Auteur Topic: Democratic Camera, enkele favorieten  (gelezen 1281 keer)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Democratic Camera, enkele favorieten
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2013, 15:47:48 »
Ik wilde nog eens op mijn gemak kijken, maar dat kwam er niet echt van.
Nu toch even doorgeklikt naar je links uit nieuwsgierigheid.

Ik zie niet wat jij er in ziet, ik snap dus niet direct je enthousiasme, maar vind je commentaar wel prettig.
Je creatieve gaven, muziek, fotografie en nu ook schrijven, zijn aardig ontwikkeld.....

Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2013, 15:47:48 »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2013, 13:37:32 »
Het kijken naar en bespreken van foto's is voor mij een belangrijke meerwaarde van een fotoclub.
In een fotoblad als Shutr komt deze stijl van fotografie vaak aan de orde en de verwijzingen naar de sites van de betreffende fotografen kosten me ook menig dagdeel!

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2013, 13:37:12 »
Hoi Ties,

Leuk om jouw interpretatie te lezen, het snijd wel hout, ik denk dat ik over het algemeen te lui ben om precies uit te typen, wat ik zie. Mondeling vind ik fijner, maar het voordeel van het uit typen is natuurlijk dat het wat beter uitgewogen is.

Ik heb een tijdje geleden de cursus "over foto's gesproken" bij de fotobond gedaan, erg inspirerend!

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2013, 12:54:14 »
Dag allemaal,

Even heel eerlijk. Jammer dat er weinig mensen reageren hierop.
Het leek me aardig om wat dingen waar ik mee bezig ben in te brengen. Ik vind discussies over apparatuur en logo's niet zo interessant. Dus daar ik niet of heel weinig aan mee. Maar dat zijn toch de meest populaire onderwerpen lijkt het.
Ik merk dat er op bepaalde vlakken weinig connectie is met dit forum en mijn eigen voorkeuren. Dat is jammer. En niets aan te doen. So be it.

Ben toch benieuwd. Bijv deze post. Interesseren de foto's jullie niet. Of is de tekst niet interessant? Is doorklikken naar de foto te onhandig?

Gewoon even ter referentie.

Wlde ik toch even kwijt...

Fijne dag verder
T

Het bekijken van fotowerk van fotografen heeft zeker mijn interesse: ik heb zelf ook de nodige fotoboeken. Alleen, het kijkt voor mij persoonlijk niet zo makkelijk zoals het er in dit topic staat en ben ik niet zo weg van dit soort foto's.

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2013, 12:36:43 »
De foto doen mij gewoon niet zo veel. Ik vind het heerlijk om die Amerikaanse bakken te zien, maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2013, 12:05:53 »
Dag allemaal,

Even heel eerlijk. Jammer dat er weinig mensen reageren hierop.
Het leek me aardig om wat dingen waar ik mee bezig ben in te brengen. Ik vind discussies over apparatuur en logo's niet zo interessant. Dus daar ik niet of heel weinig aan mee. Maar dat zijn toch de meest populaire onderwerpen lijkt het.
Ik merk dat er op bepaalde vlakken weinig connectie is met dit forum en mijn eigen voorkeuren. Dat is jammer. En niets aan te doen. So be it.

Ben toch benieuwd. Bijv deze post. Interesseren de foto's jullie niet. Of is de tekst niet interessant? Is doorklikken naar de foto te onhandig?

Gewoon even ter referentie.

Wlde ik toch even kwijt...

Fijne dag verder
T

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2013, 17:20:15 »
Muziek als vak, fotografie als hobby. Mag ik jaloers zijn? ;)

Ja natuurlijk, maar ik zou het niet doen! :-)

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2013, 14:48:55 »
Muziek als vak, fotografie als hobby. Mag ik jaloers zijn? ;)
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2013, 23:10:15 »
Dankjewel!
Ik vind het leuk om via dit forum andere stijlen te ontdekken en te laten ontdekken. Ik hou ervan om naar foto's te kijken, en nogmaals, ik ben geen Aarsman, maar fotografie laat me een kant van de wereld zien die ik nog niet kende.

Offline ivotjuh

• Senior Member
  • **
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2013, 19:50:31 »
Wat een mooie selectie met een prachtige beschrijving. Election Eve en Untitled from Los Alamos zijn de foto's uit deze selectie die mij erg aanspreken.

Ik denk dat deze beschrijvingen bij de foto's veel mensen kan leren kijken naar foto's. Wat in eerste instantie een snapshot met een telefoon lijkt te zijn, blijkt bij nader inzien een heus kunstwerk voor deze mensen te zijn!

Bedankt voor de inspiratie!!  :dankk2:

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
Democratic Camera, enkele favorieten
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2013, 10:11:37 »
Democratic Camera, enkele favorieten

Dag allemaal. Ik ben een groot liefhebber van fotoboeken. De meeste haal ik uit de bieb. Ik heb nu een paar weken Eggleston's 'the Democratic Camera' in huis. Een prachtig boek. Sommige foto's ontroeren me. Een ander soort ontroering, misschien zelfs intenser, dan ik in mijn vak (muziek) meemaak. Ik merk dat ik sinds ik dit boek in huis heb anders naar de straat kijk. Ik heb zelfs al een paar foto's gemaakt die een soort imitaties zijn uit dit boek.

Een paar favorieten:

http://arttattler.com/Images/NorthAmerica/NewYork/Whitney/William%20Eggleston/18-eggleston_karco.jpg
Karco: er is heel veel te zien op deze foto. Alleen geen persoon, maar die mis ik hier niet. Ht is bijna een abstract schilderij, al die lijnen, vormen, onderwerpen, verhoudingen, en natuurlijk associaties. Een van de mooie dingen van fotografie vind ik het feit dat je drie dimensies samendrukt naar twee, en er vervolgens afgedrukt als kijker weer eentje bij verzint. Dat werkt erg sterk in deze foto.
Mijn blik wordt als eerste naar de auto linksonder getrokken, dan zie ik de reparatie aan de auto, dan ga ik naar boven, naar 'Karco', dan naar rechts, 'Car', dan nog verde, de pijlen, kennelijk wijzen die naar een carwash. Een prachtige foto, vind ik (denk dat laatste maar overal achter in dit artikel).

Untitled, Election Eve, 1976.
http://1.bp.blogspot.com/-0Hwnm-sZi1Y/TtSkSITGF3I/AAAAAAAAWq8/Ne4lTRy30LA/s1600/william-eggleston-election-eve-atthe-gagosian-gallery-paris-2011-www.lylybye.blogspot.com_1.jpg
Ik hou van verschillende lagen in een foto. Een ogenschijnlijk niet bijzonder moment wordt omgezet in een ontroerend beeld. Kennelijk is het de avond van verkiezingen in Amerika. Ik moet er even bij vermelden dat ik nogal veel heb met Amerika. Ik hou van jazz, en sinds een paar jaar van de fotografie die er vandaan komt. Met mijn muziekgroep ben ik door veel van dit soort plaatsjes gereist. Ze roepen een intens gevoel van nostalgie en in dit geval, troosteloosheid bij me op. Ondanks het feit dat de man klein in beeld is, zie ik hem het eerst, de auto wijst hem als het ware aan. Dan zie ik het lijnenspel van de (verkleurde) slingers, de gebouwen, telefoonlijnen, schaduwen en de pilaar rechts. Dan vraag ik me af welk moment in de verkiezingen dit is. Election eve, dat is de avond voor de verkiezingen lijkt me? Maar waar is iedereen dan. Waar is dit? Wat stemden de mensen hier, wat was de opkomst?

Untitled, 1973
Een van de mooiste uit het boek. http://media.npr.org/assets/img/2009/06/18/eggleston_peaches_slide-1ee090b2416a6d2d24506cc312fa92b3e07405ef-s6-c30.jpg
Ik neem aan dat Eggleston met diafilm werkte. Het ziet er zelfs gecrossed uit. Deze foto behoeft weinig uitleg, denk ik. De lijnen, kleuren. Het licht! Eggleston leek random te fotograferen, maar hij koos wel degelijk mooi licht uit, licht dat je maar een paar uur per dag hebt, op zijn hoogst. Prachtig. NB de blaadjes linksonder, mooie touch.

Untitled, from Los Alamos
http://media.commercialappeal.com/media/img/photos/2011/01/15/03_tail_fin_t607.JPG
Het tijdsbeeld voegt in de meeste foto's in het boek een hoop toe. De auto, het GE logo (het blau en groen). De ketting geeft mysterie, wat zat daaraan vast, vast geen fiets. Het lijkt alsof die auto of een onderdeel ervan eraan vast zit. Wat een mooie auto. Die wil de eigenaar vast goed beschermen, toch ziet ie er niet nieuw uit. En die troep in de goot. Een foto vol vragen.

Untitled, from los Alamos, 1973
Ook de cover van het boek: http://4.bp.blogspot.com/-_Y5PcYM_TbY/UU9wODFSipI/AAAAAAAAAEw/_pa1CDxzCjw/s1600/william-eggleston-untitled-1970-dolls.jpg
Ik heb deze foto soort van nagedaan bij mij in de Baarsjes. Kijk eens op mijn Tumblr pagina als je geinteresseerd bent: tiesmellema.tumblr.com.
Maar deze is nog veel beter. Bij mij ontbreekt een duidelijk onderwerp.de pop vooraan houdt haar hand omhoog en kijkt in de camera. Ze zit op de motorkap voor het logo van de auto (welk merk, dat weten jullie vast wel?).
De foto is verdeeld in drie vlakken: boven, blauw; onder, groen; en de poppen. Waarom zitten ze op die motorkap? Eggleston heeft dit niet zo klaargezet. Iemand heeft best wat moeite besteed aan dit stilleven. Hij liep rond met zijn camera en schoot wat hij zag. Rechts zien we nog net een stukje veranda (?). Een mooi tafereel, ook weer met een aantal vragen.

Untitled, from Troubled Waters, 1971-1973
http://www.artwhatson.com.au/images/members/0021609/Museum-of-Contemporary-Art-Australia-William-Eggleston-Untitled-from-Troubled-Waters-0097805_130226115217.jpg
Wow, die kleur groen, de lijnen, wat is dit? Er missen flink wat lampen. Ik denk dat deze lampen al half opgeruimd zijn. Maar vooral het abstracte beeld spreekt me aan. De kleuren, en de schitternig in het midden trekken als eerste mijn aandacht. In het boek zie ik ook best veel flitsgebruik. Dat is ongebruikelijk in deze tak van fotografie. Maar het werkt als een trein.

Ik ben geen Aarsman, maar wellicht vond je het leuk om mijn gedachten over deze foto's te lezen. Dit boek is een echte aanrader!
(Dit was een vrij random selectie, gemaakt in een vrij uurtje.)

Groeten,
T

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2013, 23:06:29 door amellemseit »