Auteur Topic: Foto's afdrukken, waar?  (gelezen 3119 keer)

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Foto's afdrukken, waar?
« Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2012, 21:36:11 »
Ik druk eigenlijk altijd af bij webprint, ook prima wat mij betreft. Maar ik heb ook niet echt iets om het mee te vergelijken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2012, 21:36:11 »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 4 oktober 2012, 16:37:24 »
Ik bestel mijn jaarboek (Fotoboek Exclusief XL 30x30 200 blz.) altijd bij fotofabriek.
Het grote voordeel bij deze winkel is dat je ook pdf'jes kunt aanleveren, je kunt dan je eigen album in InDesign maken ipv de gratis albumsoftware.
Het is een hoop werk (vooral de eerste keer) maar het resultaat is des te mooier.

Nog een paar tips voor het afdrukken van foto's:
- Gebruik een gekalibreerde monitor
- Converteer/Bewerk je foto's in CMYK* kleuren (Aanrader: ECI IsoCoated V3) deze profielen staan hier
- Vraag proefafdrukken aan op verschillende papiersoorten

* Het kleurbereik van een printer is een stuk kleiner dan van een monitor, als je een RGB foto naar CMYK omzet dan worden de CMYK kleuren die het dichtst in de buurt komen van het RGB bestand gekozen.
In de meeste gevallen gaat dit goed maar als je een foto met felle kleuren omzet (bijv. Valentino Rossi op zijn rode ducati) dan zijn de kleuren totaal anders (een stuk platter) en moeten dus op een andere manier teruggebracht worden.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2012, 15:43:53 »
Zojuist ontvangen..... en idd ziet er allemaal goed uit.
Ik vond dat er in het programma alleen weinig keuze was in achtergronden, maar die zijn simpel te kopieren vanuit een andere programma ofzo.
Ja, ik denk dat ik de volgende keer weer hier ga shoppen.

Cees

Ik ben voor ons trouwalbum heel veel achtergronden aan het maken ..  omgevingsfoto's als pensil bewerking omzetten geeft al een machtig mooi effect.  misschien een tip als je een bijzondere achtergrond hebben wilt :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2012, 15:28:56 »
Ik heb goede ervaring met topfotoalbum, heb er diverse albums van en altijd goed.
Zojuist ontvangen..... en idd ziet er allemaal goed uit.
Ik vond dat er in het programma alleen weinig keuze was in achtergronden, maar die zijn simpel te kopieren vanuit een andere programma ofzo.
Ja, ik denk dat ik de volgende keer weer hier ga shoppen.

Cees

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2012, 14:40:39 »

Nu heb ik toevallig deze week een vakantie fotoalbum gemaakt bij Top-Fotoalbum.com.
Ben benieuwd hoe die gaat worden, als het goed is ligt hij voor vanavond in de bus.
Hopelijk niet gevouwen... :D

Cees
Ik heb goede ervaring met topfotoalbum, heb er diverse albums van en altijd goed.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #27 Gepost op: 4 oktober 2012, 13:08:00 »
Ik laat eigenlijk alleen maar foto's afdrukken in een album. Soms een enkele als poster.
Tot nu toe altijd bij AH of Aldi, maar vaak ook met een te donkere resultaat terwijl ik een gecalibreerde monitor gebruik.
Bovendien vertrouw ik dan ook vaak op de belichtsmeter van de verschillende camera's die we dan gebruikt hebben.
Met andere woorden: ik pas de belichting achteraf niet vaak aan.

Nu heb ik toevallig deze week een vakantie fotoalbum gemaakt bij Top-Fotoalbum.com.
Ben benieuwd hoe die gaat worden, als het goed is ligt hij voor vanavond in de bus.
Hopelijk niet gevouwen... :D

Cees

jjw

• Gast
Re:Foto's afdrukken, waar?
« Reactie #26 Gepost op: 4 oktober 2012, 12:49:57 »
Kruidvat en hema zullen hoofdzakelijk huis en tuin foto's krijgen van normale mensen dus die gooien er allemaal filters en bewerkingen over heen om zulke fotos mooi te laten lijken dus die passen ook de helderheid en dergelijk aan.

Klopt, maar je kan tijdens het bestellen of in die bestelsoftware ergens aanvinken dat ze de foto's niet meer bewerken. Even goed zoeken, maar wel de moeite waard! Dit kan wellicht ook de verschillende ervaringen  verklaren van mensen bij dezelfde aanbieder. Of zelfs van een persoon die 2 keer bij dezelfde aanbieder iets laat afdrukken met verschillend resultaat, HEMA zou bijvoorbeeld 2 keer een andere bewerking toegepast kunnen hebben. Uitvinken dus!

Ik print zelf ook bij HEMA en bij er tevreden over. 50 * 75 afdrukken zijn prima. Wel ietwat aan de donkere kant, maar als je er een spot op zet of gewoon goed in het daglicht houd dan zijn de foto's zeer helder. Let wel, ik heb matte afdrukken. Wellicht is dat toch wat anders wanneer je er een lamp op zet dan glans.

ErwinM

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 4 oktober 2012, 08:47:58 »
Hey,

surf eens naar
http://www.fotowijzer.nl/pages/fotowijzer-zoek-de-beste-fotoservice.asp?

hier kan je de foto labo's met elkaar vergelijken.

Persoonlijk gebruik ik Extrafilm: de kleuren zijn m/i/ zeer goed.

Erwin.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #24 Gepost op: 3 oktober 2012, 21:49:17 »
Let op met Snapfish.
Die zetten op enveloppe niet dat er foto's in zitten en je ze niet mag vouwen.
Onze postbode heeft ze in de brievenbus gekregen, niet vragen hoe..........

Snapfish heeft overigens wel heel netjes hele bedrag gerestitueerd! Dat moet ik dan wel zeggen.
Maar het komt de gemoedsrust niet bepaald ten goede als je twee dagen voor foto expositie je foto's gevouwen in de brievenbus aantreft  >:( >:(

Als de postbode nog eens aan mocht bellen, gaat die het wereldrecord op de 100 meter zekers te weten een heel stuk scherper zetten  :D :D :D
Daar blijft Usain Bolt op achter  :D :D

elsignor

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2012, 20:53:00 »
Ik wil hier even mijn eerste ervaringen met Profotonet delen. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik ronduit positief ben.

Twee weken terug heb ik mijn eerste fotoopdracht gedaan voor een grote organisatie, en natuurlijk wilde ik goede afdrukken tegen een bewscheiden prijs, Op internet kwam ik erg vaak de naam Profotonet tegen. Natuurlijk duurder dan de Kruidvat of Hema, maar nog steeds niet de prijzen van een vaklab, dus daar mijn foto's naartoe geupload, met inachtneming van alle adviezen op die site.

De foto's die ik terugkreeg, zagen er erg goed uit, maar huidtinten neigden toch iets te veel naar zalmroze, in vergelijking met mijn gecalibreerde monitor. Contact opgenomen met Profotonet via e-mail, situatie uitgelegd, informatie gevraagd over wat ik er aan kan doen om de situatie bij mij thuis nog beter te krijgen zodat ik een betere match krijg. Binnen 5 minuten reactie terug met al mijn vragen beantwoord. Ze gingen ook nog mijn bestelling nakijken en hebben een foto opnieuw afgedrukt en opgestuurd. Om een lang verhaal nu kort te maken: het waargenomen kleurverschil lijkt grotendeels te liggen aan een verkeerde kijkhoek van mijn monitor! Via een website de juiste kijkhoek ingesteld, en de kleuren op mijn monitor zijn nu in overeenstemming met de afdruk.

Eén minpuntje van Profotonet: om een of andere bizarre reden was mijn opdracht in de wachtrij blijven "hangen". Ik na anderhalve dag maar even bellen, want de opdracht moest wel op tijd aangeleverd worden bij de klant. Dat probleem hadden ze binnen 5 minuten opgelost. Kortom: goede service.

Mijn aanbeveling is dus Profotonet.nl

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 5 juli 2012, 19:07:29 »
Gisteren ook de tweede parallel bestelling van Kruidvat ontvangen. Heel bijzonder, maar die zien er dus wel goed en helder uit. Ik snap het niet meer. Exact dezelfde foto, maar juist bij Kruidvat had ik voorheen altijd donker uitgevallen foto's waardoor ik nu dus een alternatieve aanbieder heb geprobeerd.
Oftewel: ik ga een serie maken van één foto met verschillende helderheidsgraden en die bij diverse aanbieder laten afdrukken om te kijken wat het beste is per aanbieder. Kost even een paar euri, maar ik wil wel even wat zekerheid.

Groeten,
J@@P
Zoals gezegd de helderheid van je scherm is anders dan de helderheid van je papier, het is onmogelijk voor de drukker om te weten wat voor helderheid je hebt dus profotonet houd zich gewoon aan de standaard.
Hou de foto onder een lamp die ik voorstelde en je zal zien dat de helderheid gewoon over eenkomt.

Dus... je moet zelf een inschatting maken hoeveel helderde de foto moet wezen voor de plek waar de foto komt te hangen, sucess met dat.
Kruidvat en hema zullen hoofdzakelijk huis en tuin foto's krijgen van normale mensen dus die gooien er allemaal filters en bewerkingen over heen om zulke fotos mooi te laten lijken dus die passen ook de helderheid en dergelijk aan.

Lees dit eens voor de gein.
http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/colour_management/prints_too_dark.html

profoto geeft gewoon goeie kleuren en veel belangrijker een vast resultaat dus je weet wat je krijgt zonder variatie. Dus als je de helderheid weet voor in je woon kamer dan ben je er klaar mee.

Trouwens geeft ze gewoon even een belletje, ze zijn niet berroerd om je te helpen, je hebt best kans dat ze de foto herdrukken voor je met op een hogere helderheid.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #21 Gepost op: 3 juli 2012, 08:54:40 »
Oftewel: ik ga een serie maken van één foto met verschillende helderheidsgraden en die bij diverse aanbieder laten afdrukken om te kijken wat het beste is per aanbieder.

Groeten,
J@@P

Ik kijk uit naar je uitkomst.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline roboos

• Full Member
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2012, 07:52:19 »
Mijn afdrukken bij Profotonet komen er ook donkerder uit dan als ik ze bijv. via de Aldi of Kruidvat (die afdrukken via CeWe) laat printen.
groet, Robert

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2012, 07:25:31 »
Gisteren ook de tweede parallel bestelling van Kruidvat ontvangen. Heel bijzonder, maar die zien er dus wel goed en helder uit. Ik snap het niet meer. Exact dezelfde foto, maar juist bij Kruidvat had ik voorheen altijd donker uitgevallen foto's waardoor ik nu dus een alternatieve aanbieder heb geprobeerd.
Oftewel: ik ga een serie maken van één foto met verschillende helderheidsgraden en die bij diverse aanbieder laten afdrukken om te kijken wat het beste is per aanbieder. Kost even een paar euri, maar ik wil wel even wat zekerheid.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 2 juli 2012, 18:55:50 »
Bij een scherm wordt je beeld van achteren belicht, terwijl op papier het licht er van bovenop op valt. Dat kun je echt niet vergelijken.

Foto's die ik laat afdrukken maak ik standaard wat -over-belicht en dat pakt vaak gunstig uit.

Vriendelijke groet, René
Daarom heb je speciaale verlichting met de juiste kleur lamp en licht sterkte om afdrukken te inspecteren, vaak komt de helderheid dan wel overeen maar verlichting in de huiskamer is natuurlijk heel anders.

http://www.pantone.com/pages/products/product.aspx?pid=265&ca=7&s=0
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 2 juli 2012, 18:32:30 »
Ik had destijds bij de posterformaatafdrukken van de Aldi ook dat ze een tikkeltje donkerder waren dan verwacht. Maar gezien het onderwerp: meest sneeuwfoto's was dat niet echt hinderlijk. Ook avondopnames van de mont blanc met de ondergaande zon kon het wel hebben.

Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline ReneM

• Super Pentaxian
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
« Reactie #16 Gepost op: 2 juli 2012, 10:04:54 »
Op mijn scherm en op een tweetal andere schermen zagen ze er stukken helderder uit dat ze uiteindelijk geworden zijn in de afdruk. Als ik omgekeerd de foto's gebruik als een soort kalibratie voor mijn scherm dan ziet mijn scherm er echt niet meer uit.

Bij een scherm wordt je beeld van achteren belicht, terwijl op papier het licht er van bovenop op valt. Dat kun je echt niet vergelijken.

Foto's die ik laat afdrukken maak ik standaard wat -over-belicht en dat pakt vaak gunstig uit.

Vriendelijke groet, René

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #15 Gepost op: 2 juli 2012, 07:38:37 »
Zaterdag de afdrukken ontvangen. Papier en afdrukkwaliteit op zich zijn prima, maar het viel me toch wel tegen hoe donker de foto's uiteindelijk geworden zijn. Op mijn scherm en op een tweetal andere schermen zagen ze er stukken helderder uit dat ze uiteindelijk geworden zijn in de afdruk. Als ik omgekeerd de foto's gebruik als een soort kalibratie voor mijn scherm dan ziet mijn scherm er echt niet meer uit. Dus ergens is er toch iets niet helemaal goed gegaan. Het vreemde was dat dat juist de vorige keren bij Kruidvat ook het geval was. Daarom begon ik nu toch aan mijn scherm(en) te twijfelen, maar bij de foto's die ik hier plaats krijg ik nooit de opmerking dat ze veel te donker zijn, dus aan mijn scherm(en) ligt het m.i. ook niet. Wellicht nog eens een proefdruk proberen met verschillende helderheidstinten en die als een soort profiel bewaren voor bestellingen.
Voor een eerste vergelijking heb ik exact dezelfde foto's nog een keer bij Kruidvat besteld, zowel in de basis kwaliteit als in de premium kwaliteit. Wordt vervolgd dus.

Groeten,
J@@P

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2012, 20:39:52 »
Als je beetje in colourmangement zit dan kan je de kleur profiel downloaden die ze gebruiken voor hun prints waardoor je bijna zeker weet hoe de kleuren zijn.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2012, 21:13:50 »
Zojuist mijn bestelling bij Profotonet geplaatst, ben benieuwd naar het resultaat. Gekozen voor Fuji Pearl papier, dus dat zou wel goed moeten zijn. Als ze binnen zijn kom ik er op terug.

Groeten,
J@@P

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2012, 14:48:45 »
Nogmaals dank, ik denk dat ik al voldoende aanbevelingen heb om de proef(druk) op de som te nemen.
Binnenkort wellicht een update met mijn ervaringen.

Groeten,
J@@P

Offline franck

• Senior Member
  • **
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2012, 14:20:03 »
Ik vind HEMA altijd ok (zelfde centrale als Kruidvat geloof ik). Als het echt om kwaliteit moet gaan: profotonet
ik zou ook zeggen profotonet .
Anders gewoon Hema, sinds ik een paar keer slechte ervaringen heb gehad met kruitvat.
myphotobook doe ik nooit meer! Dat heb ik hen ook laten weten. Toch blijven ze mail sturen met aanbiedingen.
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

majorb

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2012, 08:49:36 »
Profotonet.nl als je op groter formaat professioneel werk wil hebben.

Voor een serie A4-afdrukken heb ik laatst Webprint.nl gebruikt. Zeer mooie kwaliteit afdrukken op het beste Fuji papier EN maar €0,49 per afdruk.

Offline GWBoes

• Senior Member
  • **
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2012, 01:01:51 »
Ik ga gewoon naar iemand hier in het dorp. waar je trouwens ook online kan bestellen via http://www.onlinefotoservice.com/ (heb ik trouwens nog nooit gedaan). Kwaliteit zal waarschijnlijk wel afhangen van het bedrijf waar het afgedrukt wordt maar hier is het iig top.
*ist DL | k-5 II | DA 15Limited; 18-55; 18-135; 60-250 | A 50f1.7; 28f2.8 | K 100f4 macro; 135f3.5 | Sigma 70-300; 10-20 | Industar 50/2

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2012, 23:46:05 »
Ik gebruik zelf Webprint, heeft vaak mooie aanbiedingen, en volgens mij uitstekende kwaliteit.