Auteur Topic: FA 77mm f1.8 smc  (gelezen 1582 keer)

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: FA 77mm f1.8 smc
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2013, 23:57:33 »

Cock by 2011*Alwin, on Flickr

Bovenstaande foto heb ik gemaakt met de smc FA 77 mm f/1.8 met f/2.2 en sluitertijd 1/640 sec en ISO 200. Ik heb er een compliment voor gekregen op de fotogroep waar ik op zit vanwege de scherpte en de kleurintensiteit (en de compositie/ moment van opname, maar dat had met elke lens gekund).

De lens komt met name tot zijn recht bij portretten. Daar gebruik ik hem weinig voor.

De lens heeft bij grote diafragma-opening een hele kleine scherptediepte. Daar krijg je mooie foto's door als de scherptediepte precies goed ligt (op de ogen bijvoorbeeld), maar ook sneller foto's waarbij de scherptediepte net verkeerd ligt. Dit gebeurt zeker eerder bij wat donkerder omstandigheden, waarbij het fototoestel moeite heeft om precies scherp te stellen. Bij nieuwere camera's dan mijn K20D zul je daar minder last van hebben, maar ik merkte het duidelijk aan de grote hoeveelheid onscherpe dierenfoto's die ik onlangs heb geschoten in de stal van een boerderij. Aan de andere kant kun je diafragmeren om meer safe te spelen als de omstandigheden dat toelaten (niet in die stal van die boerderij dus die ik zojuist noemde), en dan zie je de grote scherpte van deze lens over een groter gebied in de foto.

Het is mijn indruk dat deze lens extra kwaliteit uit de sensor van de K20D mogelijk maakt. Dat zal dus ook wel gelden voor de daarna komende camera's van Pentax.

Met name als je dus veel portretten fotografeert is deze lens een aanrader.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2013, 23:57:33 »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2013, 23:21:26 »
Klopt maar veel te weinig mee gedaan om er echt een oordeel over te hebben ...  rete scherp dat wel.

http://www.flickr.com/photos/thoran-pictures/sets/72157632693610007/

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2013, 22:55:52 »
volgens mij heeft Thoran een exemplaar.

marned

• Gast
FA 77mm f1.8 smc
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2013, 22:31:51 »
Al veel gelezen over deze lens.
Maar is er ook iemand, die werkelijk met deze lens werkt en er ervaring mee heeft?
Hij is gewoon te koop, ondanks berichten dat deze lens slecht leverbaar is.