november 2013, 22:57:10 »
Dank jullie voor medeleven.
Medicijnen slaan goed aan, nog wel aften maar ik kan alweer wat zacht brood eten en lauw warme rijst eten.
Het blijkt dus inderdaad een schimmelaanval te zijn, te weinig weerstand, gewicht (68 tegen normaal 80) stofwisseling niet optimaal en dan ben je wel eens de klos.

Het hoeft ook niet allemaal het beste van het beste te zijn, maar ik moet ook zorgen dat het systeem niet te snel tekortkomingen gaat geven. Liever nu wat meer uitgeven dan over een poos mij te lopen ergeren, maar inderdaad wat niet nodig is gaat er niet in, een 1000 watt voeding ;) en een game videokaart zal zeker nooit nodig zijn.
Ik heb gelezen dat GPU genoeg is voor het normale grafische werk en video´s.
Ik heb nog tijd genoeg, hier verkopen ze weinig componenten dus zal ik denk ik alles uit Nederland moeten halen en dan moet ik eerst helemaal fit zijn, ondertussen zullen de prijzen alleen maar zakken  :)

Even terug naar Imac, vergeten daar antwoorden op te geven.
Imac mini is wel een leuk ding, maar als ik een vergelijkbare setup neem ben ik een hoop geld kwijt en zit ik met een stuk minder aanpasbaar systeem dan een zelfbouw pc.
Ik ben zeker gecharmeerd van Apple, maar de prijs is best hoog en er zijn belemmeringen ten opzichte van soft en hardware. Op zich is dat een goed gedaan van Apple want in principe werkt alles goed samen en heb ik eigenlijk geen problemen met het systeem gehad, op de mighty mouse na, dat scrollwieltje is echt waardeloos. Maar aangezien ik al 6 jaar geen muis meer gebruik heb ik daar weinig last van.
Ik heb nog steeds de Imac 5.1 staan, ik moet zeggen een mooi systeem voor die tijd en het kan nog redelijk mee met zijn 2 Gb aan geheugen, maar aanpassen is er niet meer bij, ook software updates worden soms niet uitgevoerd omdat de OS (Snow Leopard) te oud is.

Op de vraag wat ik zoek voor vervangende programma´s, ShiftN, Faststone, Panasonic videobestanden, OziExplorer zo snel uit mijn hoofd.

Met vriendelijke groet,
Albert

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2013, 17:42:03 »
Albert, ten eerste wens ik je een voorspoedig herstel. Vervelend die bijwerkingen.

Verder, je hoeft voor je nieuwe pc niet van alles het zwaarste te hebben, tenzij je een fanatiek gamer ben.
Met 8 Gb geheugen heb je voor de meeste toepassingen meer dan genoeg, en aan een goede 500 watt voeding heb je absoluut meer dan genoeg.
Als je niet van plan bent in je pc een high-end (>200 euro) videokaart te zetten, is het zinloos om een nog zwaardere voeding te kopen.
Waarschijnlijk volstaat de interne videokaart van het moederbord, i.i.g. voor normaal gebruik. Voor de wat zwaardere games is een externe videokaart wel aan te bevelen.
Hier een linkje naar een calculator om te bepalen hoe zware voeding nodig is: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

Succes!
Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #14 Gepost op: 8 november 2013, 16:38:26 »
Dat klinkt niet fijn, Albert, goed om te horen dat je weer van de problemen af bent.

Je mooie systeem ziet er prima uit, daar zou ik zelf ook wel vrolijk van worden.
Windows 8 is prima om mee te werken, dat doe ik al een jaar, zonder al te veel ellende.
Aan sommige dingen moet je wennen, maar als je geen oude printers of andere apparaten hebt, zou ik daar zeker voor kiezen.
Niet alle oude apparaten hebben aansturing voor Windows 8, dat kan je problemen opleveren...
Met Windows 8.1 zijn wat vervelende trekjes opgelost, dus je timing is goed....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
« Reactie #13 Gepost op: 8 november 2013, 12:44:15 »
Wat later dan de planning was, ik kreeg door de aanvullende chemo in een keer last van aften, mijn hele mond en ook keel zat vol, ik kon nog maar met veel moeite mijn eigen speeksel doorslikken. Behandelend ziekenhuis gebeld en meteen komen voor controle, 4 verschillende medicijnen gekregen en het ergste lijkt geweest te zijn. Ik heb een bordje fijn gemalen koude havermoutpap op.
Het blijkt een schimmelaanval te zijn door het gebruik van chemo, vorige keer 5 weken continu chemo gehad en geen last, nu een klein kuurtje van 2 dagen en prijs. Maar mijn weerstand zal wel wat lager zijn, ik ben dan ook 12 kilo lichter geworden.

Maar goed weer terug naar leukere dingen  ;D :D :D

Mijn lijstje een beetje aangepast met jullie opmerkingen:

Processor Intel® Core™ i7-4770   274 € tegen de tijd dat ik het systeem maak zal die goedkoper zijn

Moederbord MSI Z87-G43            100 € Heb goede ervaringen met MSI, geen klachten over Asus hoor

Geheugen
Crucial 16 GB DDR3-1866 Kit   147 € Ik dacht geheugen heb e nooit genoeg
Crucial 8 GB DDR3-1600 Kit      69 € Is nog twijfelen

SSD
Samsung 840 EVO MZ-7TE250BW, 250 GB    160 € Moet ik mij verder in verdiepen
Plextor M5S PX-256M5S, 256GB                  160 €

HD Seagate Barracuda 7200.14, 1 TB          59 € Ook hier weer een kwestie van persoonlijk voorkeur  :)

DVD brander LG GH24NS70                        16 € Kun je geen buil aan vallen

Kast Cooler Master Force 500                    35 € Kast doet mij niets, dus kan alle kanten nog uit

Voeding Cooler Master B500                      43 € Hier moet ik verder onderzoek naar doen

Besturingssysteem Windows 8 NL               80 € Windows 7 bevalt goed, maar van de andere kant op een nieuw systeem een
                                                                   ouder besturingssysteem zetten ? Nieuwer heeft een betere ondersteuning.

Met vriendelijke groet,
Albert

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 5 november 2013, 20:41:11 »
Zeker i7. En dan Mac OS X er op zetten  :evil:

helemaal mijn idee, een mac mini met een i7 en voldoende geheugen, eigen scherm en toetsenbord en muis heb je al.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #11 Gepost op: 5 november 2013, 20:19:57 »
De i5-i7 discussie weet ik niet heel zeker. Sommige i5's zijn beter dan de i7, maar daar valt veel over te lezen op internet.

Klopt, maar met de aanduiding i5 4670 en i7 4770 blijkt dat deze laatst toch echt een stukje krachtiger is: http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #10 Gepost op: 5 november 2013, 20:16:18 »
Zeker i7. En dan Mac OS X er op zetten  :evil:
Verliefd op de K-1

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 5 november 2013, 19:45:05 »
Processor:
Wat voor bewerkingen wil je doen? Voor lichte bewerkingen heb je geen dikke cpu nodig, een i5 is dan al meer dan voldoende (zeker voor de 10MP bestandjes van de K10D).
Qua snelheid zijn de 2e, 3e en 4e generatie intel processoren zeer aan elkaar gewaagd, het verschil zit hem in de chipgrootte, in het verbruik en hoe warm ze worden.
De 2e generatie heeft grotere chips en verbruikt daarom iets meer stroom maar ze worden minder warm dan de 3e en 4e generatie.

Moederbord:
Ik heb goede ervaringen met zowel msi en asus moederborden, ik heb nu een msi bordje en qua software ondersteuning vind ik de msi gemakkelijker dan asus omdat ze daar een speciaal programma voor hebben (liveupdate5).
Als het op service aankomt duurt het bij beide partijen erg lang met retourneren (meer dan 1 maand), de componenten die ze gebruiken zijn bij beide van goede kwaliteit.

Geheugen
Ik heb zelf 8gb Corsair DDR3 1600 mhz geheugen en maak soms panorama's van 100 MP of meer en nog nooit is het geheugen helemaal vol geweest....
Hier kun je dus ook nog wat besparen naar mijn mening en het aantal mhz maakt niet zo veel uit.

SSD
Als je een beetje vlot foto's wilt exporteren dan zou ik een wat grotere SSD kopen.
Je kunt de foto's dan altijd later nog overzetten van de SSD naar de HDD.
De 840 Pro is een goede schijf maar een 256gb variant is wel behoorlijk wat duurder.
Ik zou daarom een wat goedkopere MLC SSD kopen van plextor (256gb M5s), de samsung evo maakt namelijk gebruik van TLC geheugen wat in theorie minder lang meegaat.

HDD
Geen ervaring met Seagate, ik maak zelf gebruik van de Western Digital Green schijven (type: EZRX want die hebben 1 platter per TB).

Voeding
Ik zou voor een tientje meer een modulaire voeding kopen, dan heb je dat gedoe niet met kabels wegproppen.
De Corsair CX500m is bijvoorbeeld een goede voeding.

Voor de rest maakt het niet zoveel uit, de kast is een kwestie van smaak en budget.
Als je een stille kast wilt kopen dan is een Nexus Prominent 5 wel een mooie en niet al te dure kast.

Offline Diederik

• Junior Member
  • K1, K5, wat meuk...
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2013, 16:56:46 »
De i5-i7 discussie weet ik niet heel zeker. Sommige i5's zijn beter dan de i7, maar daar valt veel over te lezen op internet.

Qua videokaart: Photoshop kan gebruik maken hiervan, en wordt ook snel aangeraden. Ik zou dit zeker meenemen. Voor SSD: minimaal 256...

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 5 november 2013, 16:28:44 »
Ik zou je wel willen helpen maar - verrek - het is alweer sinds de 386 processor dat ik zelf pc's in elkaar geknutseld heb. Aan mij heb je dus niet zo veel.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2013, 16:21:16 »
Je setup ziet er leuk uit. Alleen een paar (kleine) wijzigingen aan te raden.

Cpu: Ik voor de I7 gaan. Deze is beter/sneller maar houd in gedachte dat je pc net zo snel is als het langzaamste component.

Moederbord: Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met MSI zowel in service als in de kwaliteit van hun spullen.
Zelf ben ik een aanhanger Asus. Ze zijn duurder maar (in mijn ervaringen) beter in kwaliteit.
Je zou kunnen kijken naar de meest basis Asus met z87 chipset

SSD:
128Gb is niet heel groot. Ik zou voor de 256gb gaan. Om de prijs gelijk te houden zou je van de pro kunnen afstappen en naar de 840 evo kunnen kijken.
Voor het systeem wat je aan het bouwen bent zul je het verschil niet merken.

Voeding:
500 watt houd niet over als je er een videokaart bij plaatst. Mocht je niet de videokaart van het moederbord gebruiken maar een externe is het te adviseren om een zwaardere te nemen 650/750 Watt).

Gewoon wat puntjes die je wellicht zou kunnen toepassen op jou setup.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline CyberJack

• Junior Member
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2013, 15:48:46 »
Kwa processor zou ik ook de i7 kiezen.

Gezien het moederbord Raid ondersteuning heeft zou ik een 2de 1TB schijf erbij doen en een Raid1 gaan gebruiken.

Mocht je er niet mee bekend zijn: Het betekend het dat je 2 schijven (dus beide 1TB) gebruikt als 1 disk.
Je data wordt vervolgens naar beide schijven tegelijk geschreven (dus een kopie van je bestanden op beide schijven).
Je hebt dus na het inrichten van een Raid1 uiteindelijk maar 1TB aan schijfruimte over, maar mocht 1 disk stuk gaan ben je niet gelijk al je data kwijt.
Dit betekend overigens niet dat je geen backups hoeft te maken :)
Camera: K5
Objectieven: Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph | Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO OS HSM | Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
Toebehoren: Metz 48 AF-1 digital
Flickr gallery

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2013, 15:16:19 »
Gezien de verdere specs zou ik inderdaad ook voor de i7 kiezen. Voor de rest een prima speclist.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2013, 13:55:35 »
... iMac is toch niet mijn ding vergeleken met vele vrije Windows software....

Albert, voor de iMac is er net zoveel vrije software. Het is een kwestie van zoeken maar er is voldoende vrij en legaal te krijgen.

Geef eens aan wat je nodig hebt, eens kijken waar ik je kan helpen!

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2013, 13:48:17 »
Als je dan bezig bent zou ik ook meteen voor de i7. Window 8 moet je van houden, maar ik neem aan dat het een bewuste keuze is?

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
Hulp bij overpeinzingen voor nieuwe PC gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2013, 12:13:48 »
Nu ik weer op begin te krabbelen en meer energie krijg begint het ook weer te kriebelen  :)
Ik heb een (2 jaar oude) laptop waar ik mijn foto´s op bewerk en heb een 6 jaar oude 2e hands Imac, ik heb het gevoel dat ik iets anders zoek.
Reden, laptop heeft toch zijn beperkingen, Imac is toch niet mijn ding vergeleken met vele vrije Windows software.
Ik heb geen haast met iets kopen, wil eerst die Imac verkopen anders heb ik geen plaats voor de nieuwe.
Ik heb al een 21" scherm waar ik soms de laptop op aansluit.

Ik ben een beetje aan het orienteren en kom op ongeveer het onderstaande uit, afhankelijk van de processor op 800 of 875 euro
Graag tips of schiet er eens gaten in.

Processor
Intel® Core™ i5-4670         197   
Intel® Core™ i7-4770               274

Moederbord
MSI Z87-G43            100

Geheugen
Crucial 16 GB DDR3-1866 Kit          147

SSD
Samsung 840 Pro MZ-7PD128BW, 128GB       119

HD
Seagate Barracuda 7200.14, 1 TB          59

DVD brander
LG GH24NS70                      16

Kast
Cooler Master Force 500           35

Voeding
Cooler Master B500              43

Besturingssysteem
Microsoft Windows 8 NL                   80

Met vriendelijke groet,
Albert