Ik heb vandaag de Pentax smc DA* 16-50 f2.8 & Pentax smc DA 50-200 WR binnen gekregen.
Korte reviewDe eerste is wel bekend maar de tweede is een vernieuwde "kit lens".
Van een lens van 99 euro (inmiddels gestegen naar 109 euro) mag je niet veel verwachten, maar toch bied deze lens een opmerkelijke feature "weather-sealing".
Normaal gesproken alleen maar leverbaar bij professionele/high-end lenzen.
Het was vandaag mooi weer dus ik kon dat aspect niet goed testen.
Uiteraard kon ik de gieter pakken, maarja of dat nu nodig is?? Â

Wel heb ik het exterieur vergeleken met de DA* 16-50, en er zijn eigenlijk best veel overeenkomsten:
- Rubberen rand bij de koppeling (vrij stroef, hecht net zo goed aan de body als de DA* 16-50)
- De "zoom tube" bestaat uit 2 delen die tegen over elkaar geplaatst zijn en die elkaar vanbinnen overlappen.
Het vocht en/of stof kan dus in de tube blijven hangen, maar niet naarbinnen dringen.
De bouwkwaliteit is er ook (flink) op vooruit gegaan
In dit geval heb ik de Pentax DA 18-55 AL II gebruikt als vergelijking.
Hoewel de lens minder uit metaal bestaat is de behuizing gemaakt van hoogwaardig kunstof.
Het materiaal is exact hetzelfde als van de Pentax K200D Body.
De zoomring is vrij groot en is gemaakt van alluminium, de bediening verloopt een beetje stroef, wat uiteraard prima is.
Door het gebruik van veel kunstof is de lens erg licht wat mooi hand in hand gaat met de compacte behuizing.
Nog een punt om te noemen is de kwalitiet in combinatie met een TeleConverter.
In deze test heb ik gebruik gemaakt van de Soligor C/D4 1.7x AF Tele Converter en ook hier ben ik verrast.
De AF blijft opereren, op een iets lager tempo, bij alle diafragma standen en bij normaal daglicht.
De foto's worden iets softer maar zijn alsnog goed bruikbaar en een digitale verscherping kan het probleem aardig oplossen Â

Het max. bereik wat je uit deze jongen kan halen is dus: 85-340mm (omgerekend naar APS-C: 128-510mm)
Pentax claimt dat de optiek veranderd is doordat de elementen en groepen verplaatst zijn.
Dit punt kan ik niet vergelijken aangezien ik het vorige type niet heb.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik "prettig verrast" ben met de resultaten.
ConclusieDe 50-200 WR is een mooi voorbeeld van eenvoudige techniek voor een spotprijsje.
De weathersealing is niet getest maar op het oog zit het wel snor.
De bouwkwaliteit mag er ook wezen.
Uiteraard is deze niet zo hoogwaardig als bijvoorbeeld de DA* klasse.
Maar het voelt net zo aan als je Pentax body.
De optiek vind ik persoonlijk verrassend goed, scherpe plaatjes zijn geen probleem.
Het midden is mooi scherp, de randen zijn wat zachter.
Voor portretten vind ik dat persoonlijk een + punt, voor landschappen & architectuur kan het storend zijn
Positief
+ Weathersealing
+ Bouwkwaliteit
+ Prijs/kwaliteit verhouding
+ Ideaal voor portret fotografie (bij omstandigheden met veel licht)
+ Licht en compact
+ Snelle AF
+ Resultaten met TC zeer acceptabel (Af etc werkt prima in combi met 1.7x TC)
Negatief
- Niet ideaal voor landschap & architectuur fotografie
- Lichtsterkte
- Tja en toch een beetje scherpte, als je "beter/duurder" gewend bent
Cijfer: 7.5Verbeter punten:
- De randen mogen wat scherper
- Vereenvoudigde SDM
Foto'sZe zijn niet bewerkt, slechts verkleint
De belichting en kleuren kunnen er vreemd uitzien, omdat ik gebruik maak van een gecalibreerde monitor:
1 200mm f5.6 Iso 250 D-Range

2 180mm f11 Iso 200 D-Range + 100% crop

3 200mm f5.6 Iso 250 D-Range 100% Crop (is een beetje out of focus)

4 306mm f13 Iso 100 (licht bewogen)

5 306mm f13 iso 100 (100% crop, licht bewogen)