Auteur Topic: tijd voor update K5? K30 duurder dan K5  (gelezen 5498 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:tijd voor update K5? K30 duurder dan K5
« Reactie #47 Gepost op: 14 juni 2012, 22:47:16 »
Ho wacht, je noemt nu veel meer dingen op dan alleen een andere body veranderen van de K30.

Dat zit allemaal in de K-5, en dus ook in de K-5n die enkel nieuwe AF-module en electronica met de PRIME M processor krijgt. Je ziet dat daarmee de K-5n toch echt een mooie camera is die toch een hoger prijskaartje kan hebben dan de K-30.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #47 Gepost op: 14 juni 2012, 22:47:16 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #46 Gepost op: 14 juni 2012, 22:44:41 »
de stille sluiter (1/8000ste), geen extra ontwikkelingskosten, want de body is al in productie, piez schoonmaakmethode van de sensor, boven scherm, de grotere accu (want dat pielaccuutje van de K-30 kan mij niet veroveren), grip. Er zijn toch wat leuke futures waar mensen voor zouden kiezen.
Ho wacht, je noemt nu veel meer dingen op dan alleen een andere body veranderen van de K30.

Daarnaast is de prodcutie van pentax al klein dus als ze een markt gaan opdelen in 2 producten dan wat het alleen maar duurder om een camera te maken omdat de oplage kleiner wordt en dat wil je niet.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jjw

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 14 juni 2012, 22:24:56 »
Ik denk dat je eens moet kijken, naar de prijs van de K5, toen hij net uitkwam.
En die prijs moet je eens afzetten, tegen de huidige prijs van de K30.
Over 2 jaar kost die K 30 slecht 575 euro of iets in die trent...

Ger

Ja natuurlijk kost hij dan minder, maar dat is niet waar het om gaat. Lees nu eens waar iedereen het hier over heeft voordat je reageert ;) (niet onaardig bedoelt, je reactie is over het algemeen waar/feit, maar is weinig zinvol binnen de context van deze discussie). Het gaat juist om het moment van introduceren van nieuwe modellen, de prijzen die daarmee gepaard gaan en wat voor gevolgen dat al dan niet heeft voor de verkoop van oude/nieuwe modellen.

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 14 juni 2012, 22:06:18 »
Ik denk dat je eens moet kijken, naar de prijs van de K5, toen hij net uitkwam.
En die prijs moet je eens afzetten, tegen de huidige prijs van de K30.
Over 2 jaar kost die K 30 slecht 575 euro of iets in die trent...

Ger

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #43 Gepost op: 14 juni 2012, 13:30:37 »
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, alsjeblief niet de styling van de K30 doortrekken.
Een K5 is geen speelgoed, zijn opvolger zal hopelijk ook een serieuze camera zijn.
Laat die er dan ajb niet uitzien zoals speelgoed (want zo ziet de K30 er wel uit)

En ik weet ook wel dat wat de camera kan het belangrijkst is maar een beetje sex mag toch ook wel. Als ze morgen een Porsche op de markt brengen die er uit ziet als pakweg een Toyota IQ (sorry als er hier een eigenaar van een IQ tussenzit) dan koop je die toch ook niet?
Ik heb geen IQ hoor, maar dat jij een Porsche "sexy" vind is nogal persoonlijk :)
Dat vind ik namelijk een foeilelijke auto....
En erbij, volgens mij kiest Porsche juist ook om er anders dan andere merken uit te willen zien.

M.a.w. wat mooi is, is nogal subjectief. Ik vind die keuze anders te zijn dan de massa van Pentax juist wel aantrekkelijk
en minder een eenheidsworst.

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 14 juni 2012, 00:25:27 »
@Berend en @Ron
Volgens mij zorg je er met de huidige volgorde van introduceren dus juist voor dat je de restvoorraden K5 níet verkocht krijgt. Je komt voor een zeer lastige keuze te staan tussen K5 en K30, allebei de keuzes hebben nadelen tov de andere keuze en dit zorgt er uiteindelijk voor dat er helemaal niets gekocht wordt naar mijn idee. Dit wil je dus juist niet.

Op dezelfde manier denk ik dat je meer K5's verkoopt als je de K3 introduceert, ipv te wachten tot de voorraad K5 er doorheen is.
Als ik nu +-1000 euro (rekbaar)budget had voor een pro-body APS-C van Pentax, dan ga ik toch zeker geen K5 kopen als ik weet dat er een opvolger(voor het gemak K3) aankomt?
Hoe eerder je dus met die K3 komt hoe eerder ik mijn geld over de balk smijt om die K3 te kopen.
Heb ik ietsje minder budget, zeg 800-900 euro en wil ik ook een pro-body APS-C van Pentax, dan zal ik ook wachten tot de K3 er is.

Heel simpel gezegd, zou ik ervoor zorgen dat je hoger gepositioneerde modellen ook daadwerkelijk altijd de beste prestaties leveren zolang ze op de markt te koop zijn. Introduceer dus geen lager gepositioneerde modellen die net zo goed of beter zijn dan je huidige topmodellen. Het is toch geen rocket-science om te bedenken dat dat niet handig is en verwarring veroorzaakt?

Interessante discussie, hier hou ik het ook bij voor nu, genoeg over gezegd :) Heb nu wel mijn best gedaan om het uit te leggen, voor zowel nieuwe als oude lezers van het topic: lees het nog eens goed door.
Vervelend om sommige reacties te lezen die mij menen tegen te spreken terwijl ze eigenlijk voor mijn argumentatie pleiten ;) En dat weer andere reacties menen met mij te praten, terwijl ik precies het omgekeerde beweerde.

Dit is eigenlijk eenzelfde soort discussie als de Pentax Full-Frame: We weten het niet  ;D Het is allemaal giswerk natuurlijk.

Het kan ook zijn dat alle dslr's die pentax geproduceerd heeft al verspreid zijn en de leveranciers het verkeerd aanpakken omdat er toch al weinig marge zit op de kleine speler Pentax.
Pentax levert namelijk niet Business2Consumer maar Business2Business en dus alleen verantwoordelijk van leveringen naar importeurs en de marketing.
Wij kunnen het met zijn allen op dit forum niet vaststellen wat er werkelijk speelt, haha.

Ik begrijp heel goed de verwarring die bij bestaande gebruikers ontstaat alleen moet er ook in oogschouw genomen worden dat in de eerste plaats de K-30 niet leverbaar is.
Bestaande gebruikers weten ook dat de K-5 een completere camera is en dat hij voordeliger is dan de K-30 (en dat er ook nog eens cashback op zit).
Met een beetje onderzoek, als nieuweling, kom je hier ook achter en dat is het sleutelbegrip wat ik eerder noemde: potentiële kopers stellen hun aankoop op deze manier niet uit.
De K-r staat los hiervan en is momenteel de voordeligste Pentax DSLR.

Als ik nu +-1000 euro (rekbaar)budget had voor een pro-body APS-C van Pentax, dan ga ik toch zeker geen K5 kopen als ik weet dat er een opvolger(voor het gemak K3) aankomt?

Deze vraag is niet concreet genoeg, je moet rekening houden vanuit welke situatie de klant komt.
Een bestaande gebruiker (die dus al geinvesteerd heeft in een Pentax systeem) die de overstap wil maken naar een semi-pro toestel, en het budget ervoor heeft, zal waarschijnlijk de koop uitstellen totdat de K-3 komt.
Een nieuwe gebruiker wil zijn behoefte voor een Pentax dslr zsm vervullen en komt erachter dat de K-r en K-5 alleen leverbaar zijn en dat de K-30 nog moet komen.
Aan de hand van de info selecteerd deze klant eigenschappen die hij/zij belangrijk vind en uiteraard wordt er ook naar de prijs/kwaliteit verhouding gekeken.
Op basis van het budget wordt er een keuze gemaakt, de k-30 is iig te duur en niet leverbaar de mogelijke opvolger van de k-5 zal nog duurder worden.
Conclusie de keuze valt op de 'good old' K-r of K-5 (waarbij de K-5 aantrekkelijk is ivm cashback) omdat deze direct leverbaar zijn en voordeliger.

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 13 juni 2012, 23:11:44 »
Persoonlijk hoop ik niet dat ze met een K5n komen. Al is het alleen maar om nou eindelijk eens een lineup neer te zetten met wat meer eenheid in styling. De styling van de K30 vind ik verre van beter dan die van de K5, maar l

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, alsjeblief niet de styling van de K30 doortrekken.
Een K5 is geen speelgoed, zijn opvolger zal hopelijk ook een serieuze camera zijn.
Laat die er dan ajb niet uitzien zoals speelgoed (want zo ziet de K30 er wel uit)

En ik weet ook wel dat wat de camera kan het belangrijkst is maar een beetje sex mag toch ook wel. Als ze morgen een Porsche op de markt brengen die er uit ziet als pakweg een Toyota IQ (sorry als er hier een eigenaar van een IQ tussenzit) dan koop je die toch ook niet?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 13 juni 2012, 22:37:47 »
Een K5n lijkt me sowieso niet interessant voor huidige K5 bezitters, te weinig upgrades. Soort K20d naar K7 idee.
Een K5n is hooguit interessant voor nieuwe pentaxians of mensen die vanaf een K-r komen. Het is een lowbudget manier om de K5 nog een tijdje op redelijk niveau mee te laten draaien en er de hoofdprijs voor te kunnen blijven vragen, terwijl de kosten nauwelijks omhoog gaan. 

Zal door de huidige K5 bezitters niet heel hartelijk onthaald worden denk ik, die willen doorgroeimogelijkheden zien en zoeken naar vertrouwen wat betreft de toekomst van Pentax.

Dat is ook zo, maar die doorgroei is een full frame (of zoiets). Echter dan nog mag de K-5 wel een update krijgen. De sensor is nog steeds hartstikke goed en scoort nog steeds het hoogst van alle aps-c sensoren. De upgrade moet dus van de rest komen, zolang Sony geen nieuwe topper uit de hoge hoed tovert.

Ik zou zelf kiezen voor die K-5n als die AF-module een nette verbetering is, want de PRIME M van de K-01 is echt een flink stukkie sneller. Als die K-5n in de verkoop gaat voor 999 euro, dan is dat een prima prijs in vergelijk met de concurrentie van Nikon/Canon.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #39 Gepost op: 13 juni 2012, 22:32:31 »

Zal door de huidige K5 bezitters niet heel hartelijk onthaald worden denk ik, die willen doorgroeimogelijkheden zien en zoeken naar vertrouwen wat betreft de toekomst van Pentax.

Daar heb je absoluut gelijk in

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

jjw

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 13 juni 2012, 22:30:49 »
Een K5n lijkt me sowieso niet interessant voor huidige K5 bezitters, te weinig upgrades. Soort K20d naar K7 idee.
Een K5n is hooguit interessant voor nieuwe pentaxians of mensen die vanaf een K-r komen. Het is een lowbudget manier om de K5 nog een tijdje op redelijk niveau mee te laten draaien en er de hoofdprijs voor te kunnen blijven vragen, terwijl de kosten nauwelijks omhoog gaan. 

jjw

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 13 juni 2012, 22:24:48 »
@Berend en @Ron

Volgens mij zorg je er met de huidige volgorde van introduceren dus juist voor dat je de restvoorraden K5 níet verkocht krijgt. Je komt voor een zeer lastige keuze te staan tussen K5 en K30, allebei de keuzes hebben nadelen tov de andere keuze en dit zorgt er uiteindelijk voor dat er helemaal niets gekocht wordt naar mijn idee. Dit wil je dus juist niet.

De de restvoorraden K-r verkocht moesten worden voordat de K30 geintroduceerd kon worden lijkt me een rare redenering? De K30 is immers als eerste van de nieuwe generatie gelanceerd. Ook hier geld weer dat ik denk dat je meer K-r's zal verkopen, juist wanneer je de K30 introduceert. Je kan de K-r dan als instapmodel onder de K30 (middenmodel) verkopen. Mensen die genoeg geld hebben en een middenklasse, K-r, wilden kopen, zullen tegen het einde van de levenscyclus die aankoop uitstellen omdat ze de opvolger willen. Door de introductie van de K30 uit te stellen verkoop je dus niet meer K-r's maar laat je mensen met geld in hun zak gewoon langer wachten.

Op dezelfde manier denk ik dat je meer K5's verkoopt als je de K3 introduceert, ipv te wachten tot de voorraad K5 er doorheen is.
Hoe eerder je dus met die K3 komt hoe eerder ik mijn geld over de balk smijt om die K3 te kopen.
Heb ik ietsje minder budget, zeg 800-900 euro en wil ik ook een pro-body APS-C van Pentax, dan zal ik ook wachten tot de K3 er is.
Ik ben immers nieuwsgierig naar die specificaties en of die K3 wellicht toch net binnen (de rek van) mijn budget ligt?
Ligt het niet binnen mijn budget, dan is het vrij zeker dat de K5 zal dalen in prijs met de komst van een K3, of dat ik ieder geval de knoop door kan hakken om alsnog de K5 te kopen.

Heel simpel gezegd, zou ik ervoor zorgen dat je hoger gepositioneerde modellen ook daadwerkelijk altijd de beste prestaties leveren zolang ze op de markt te koop zijn. Introduceer dus geen lager gepositioneerde modellen die net zo goed of beter zijn dan je huidige topmodellen. Het is toch geen rocket-science om te bedenken dat dat niet handig is en verwarring veroorzaakt?

Interessante discussie, hier hou ik het ook bij voor nu, genoeg over gezegd :) Heb nu wel mijn best gedaan om het uit te leggen, voor zowel nieuwe als oude lezers van het topic: lees het nog eens goed door.
Vervelend om sommige reacties te lezen die mij menen tegen te spreken terwijl ze eigenlijk voor mijn argumentatie pleiten ;) En dat weer andere reacties menen met mij te praten, terwijl ik precies het omgekeerde beweerde.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 13 juni 2012, 22:23:41 »
Overigens zou ikzelf het zelfs goed vinden als Pentax in de huidige body van de K-5 uitkomt met twee camera's: K-5n met 16 megapixel en K-3 met 24 megapixel. Kan eenieder kiezen wat hij wil.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 13 juni 2012, 22:18:03 »
Nee niet echt.
De K30 en de K5n verschil volgens jou alleen maar met HDMI, microfoon ingang en een K5 body dus waarom zal pentax zo een camera willen maken?

de stille sluiter (1/8000ste), geen extra ontwikkelingskosten, want de body is al in productie, piez schoonmaakmethode van de sensor, boven scherm, de grotere accu (want dat pielaccuutje van de K-30 kan mij niet veroveren), grip. Er zijn toch wat leuke futures waar mensen voor zouden kiezen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #34 Gepost op: 13 juni 2012, 22:11:59 »
Nee niet echt.
De K30 en de K5n verschil volgens jou alleen maar met HDMI, microfoon ingang en een K5 body dus waarom zal pentax zo een camera willen maken?

ps. de RAW moet gewoon goed wezen met de K3, als het hetzelfde wordt als de K30 dan sla ik deze generatie over.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 13 juni 2012, 22:03:01 »
Maar de veranderingen zijn maar heel klein dus ik mis de punt eigenlijk waarom het interesant zal wezen of welk gat het opvult.

Waarom zal je naar een K5n gaan als je K3 kan krijgen.

Enkel als die K-3 ook echt anders is ja. Nieuwe body, 24 megapixel, dual PRIME M processor. Daarmee kost die ook meteen een heel pak meer. Echter als die K-3 slechts dezelfde electronica krijgt als K-30 en K-01 dan is een K-5n niet zinvol.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #32 Gepost op: 13 juni 2012, 22:00:19 »
Maar de veranderingen zijn maar heel klein dus ik mis de punt eigenlijk waarom het interesant zal wezen of welk gat het opvult.
Daarnaast heb ik nog steeds sterk mijn twijfels of de Prime-M sneller is dan de Prime-II als het op RAW aankomt, ik denk en hoop dat ze voor het hogere segment daar een adnere processor voor gaan gebruiken.

Waarom zal je naar een K5n gaan als je K3 kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2012, 22:04:11 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 13 juni 2012, 21:45:27 »
Ik heb de K30 nog niet in mijn handen gehad dus weet nog niet waar mijn voorkeur ligt.

Maar is een K5n niet heel moeilijk te plaatsen want je creëert je eigen concurrentie, met de K5n met de K30.

Nee, gewoon een ander marktsegment. Wie gewend is te werken met K-7/K-5 zal allicht vlugjes bij vernieuwing of updaten (nieuwe AF, snellere processor, moviefunctie en betere liveview, hdmi, externe microfoon, 14-bit RAW, iso80) kiezen voor de K-5n. Wie wat jonger/hipper of kleuriger wil kiest al vlug voor de K-30.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #30 Gepost op: 13 juni 2012, 21:40:33 »
Ik heb de K30 nog niet in mijn handen gehad dus weet nog niet waar mijn voorkeur ligt.

Maar is een K5n niet heel moeilijk te plaatsen want je creëert je eigen concurrentie, met de K5n met de K30.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 13 juni 2012, 21:20:37 »
Maar wat voor nut heeft een K-5n als het hetzelfde kan als de K30?

Die body van de K-5!

(grotere buffer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #28 Gepost op: 13 juni 2012, 21:16:04 »
Maar wat voor nut heeft een K-5n als het hetzelfde kan als de K30?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 13 juni 2012, 19:13:49 »
Voor Pentax geld uiteraard ook nog dat ze door het zijn van een klein hoogtechnologisch bedrijf beperkt zijn in de uitwerking en marktintroductie van nieuwe producten. In de Hoya tijd zijn producten op elkaar afgestemd en hebben veel dezelfde onderdelen (accu, AF, lcd scherm) om ontwikkelingskosten te beperken, productiekosten laag te houden en voorraden van onderdelen te beperken. Een slimme strategie. Introductie van nieuwe producten speelt voor Pentax (ook veel meer dan voor Canon/Nikon) een belangrijk onderdeel in marketingstrategie omdat er het budget ontbreekt om te adverteren. Aandacht vragen voor producten gebeurd dus op die momenten (introductie) en cashback-acties en de release van volgproducten (Limited Editions). Na de K-01 en de K-30 kan er dus vrij eenvoudig met dezelfde onderdelen een K-5n geintroduceerd worden. De categorie erboven vergt weer wat extra inzet, nieuwe sensor o.a. en dus nieuwe dure firmware die door wizkids voor een flinke prijs in elkaar worden gezet. Daar kan dus een 24mp aps-c K-3 uitkomen, of een Full frame camera of een nieuwe 645D.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 13 juni 2012, 19:00:01 »
JJW je vergeet een belangrijke factor: de concurrentie.
Fabrikanten willen elkaar maar wat graag aftroeven met nieuwe releases in een groot product segment zoals het middensegment van dslr's.
De Nikon D3200 deed de aftrap op 27 april, de K-30 volgde op 21 mei terwijl de 650D op 7 juni gereleased werd.
Het lijkt onschuldig maar het kan voordelen opleveren, de K-30 kreeg op deze manier (door zijn features) lovende kritieken terwijl de 650D afgewaardeerd werd door zijn hoge prijs.

Door de voorraad heen raken is ook een goed argument wat betreft de K-5 (en misschien ook de K-r).
Zodra dat eenmaal gebeurd is ontstaat er schaarste bij leveranciers en stijgen de prijzen.
Zo rond die tijd zal de K-30 in prijs dalen.

Citaat
Oplossing: Introduceer een K3, verkoop de K5 er nog een paar maanden naast, en de K-r daaronder. Bij de introductie van de K30 haal je dan de K5 uit de schappen en kan je de K-r nog naast/onder de K30 verkopen. De K3 is dan inmiddels iets in prijs gezakt zodat de lineup weer mooi aansluit. Nu laat je mensen twijfelen tussen een K5 en K30 en schrik je de consument af die op zoek is naar een budget-pro-body. Met een K3, K5 en K-r lineup is de keuze tussen een K5 en K3 slechts gebaseerd op budget, er is duidelijkheid in de lineup en de K-r zal door deze groep sowieso nooit overwogen worden. Voor je klanten die echt de nieuwste top-camera willen hebben en voor je klanten die zeker weten de nieuwste middencamera willen hebben maakt de volgorde van introductie niets uit. Die gaan toch wel voor een K30, of wachten op de K3. De groep er tussenin loop je mis door eerst je middenmodel te introduceren. Hetzelfde geld voor het introduceren van een budgetmodel (K300). Dat doe je ook niet voordat de K30 uit is.

Ik begrijp je redenatie echter blijkt de realiteit ingewikkelder dan dat het lijkt.
Laten we vooropstellen dat Pentax in batches produceert en dus te maken heeft met (grote) voorraden.
Deze zullen er eerst doorheen moeten raken, ongeacht het type, eer je nieuwe producten gaat uitbrengen (anders maakt de fabrikant te hoge kosten: voorraadkosten & verlies van dump).
De cashback actie van de K-5 is puur gehouden om de levenscyclus uit te rekken zodat de voorraden er sneller doorheengaan (het levert ook marktinfo op trouwens).

Natuurlijk kon Pentax er ook voor kiezen om dit niet te doen en naast de K-3 een tijdje de K-5 in het assortiment houden (let wel tegen een hogere prijs dan dat hij nu is ivm K-30).
De risico's die je dan loopt is dat de K-5 niets opleverd omdat A er weinig vraag naar is (mogelijk door concurrentie en een beter model uit eigen stal) en B de voorraadkosten de brutowinstmarge de das om doen.
En C dat je uiteindelijk opgescheept zit met een grote voorraad die je niet meer (gemakkelijk) kwijtraakt.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 13 juni 2012, 16:47:16 »
Zoals ik al zei, als er nou elke week een nieuwe camera werd uitgebracht had je een punt, maar het is toch duidelijk dat het om verschillende generaties gaat? Waarbij in elke generatie een beginner, midden en top model worden uitgebracht?

Oplossing: Introduceer een K3, verkoop de K5 er nog een paar maanden naast, en de K-r daaronder. Bij de introductie van de K30 haal je dan de K5 uit de schappen en kan je de K-r nog naast/onder de K30 verkopen. De K3 is dan inmiddels iets in prijs gezakt zodat de lineup weer mooi aansluit. Voor je klanten die echt de nieuwste top-camera willen hebben en voor je klanten die zeker weten de nieuwste middencamera willen hebben maakt de volgorde van introductie niets uit. Die gaan toch wel voor een K30, of wachten op de K3. De groep er tussenin loop je mis door eerst je middenmodel te introduceren. Hetzelfde geld voor het introduceren van een budgetmodel (K300). Dat doe je ook niet voordat de K30 uit is.

Je vergelijking met auto's gaat een beetje mank doordat die markt minder rationeel is dan je denkt.

Ik denk dat Pentax een hele andere keuze maakt. De introductie van de K-30 heeft denk ik moeten wachten op de uitverkoop van de K-r. Er is voor electronicafabrikanten niks zo erg als het in de ramsj verkopen van restantvoorraden. Zie hoe dat bij Olympus gaat, waar alle versies van de Pen nog steeds vindbaar zijn voor wegwerpprijsjes. Als je een electronicagigant bent dan is dat minder pijnlijk, maar als je zoals Pentax een klein bedrijf bent dan is het rampzalig om van een cameraserie de laatste 20 % van de productie haast weg te moeten geven, omdat de vraag keldert (klanten willen de nieuwe) en winkeliers het niet meer op het schap willen leggen (tenzij het een superdealtje is).

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 13 juni 2012, 16:33:27 »
De k-01 en de K30 lijken op dezelfde hardware te draaien omdat de k30 demo's op k-01 firmware lijken te draaien.
Het is daarom aannemelijk dat de K-01 en K30 samen zijn ontworpen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline ivotjuh

• Senior Member
  • **
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
« Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2012, 14:57:33 »
Ja klopt. Waar het gewoon om draait is alle potentiele kopers iets aan te bieden, zowel de starters als de professionele fotografen. Ik heb al professionele Pentax-fotografen horen praten over een overstap naar de 5D... Logisch, als er geen doorgroeimogelijkheden zijn! (De 645D even daar gelaten..  :D)