Het is altijd eerste vraag: waar wil je hem precies voor gaan gebruiken en wat moet er in?
Zo kan het voorkomen dat je dus meerdere rugzakken hebt

.
Er zijn zo drie afwegingen naar mijn idee:
- Rugzak voor (korte) foto uitstapjes: belangrijk is veel ruimte voor fotospullen, de ruimte kan niet genoeg zijn voor als je uit gaat breiden. Draagcomfort is vaak minder belangrijk.
- Rugzak voor "even snel met één camera en paar lenzen" op pad: dan zit je sneller aan een slingbag o.i.d. Met name voor als je in een stad of zo gaat fotograferen.
- Rugzak voor (langere) foto uitstapjes / trekking o.i.d.: draagcomfort wordt dan erg belangrijk en ruimte voor andere zaken als jas. lunch, etc. wordt nu belangrijker en dan kom je eigenlijk maar op één rugzak uit en dat is de ClikElite.
Verder nog van belang:
- Ruimte / mogelijkheid om statief te bevestigen?
- Ruimte voor bevestigen van aparte tasjes aan rugzak (ClikElite / Tamrac).
Advies uit ervaring is om niet direct een tas / rugzak te kopen voor je spullen die je op dit moment hebt, maar meer "op de groei". Lege ruimte weegt immers niets als je dat mee moet nemen, maar is oh zo handig als je uit gaat breiden. Dan is een nieuwe rugzak kopen omdat niet alles er meer in gaat erg duur. Zo was mijn eerste rugzak een Tamrac Expediton 6x. Veel lege ruimte, nu kom ik er aan tekort als ik alles mee wil nemen.
Draagcomfort van de Tamrac is echter niet voldoende als ik langere tijd op pad ga en er is (buiten bevestiging van extra tassen aan de rugzak) geen ruimte voor andere zaken. Vandaar de aanschaf van een Clikelite. Naar mijn idee de enige rugzak voor fotografen die voldoet qua draagcomfort.