Auteur Topic: Fotograferen in musea  (gelezen 1625 keer)

Offline mocca

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Fotograferen in musea
« Reactie #17 Gepost op: 4 september 2013, 07:49:42 »
Ik had laatst ook een erg verwarrende ervaring, niet in een museum maar op een festival.
Voordat ik ging heb ik de hele website uitgeplozen, maar stond niks in dat je geen camera's mee mocht nemen. Bij Festival aangekomen hingen alle regels nog netjes voor de ingang, en weer geen melding van dat fotografie niet mocht. Bij controle aangekomen krijg ik te horen dat mijn uitrusting officieel naar binnen mag, maar er een uitzondering is gemaakt door de organisatie. (wat er eigenlijk op neerkomt (denk ik) dat er iemand eerder dan mij naar binnen wilde met zijn apparatuur en werd geweigerd, en hij liet zien dat er nergens stond dat het niet mag, dus ze hem niet konden weigeren).

En zo gaat er nog heel veel mis in communicatie. Ik ken mensen die hebben gebeld om te vragen of fotograferen mag (was geloof ik ook een museum), ze er aankomen en het toch wordt geweigerd omdat diegene die het vertelde aan de telefoon het verkeerd heeft verteld.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 4 september 2013, 07:49:42 »

Offline Skin

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 2 september 2013, 22:10:50 »
Kom niet vaak in museum.

Dit jaar naar potretten van Beatrix in paleis het loo geweest. (was op dat moment gratis toegang)
Het was klein en nauw en ocht maar een aantal tegelijk binnen, Was je eenmaal binnen zag je iedereen fotograferen incl. me

Vikingshipmuseum in Roskilde. Kleine binnenmuseum voor namelijk wrakken van schepen, Die stonden wel erg ruim opgetseld. Je het leek of die wel ruimte wel gemaakt was te kunnen fotograferen.

Bij beide geen problemen ondervonden. geen beveiligers aanwezig.

Camera's: Pentax w80, Pentax k30
Lenzen: DA 18-55mm all wr (Groene rand)
Da 50-200mm all wr (Groene rand)
Sigma 70-200 f2. 8 apo ex dg os
Tamron sp af17-50 f2.8 xr ld aspherical (if)

Offline ivotjuh

• Senior Member
  • **
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
« Reactie #15 Gepost op: 2 september 2013, 20:31:02 »
Tja, er zijn mensen die het niet doen.  :(

Voor ik een foto maak, ga ik eerst zelf genieten van het "beeld" om me heen. Als fotograaf ben je tenslotte de gelukkige om "live" op een plek te zijn en deze te delen met anderen. Wordt jammer genoeg vaak vergeten. Zeker als je denkt aan de stereotype Japanner: bus uit, foto maken, bus in... haha :D

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 2 september 2013, 13:09:30 »
Nou, als ik naar een museum ga, geniet ik heel erg tijdens het maken van de foto's.
Ik ook, ik geniet vooral van de mensen die kunst kijken en beleven.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #13 Gepost op: 2 september 2013, 12:05:03 »
Nou, als ik naar een museum ga, geniet ik heel erg tijdens het maken van de foto's.

+1  8)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 2 september 2013, 11:47:24 »
Het lastige is eigenlijk dat er niemand meer heen gaat om te genieten, maar enkel om foto's te maken, serieus met een spiegelreflex of met een iPad.

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2013, 10:31:09 »
Inderdaad bij Louwman, zijn de medewerkers erg vriendelijk en behulpzaam.

Gisteren naar Beelden aan Zee geweest, met niet zo'n hele grote tas, en aan mij werd vriendelijk gevraagd of ik de tas niet op mijn schouder maar op mijn borst wil dragen.

Ik stuur bijna altijd eerst een mail of ik in het museum of op een andere locatie mag fotograferen (Mesdag Collectie, Escher museum, metrostation Blijdorp, enz), het voordeel is, als ik toestemming krijg, (tot nu toe één keer geweigerd..) even melden bij de balie, en al de medewerkers weten dat ik eraan kom, dan maakt de grote van de tas niet uit, en statief mee.
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2013, 10:05:32 »
Ik heb het zelf ook meegemaakt bij museum de Pont in Tilburg. Al lacherig op gereageerd natuurlijk, want wat zegt de grootte van de lens nou over de foto's die er mee genomen worden? Natuurlijk gevraagd aan de baliemedewerker, die ons vertelde dat er fotografen zijn die met hun camera tegen kunstwerken aanstoten, al kijkend door de zoeker en achteruitlopend dingen omstoten of zelfs statieven aan hun tas hebben hangen die langs schilderijen schrapen. Daarom, vertelde deze man, géén tassen in het museum en géén "grote" camera's. Uiteindelijk erg logisch dus!  :)

Mmm... Lijkt me drog reden... Dan alle rugzakken en tassen verbieden. Verder, net als bij autorijden, niet telefoneren, SMS enz. En uiteraard alleen tussen de rode lijnen rechtdoor lopen... Niet langer dan 20 seconden stilstaan en vooral niet draaien... <grin>
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline ivotjuh

• Senior Member
  • **
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2013, 09:53:16 »
Kom je in Tilburg in DePont daar is het helemaal zot, daar mag je een SR camera met een lens van max 10 cm, het moet niet gekker worden, zonnekap er af bij controle, scheelt aantal cm`s :D

Ik heb het zelf ook meegemaakt bij museum de Pont in Tilburg. Al lacherig op gereageerd natuurlijk, want wat zegt de grootte van de lens nou over de foto's die er mee genomen worden? Natuurlijk gevraagd aan de baliemedewerker, die ons vertelde dat er fotografen zijn die met hun camera tegen kunstwerken aanstoten, al kijkend door de zoeker en achteruitlopend dingen omstoten of zelfs statieven aan hun tas hebben hangen die langs schilderijen schrapen. Daarom, vertelde deze man, géén tassen in het museum en géén "grote" camera's. Uiteindelijk erg logisch dus!  :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2013, 00:37:08 »
Hoewel al wetenschappelijk bewezen is dat de flits de 'kunst'werken niet beschadigt. Zelfs niet als zet je er per dag meer dan 1000 flitsen op.
Het stoort de andere bezoekers.  In Groningen mag je gewoon foto's maken, zonder flits, je fototas mag niet groter dan A4 zijn. Dames met tassen als hutkoffers mogen gewoon door....  :-X
Frans Hals-museum in Haarlem en Fundatie in Zwolle idem.

Voor de meeste musea heb je gelukkig geen telelenzen nodig.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 2 september 2013, 00:15:35 »
Hoewel al wetenschappelijk bewezen is dat de flits de 'kunst'werken niet beschadigt. Zelfs niet als zet je er per dag meer dan 1000 flitsen op.
Het stoort de andere bezoekers.  In Groningen mag je gewoon foto's maken, zonder flits, je fototas mag niet groter dan A4 zijn. Dames met tassen als hutkoffers mogen gewoon door....  :-X
Frans Hals-museum in Haarlem en Fundatie in Zwolle idem.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2013, 22:40:53 »
Het lastige is eigenlijk dat er niemand meer heen gaat om te genieten, maar enkel om foto's te maken, serieus met een spiegelreflex of met een iPad.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2013, 16:20:25 »
Ik vind vooral vaak de regels erg dom.... Met een instap SLR mag je geen foto's maken maar met een top compact (die betere foto's maakt)
mag het weer wel. Een telefoon doen ze niks aan maar pak je toch een compactje mag het niet enz...
Ik vraag meestal gewoon netjes en vaak mag het dan wel. Sommige musea hebben er ook niks op tegen.
Het Louwman automuseum mag je bijvoorbeeld gewoon met statief en al naar binnen. Ik let dan echter wel altijd goed op dat ik niemand in de weg zit.

In het Louwman museum helpt de bewaking zelf nog met het maken van een foto, door te vragen of ze het hekje even weg moeten zetten voor je ;-)
En ze houden andere bezoekers even tegen omdat je bezig bent :-)

(Al ben ik daar ooit bijna ruzie gaan maken met prins Friso totdat ik de meelopende bewaking zag  :D..... Zat op mijn knieën met de camera op statief een foto te maken van een auto met ongeveer een halve meter tussen de camera en het hekwerkje (en achter me ruim 2 meter ruimte aan pad over) kwamen er 2 kinderen al schreeuwend en rennend tussen het hekje en de camera door en raakte mijn statief. Kon de camera tegenhouden van vallen maar was natuurlijk boos... Wilde me net omdraaien om tegen de ouders te zeggen dat ze die @#$% kinderen bij zich moesten houden toen ik de bewaking en het bekende gezicht zag  :D Toch maar rustig verder gegaan met foto's maken)

Tja.......

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 1 september 2013, 16:07:47 »
Ik vind vooral vaak de regels erg dom.... Met een instap SLR mag je geen foto's maken maar met een top compact (die betere foto's maakt)
mag het weer wel. Een telefoon doen ze niks aan maar pak je toch een compactje mag het niet enz...
Ik vraag meestal gewoon netjes en vaak mag het dan wel. Sommige musea hebben er ook niks op tegen.
Het Louwman automuseum mag je bijvoorbeeld gewoon met statief en al naar binnen. Ik let dan echter wel altijd goed op dat ik niemand in de weg zit.

(Al ben ik daar ooit bijna ruzie gaan maken met prins Friso totdat ik de meelopende bewaking zag  :D..... Zat op mijn knieën met de camera op statief een foto te maken van een auto met ongeveer een halve meter tussen de camera en het hekwerkje (en achter me ruim 2 meter ruimte aan pad over) kwamen er 2 kinderen al schreeuwend en rennend tussen het hekje en de camera door en raakte mijn statief. Kon de camera tegenhouden van vallen maar was natuurlijk boos... Wilde me net omdraaien om tegen de ouders te zeggen dat ze die @#$% kinderen bij zich moesten houden toen ik de bewaking en het bekende gezicht zag  :D Toch maar rustig verder gegaan met foto's maken)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2013, 15:47:29 »
Je ziet het ook op concerten. ik ga komend weekend naar The Wall van Roger Waters. Formeel mag je geen foto's maken, maar zeker met smartphones worden complete films gemaakt.
Prince is daarop dan "ouderwets" door iedereen die toch fotografeert de zaal uit te laten zetten.
Ik vind het idee van de musea die zeggen dat het goede reclame is helemaal juist. De sfeer van schilderijen of kunt "pak" je niet via foto's, maar daarvoor moet je er in real life voor staan.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2013, 14:23:59 »
Heel herkenbaar, dit probleem! Geld niet alleen voor musea, maar ook voor theaters e.d.

In mijn ogen is het gewoon 'oud denken': ze gaan er vanuit (hopen) dat je dan boeken/kaarten/posters in hun winkel koopt. Helaas, dat is maar zeer beperkt waar... Veel beter doen sommige (vaak openlucht) theaters het: daar vragen ze het publiek te twitteren, facebooken, filmen enz. Mooi voorbeeld is Vis-A-Vis in Almere.... Helemaal top.

Wel heb ik gehoord dat flitsen schadelijk kan zijn voor schilderijen e.d. Of het waar is of een hoax, dat weet ik niet.

En uiteraard: anderen hinderen met bijvoorbeeld een statief en voordringen is uiteraard not done ;)   
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Fotograferen in musea
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2013, 13:50:47 »
Sinds ik in het bezit ben van een museum jaarkaart bezoek ik regelmatig een museum. Wat me opvalt is dat er geen peil op te trekken is waar je wel of niet mag fotograferen in een museum. Neem bv het rijksmuseum Amsterdam, daar mag je gewoon fotograferen, daar en tegen in FOAM helemaal niet en in het Amsterdams museum mag het weer wel. Kom je in Tilburg in DePont daar is het helemaal zot, daar mag je een SR camera met een lens van max 10 cm, het moet niet gekker worden, zonnekap er af bij controle, scheelt aantal cm`s :D. Ik vraag meestal of ik mag fotograferen binnen, en sommige musea moedigen het zelfs aan, met de opmerking, dat het goede reclame is voor het museum als de foto`s over het internet gaan. Wat me ook opvalt is dat in musea waar niet gefotografeerd mag worden, mensen toch stiekem plaatjes schieten met hun mobieltje, dus je voorkomt het toch niet echt. Ik ben benieuwd hoe anderen dit fenomeen ervaren.