Auteur Topic: Saumur (+ update originele raw om de bewerking te tonen)  (gelezen 1285 keer)

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re: Saumur (+ update originele raw om de bewerking te tonen)
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2012, 14:26:09 »
Yves
Ik vind dat je te weinig gedaan hebt met je Raw file
...
Cire

Dag Eric,

Heel erg bedankt voor je bijdrage. Ik weet wat je allemaal uit een raw kan halen maar om het lapidair te zeggen: "jij wil laten zien wat er in zit en ik haal er uit wat ik wil laten zien". En dat is helemaal een kwestie van smaak en benadering. Zoveel mensen,  zoveel wensen...  En net als jij vind ik het absoluut geen criterium "dat het moet zijn zoals het was".

Ik ben ervan overtuigd dat we het daarover eens zijn. en zelfs over de schuimwijn van die streek: "beter een goede crémant dan een slechte champagne", zoals we te onzent wel eens zeggen.  :drinks:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2012, 14:26:09 »

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2012, 12:10:06 »
Yves
Ik vind dat je te weinig gedaan hebt met je Raw file
Jammer want dit is best een mooie prent van een stadje waar even eens ook fraaie (champagne-achtige) wijnen vandaan komen.
Helaas heb ik jouw RAW file niet, maar ik heb deze jpeg even terug geladen in ACR (dat kan, velen weten dat niet) en hem als raw behandeld.
Nu zul je misschien zeggen, maar zo was het niet. Kijk ik kan dat niet weten, maar wat ik wel weet is dat je sensor als mede de belichtingsmogelijkheden een beperking veroorzaken in de dynamiek.  Dat wil dan ook weer niet zeggen dat je van elke prent een HDR zou moeten maken.
Nee ACR biedt voldoende mogelijkheden om het e.e.a. op te lossen.
Het stadje Saumur ligt in tegenlicht, Nogmaals de sensor, maar nogmeer de belichtingsregeling kan dat onvoldoende aan.
Maar juist in RAW heb extra mogelijkheden dit aan te pakken.
Ik kwam tot het volgende resultaat, ondanks het gebrek aan jouw originele RAW-file (ik heb pas de monitoren gecalibreerd)
Ik denk dat er nu meer leven in deze prent gekomen is.
Cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
Re:Saumur (+ update originele raw om de bewerking te tonen)
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2012, 09:08:27 »
Bedankt voor de fijne commentaar, mannen !

...
Toch vraag ik mijn wel eens af of dat het nog uitmaakt dat de kijkrichting van rechts naar links
optimaal is of andersom.

ps, volgens mijn heb je hem nog iets nabewerkt klopt dat?

Dennis

De kijkrichting maakt voor dit soort scènes denk ik weinig uit, Dennis. De stad ligt daar zoals ze er ligt, bekeken vanaf de brug. Maar ik betrap er mezelf wel op dat als ik "vrij" een beeld kan componeren ik het sterke punt op een derde aan de rechterkant zet, en dus toch wel rekening houdt met de links-rechts-leesrichting ....

Wat het bewerken betreft: ik post nooit een beeld rechtstreeks uit de camera. Er is altijd wel iets dat verbeterd kan worden. Ik heb in de openingspost de raw geplaatst, identiek verkleind en met kader en voor de rest niks aan gedaab. Misschien is het wel eens leuk om uit te vogelen welke bewerking deze foto heeft gekregen?

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2012, 09:17:30 door y-cam »

densch

• Gast
Re: Saumur
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2012, 08:44:10 »
Goede foto, je ogen worden langs de kade op door de hele foto getrokken.
Toch vraag ik mijn wel eens af of dat het nog uitmaakt dat de kijkrichting van rechts naar links
optimaal is of andersom.

ps, volgens mijn heb je hem nog iets nabewerkt klopt dat?

Dennis

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
    • pics by Kultfunk
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2012, 22:21:39 »
Nice one Yves !

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2012, 22:19:05 »
Wat mooi dat kasteel daar in de hoogte, leuk om te zien hoe nietig zo'n stadje onder zulke grote wolken kan zijn... hele mooie foto!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2012, 22:02:42 »
Mooi stadje, sterk hoe de rivier vanuit de rechter onderhoek een mooie lijn trekt, en de witte gebouwen mooi contrasteren met de begroeiing en de mooie lucht erboven die het geheel nog versterkt.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2012, 18:52:05 »
Mooi!!!

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
Saumur (+ update originele raw om de bewerking te tonen)
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2012, 12:34:36 »

Misschien is het wel eens leuk om uit te vogelen welke bewerking deze foto heeft gekregen? Hieronder de onbewerkte raw (enkel identiek verkleind en gekaderd met Mogrify LR)

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2012, 09:11:21 door y-cam »