Hallo,
Ik heb een probleem met mijn K-5 waar ik helaas zelf niet meer uitkom. Mijn camera heeft een soort (back)focus probleem welke iedere keer anders is op al mijn objectieven. Voor het afstellen heb ik een spyder lenscal gekocht, maar ook hiermee krijg ik hem zelf niet goed mee afgesteld.
Wat ik probeer (met bijvoorbeeld de K-5 en een Sigma 70-200 2.8 objectief (op statief)).
Eerst alles op de juiste hoogte e.d. instellen zodat de camera alleen maar hoeft te focussen.
Dan het objectief zo ver mogelijk out-of-focus zetten. Camera laten focussen (stand van de camera maakt niet uit, alles behalve M natuurlijk en diafragma zo laag mogelijk (2.8 in dit geval)) en een foto maken.
Volgens de test foto komt bijvoorbeeld een afwijking van -2 uit.
Als ik deze afwijking instel en het proces herhaal, heb ik ineens een scherpte afwijking van ver boven de -6 (verder gaat de lencal niet).
Als ik het proces daarna nogmaals herhaal heb ik bijvoorbeeld een afwijking van +2.
Kort gezegd is de afwijking iedere keer anders, en helaas gebeurd dit met all mijn objectieven (Sigma 70-200 2.8, Tamron 70-50 2.8 en Sigma 10-20).
Nu kan het zijn dat ik natuurlijk het e.a. verkeer doe, maar ik zou zo niet weten wat ik dan anders zou moeten doen.
Is er iemand (liefst in Limburg) die samen met mij het juist instellen van mijn camera kan doen/proberen.
(Dit hoeft natuurlijk niet voor niets)
Alvast bedankt.