Hallo Björn,
Laat mijn zoon nu de Sigma APO DG 70-300 en ikzelf een SIGMA 1.4x teleconverter hebben.
Helaas passen die 2 niet bij elkaar, de 70-300 is een ontwerp met een uitdaging.
Ik verwacht dat je met elke willekeurige teleconverter hetzelfde probleem zult hebben.
Je moet een lens hebben waar de achterste lens, het dichtst bij de camera, niet gelijk loopt met de vatting.
Dit is echter een ontwerp wat je meestal, ik weet niet of het altijd zo is, bij de grotere teleobjectieven tegenkomt.
Bij de APO 70-300 mis je de ruimte, die je nodig hebt om de lens op de converter te koppelen.
Ook de dikte van de rand aan de achterkant van het objectief kan niet te dik zijn, anders past het gewoon niet.
Ik heb zelf een SIGMA 500 mm en een Pentax 200 mm die wel passen, maar verder niet.
Je moet er ook wel rekening mee houden dat je lichtsterkte en kwaliteit verliest bij gebruik van een teleconverter.
Daarbij komt ook wel dat boven de 300 mm de beeldstabilisatie minder effectief is (en dat zeg ik voorzichtig).
Waardoor hele korte sluitertijden of een stevig statief noodzakelijk worden om goede resultaten te halen.
Hier valt vast nog meer over te zeggen, maar zo heb je een eerste overzicht.
Groet, Eric.
Edit: ik zie net dat je een mooie link hebt gekregen, die komt aardig overeen met het bovenstaand verhaal....