Auteur Topic: statief aanschaffen.. waar op letten?  (gelezen 1499 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: statief aanschaffen.. waar op letten?
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2012, 21:41:48 »
Naast stabiliteit kan gewicht van belang zijn.
Als je de hele dag moet lopen sjouwen met een stuk gietijzer, dan wordt je daar niet vrolijk van.
Gezien mijn lengte wilde ik een hoog statief, dus zit je al snel aan dikkere poten. Dus heb ik persoonlijk gekozen voor carbon statief.
RedGed en Benro zijn daarin erg betaalbaar en niet eens zoveel minder slecht dan de duurdere merken Manfrotto en Gitzo.
Zeker als je een statief niet dagelijks gebruikt.

Zoals gezegd belangrijk in volgorde en niet limistatief  :D:
- Je lengte en dus de lengte van het statief. Constant gebukt staan wordt je niet vrolijk van.
- Stabiliteit. Lazert het ding met camera niet bij minste zuchtje wind om.
- Eventueel mogelijkheid poten naar buiten te zetten om laag bij de grond te komen.
- Gewicht. Als je lange tochten gaan maken.
- Mogelijkheid om gewicht onderaan de haak van de middenzuil te hangen voor extra stabiliteit (gewicht = bijvoorbeeld je foto rugzak, of indien beschikbaar je schoonmoeder  ;) :D....bij erg veel wind).
- Prijs. Wat kan de portemonnee missen.
- Merk. Tja, voor een merknaam betaal nu eenmaal ook..........

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2012, 21:41:48 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2012, 15:26:35 »
bij een statief draait het logischerwijs maar om één ding: stabilteit. Die kun je eigenlijk niet beoordelen van een plaatje dus je zult voor een goed oordeel even met je eigen gear langs een winkel moeten of een particuliere verkoper als je voor tweedehands kiest.
Waar je verder nog op moet letten:
- Heb je een statiefkop met een afneembare cameravoet, of eentje uit één stuk. Bij de laatste moet je dus je camera er telkens op vastschroeven en loshalen terwijl bij een losse afneembare voet je heel snel de camera/lens eraf kunt halen. De afneembare zijn (uiteraard) doorgaans wat duurder. Bij de betere merken kun je de statiefkop los kopen van het statief zelf en zo zelf je set samenstellen.
- Let op de maximale spreidhoek van de poten van het statief. Sommige statieven kunnen slechts een maximale hoek aan waardoor je wat minde flexibel bent in de hoogte. Als je de poten helemaal kunt spreiden kun je heel stabiel heel laag fotograferen en kun je ook snel switchen van laag naar hoog standpunt.
- Let op of je statief een middenzuilverbinding heeft. Dat zijn tussenverbindingen tussen de poten en de middenzuil. Hierdoor bewegen alle poten tegelijk in en uit. het voordeel is dat dit wat extra stabiliteit geeft, het nadeel is dat je wat minder flexible bent op ongelijke ondergronden. Als je dan waterpas wilt staan zul je eerder de lengte van één of meerdere poten moeten aanpassen. Bij een statief zonder middenzuilverbinding kun je een poot eenvoudig weg wat minder ver uitzetten om toch recht te staan.
- Let op het uitschuifmechanisme om de poten vast te zetten. Sommige statieven hebben een schroefconstructie, andere met klemmetjes. Schroeven werkt sneller, maar is soms wat lastig: als je aan één deel van een poot draait kan juist het andere element gaan draaien. Met klemmetjes heb je voornoemd "probleem" wat minder, maar het is wat arbeidsintensiever om telkens 6 klemmetjes los en vast te doen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2012, 15:18:38 »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline jeffrl

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2012, 15:13:50 »
Ik zou vooral letten op de hoogte of je rechtop kan blijven staan.
Of het statief stevig staat en niet beweegt bij een klein beetje wind.
Kijk ook naar 2dé hands, ik heb 2 weken geleden er 1 gekocht voor 50 euro zgan
Scheelt een hoop met de nieuw prijs.
Over veder tips waar je op moet leten weet ik niet.

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't shoot what it looks like, shoot what it feel
    • Leonie van Duffelen Fotografie
statief aanschaffen.. waar op letten?
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2012, 15:05:41 »
Hallo,

Net even gesnuffeld op internet naar statieven.. het prijs verschil is gigantisch..
Ik vraag me af of ik ook uit de voeten zou kunnen met een goedkoop statief?
ik zag er 1 staan die kon 4 kg houden (wat ik met mijn combo volgens mij wel moet halen :P)
Wat is jullie ervaring? waar moet je op letten bij de aanschaf van zo"n ding?

Groetjes Leonie
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8