Auteur Topic: Advies inzake lens  (gelezen 675 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Advies inzake lens
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2013, 17:23:15 »
Tja, telelens mee voor safari is handig.
Ik weet niet of je ook landschappen wil gaan fotograferen. De K5IIs is daar natuurlijk (na de K3) DÉ camera voor.
Dan zou een goede groothoek of scherpe prime ook een idee zijn om mee te nemen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2013, 17:23:15 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #4 Gepost op: 6 december 2013, 11:33:04 »
Kijk anders ook maar eens in de lens-review database op Pentaxforums.com, daar zie dat de A beduidend hoger gewaardeerd wordt.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2013, 11:26:04 »
Ik weet niet of je al een test hebt gedaan. Maar anders zou je even met beide lenzen een foto kunnen nemen op 300mm en dan kijken welke het scherpste is. En dan die nemen die het beste is. Is het verschil marginaal in het voordeel van de A, dan zou ik persoonlijk toch voor de FA gaan.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2013, 10:46:04 »
Ik zou denk ik voor de A 300 1:4 kiezen, dat is echt een lens die op 300mm presteert, de FA 100-300 is - met alle respect - meer een compromis-lens op dit punt. Dus wil je echt op safari het bereik van 300mm optimaal benutten dan zou ik, ondanks de M, toch voor de A 300 kiezen en niet voor de FA, ondanks het voordeel van de AF. Maar uiteraard is een dergelijke keuze heel persoonlijk. Nog een afweging is dat je met je 18-200 al een aardig bereik hebt als walkaround lens, met de FA heb je dan wel een behoorlijk overlap en wat de FA als bereik meer heeft t.o.v. de 18-200 is niet direct het sterkste gebied van deze lens. Vandaar dus ook mijn advies. Succes met je keuze en uiteraard een goede reis toegewenst!

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Exkim0

• Junior Member
Advies inzake lens
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2013, 10:37:32 »
Ik vertrek a.s. donderdag voor 3 weken naar Kaapstad (zaken en vakantie) (niet voor de begrafenis). Ik kom daar al zo'n 33jaar dus heb zo'n beetje alle bekende plekken gezien, maar neem dus mijn relatief nieuwe (4 maanden nu) Pentax K-5IIs mee met de zoomlens 18-200mm.

Ik zit nu in dubio welke lens ik mee zal nemen, zijn wel oudjes maar toch, tw Pentax-A 1:4 300mm telelens of Pentax-FA 1:4.5-5.6 100-300mm zoom objectief.

Wat ga ik doen aldaar? Ik neem voor de verandering weer een stadstour en ga weer eens een safari maken en dan is zo'n lens wel van toepassing of hebben jullie een ander idee?

Alvast bedankt voor tips