@Berend en @Ron
Volgens mij zorg je er met de huidige volgorde van introduceren dus juist voor dat je de restvoorraden K5 nÃet verkocht krijgt. Je komt voor een zeer lastige keuze te staan tussen K5 en K30, allebei de keuzes hebben nadelen tov de andere keuze en dit zorgt er uiteindelijk voor dat er helemaal niets gekocht wordt naar mijn idee. Dit wil je dus juist niet.
De de restvoorraden K-r verkocht moesten worden voordat de K30 geintroduceerd kon worden lijkt me een rare redenering? De K30 is immers als eerste van de nieuwe generatie gelanceerd. Ook hier geld weer dat ik denk dat je meer K-r's zal verkopen, juist wanneer je de K30 introduceert. Je kan de K-r dan als instapmodel onder de K30 (middenmodel) verkopen. Mensen die genoeg geld hebben en een middenklasse, K-r, wilden kopen, zullen tegen het einde van de levenscyclus die aankoop uitstellen omdat ze de opvolger willen. Door de introductie van de K30 uit te stellen verkoop je dus niet meer K-r's maar laat je mensen met geld in hun zak gewoon langer wachten.
Op dezelfde manier denk ik dat je meer K5's verkoopt als je de K3 introduceert, ipv te wachten tot de voorraad K5 er doorheen is.
Als ik nu +-1000 euro (rekbaar)budget had voor een pro-body APS-C van Pentax, dan ga ik toch zeker geen K5 kopen als ik weet dat er een opvolger(voor het gemak K3) aankomt?
Hoe eerder je dus met die K3 komt hoe eerder ik mijn geld over de balk smijt om die K3 te kopen.
Heb ik ietsje minder budget, zeg 800-900 euro en wil ik ook een pro-body APS-C van Pentax, dan zal ik ook wachten tot de K3 er is.
Ik ben immers nieuwsgierig naar die specificaties en of die K3 wellicht toch net binnen (de rek van) mijn budget ligt?
Ligt het niet binnen mijn budget, dan is het vrij zeker dat de K5 zal dalen in prijs met de komst van een K3, of dat ik ieder geval de knoop door kan hakken om alsnog de K5 te kopen.
Heel simpel gezegd, zou ik ervoor zorgen dat je hoger gepositioneerde modellen ook daadwerkelijk altijd de beste prestaties leveren zolang ze op de markt te koop zijn. Introduceer dus geen lager gepositioneerde modellen die net zo goed of beter zijn dan je huidige topmodellen. Het is toch geen rocket-science om te bedenken dat dat niet handig is en verwarring veroorzaakt?
Interessante discussie, hier hou ik het ook bij voor nu, genoeg over gezegd

Heb nu wel mijn best gedaan om het uit te leggen, voor zowel nieuwe als oude lezers van het topic: lees het nog eens goed door.
Vervelend om sommige reacties te lezen die mij menen tegen te spreken terwijl ze eigenlijk voor mijn argumentatie pleiten

En dat weer andere reacties menen met mij te praten, terwijl ik precies het omgekeerde beweerde.