Auteur Topic: Hulp gevraagd met afstellen K-5.  (gelezen 1564 keer)

Offline CyberJack

• Junior Member
  • Geslacht: Man
Re: Hulp gevraagd met afstellen K-5.
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2012, 08:52:37 »
Ik ga er morgen overdag mee aan de slag.
In ieder geval bedankt voor de info zover.
Camera: K5
Objectieven: Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph | Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO OS HSM | Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
Toebehoren: Metz 48 AF-1 digital
Flickr gallery

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2012, 08:52:37 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2012, 17:13:56 »
Ik ben een tijd geleden naar een dierentuin geweest en na een dag fotograferen kon ik meer dan 2/3 van mijn foto's weggooien omdat niet de dieren in focus waren, maar voornamelijk alle dingen waarop ik zeker niet gefocust heb. Zoals het gras achter de dieren. Aangezien ik het zelfde probleem had mijn mijn vorige camera (een K10D) was dit het eerste waar ik aan dacht.
Zéker bij shots in een dierentuin zou ik dan juist niet aan backfocus denken. We hebben hier al sterke staaltjes van misfocus gezien waarbij of user error de schuldige was of het (te) grote focus gebied op het matglas.

Je denkt dat je op sommige dingen "zeker niet gefocust hebt" - da's voor mij de weggever.

Echt vaststellen? Camera op statief, lenscal ervoor. 5 shots manual focus, 5 shot AF centrale punt, 5 shot live view op zowel wijd open als midrange diafragma met de afstandbediening afgedrukt.

Daarna eerst vergelijken. Dan en alleen dan kan je vaststellen of er sprake is van BF. Niet dmv dierentuinfoto's.

Offline CyberJack

• Junior Member
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2012, 15:18:28 »
Hoe heb je vastgesteld dat je uberhaupt een backfocus probleem hebt?

Ik ben een tijd geleden naar een dierentuin geweest en na een dag fotograferen kon ik meer dan 2/3 van mijn foto's weggooien omdat niet de dieren in focus waren, maar voornamelijk alle dingen waarop ik zeker niet gefocust heb. Zoals het gras achter de dieren. Aangezien ik het zelfde probleem had mijn mijn vorige camera (een K10D) was dit het eerste waar ik aan dacht.

De overgrote meerderheid van recente K-5's hebben géén backfocus probleem, behalve onder kunstlicht en dat laatste is niet echt te verhelpen behalve door met live-view scherp te stellen onder kunstlicht.

Live view gebruik ik eigenlijk helemaal niet. (ik kan er tot nu toe nog niet echt aan wennen).

Ik zou de camera eerst eens een volledige factory-reset geven

Factory reset heb ik gedaan voordat ik met de lenscal aan de slag ging, puur om eventuele instellingen uit te sluiten.

Slechts mijn simpele opinie, maar wie ben ik?

Nou iedere tips/trucks/op en aanmerkingen zijn welkom :)
Het "best of 5" principe heb ik nog niet aan gedacht en dat ga ik zeker proberen.
Objectieven: Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph | Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO OS HSM | Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
Flickr gallery

newmikey2

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2012, 13:56:52 »
Ik heb een probleem met mijn K-5 waar ik helaas zelf niet meer uitkom. Mijn camera heeft een soort (back)focus probleem welke iedere keer anders is op al mijn objectieven. Voor het afstellen heb ik een spyder lenscal gekocht, maar ook hiermee krijg ik hem zelf niet goed mee afgesteld.

Woon zelf bijna aan de andere kant van het land, spijtig genoeg. Iets zegt me dat je misschien eerst eens terug moet naar de basis. Hoe heb je vastgesteld dat je uberhaupt een backfocus probleem hebt? Het is namelijk zo'n modeterm geworden dat veel mensen gelijk beginnen met afstellen zonder eerst op systematische wijze het gedrag van alle lenzen te hebben vastgelegd.

De overgrote meerderheid van recente K-5's hebben géén backfocus probleem, behalve onder kunstlicht en dat laatste is niet echt te verhelpen behalve door met live-view scherp te stellen onder kunstlicht.

Vaak wordt een niet-bestaand probleem alleen maar verergerd doordat men aangepraat krijgt dat er een probleem is. De focus sensor van de K-5 is nu eenmaal groter dan het gebiedje wat je ziet gemarkeerd op het matglas.

Ik zou de camera eerst eens een volledige factory-reset geven en dan eens alle lenzen systematisch onder verschillende lichtomstandigheden te testen waarbij het te vergelijken test reultaat altijd "best of 5" is: je schiet snel achter elkaar 5 plaatjes van dezelfde opstelling met mirror-lock en bewaart de beste van de serie. Zo sluit je allerlei andere invloeden uit.

Slechts mijn simpele opinie, maar wie ben ik?

Offline CyberJack

• Junior Member
Hulp gevraagd met afstellen K-5.
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2012, 13:40:07 »
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn K-5 waar ik helaas zelf niet meer uitkom. Mijn camera heeft een soort (back)focus probleem welke iedere keer anders is op al mijn objectieven. Voor het afstellen heb ik een spyder lenscal gekocht, maar ook hiermee krijg ik hem zelf niet goed mee afgesteld.

Wat ik probeer (met bijvoorbeeld de K-5 en een Sigma 70-200 2.8 objectief (op statief)).
Eerst alles op de juiste hoogte e.d. instellen zodat de camera alleen maar hoeft te focussen.
Dan het objectief zo ver mogelijk out-of-focus zetten. Camera laten focussen (stand van de camera maakt niet uit, alles behalve M natuurlijk en diafragma zo laag mogelijk (2.8 in dit geval)) en een foto maken.
Volgens de test foto komt bijvoorbeeld een afwijking van -2 uit.
Als ik deze afwijking instel en het proces herhaal, heb ik ineens een scherpte afwijking van ver boven de -6 (verder gaat de lencal niet).
Als ik het proces daarna nogmaals herhaal heb ik bijvoorbeeld een afwijking van +2.
Kort gezegd is de afwijking iedere keer anders, en helaas gebeurd dit met all mijn objectieven (Sigma 70-200 2.8, Tamron 70-50 2.8 en Sigma 10-20).

Nu kan het zijn dat ik natuurlijk het e.a. verkeer doe, maar ik zou zo niet weten wat ik dan anders zou moeten doen.

Is er iemand (liefst in Limburg) die samen met mij het juist instellen van mijn camera kan doen/proberen.
(Dit hoeft natuurlijk niet voor niets)

Alvast bedankt.
Flickr gallery