Op zich wel beter, maar als je hem alleen maar lichter maakt, verlies je weer contrast en dan oogt het wat slapjes en grijs.
Dus het is even lastig om er iets van te maken, heb nu ook niets bij de hand om er mee te spelen.
Er is meer uit te halen door contrast te verhogen, zodat het frisser oogt. Vanavond ook druk, dus gaat me niet lukken je een voorbeeld te geven.
Het is wel aan te raden je toe te leggen op bewerking van je foto's.
Een slechte foto maak je er niet goed mee, maar als de compositie klopt, kun je wel veel verbeteren.
Alleen al spelen met contrast, belichting, licht en donker en kleur zal je foto's meer kracht kunnen geven.
Dan heb ik niet over de 'magische' kunsten die Cire bijv. uithaalt met foto's, daar moet je nog wat weken actief oefenen..
De mogelijkheden zijn legio, betaalde pakketten zijn er voldoende, maar kan ook met gratis pakketten.
Ben zelf druk om Photoshop Elements onder controle te krijgen (kost rond de 80 euro) en Adobe Lightroom is ook prettig om mee te werken.
The Gimp is wel heel bekend als gratis alternatief en met een klein beetje uitzoekwerk, kun je ver komen.
Heb al gezien dat iedereen zijn eigen favoriet heeft, dus kijk wat je prettig vindt.
Leer zeker histogrammen lezen en begrijpen hoe het beeld van je foto in elkaar steekt.
Als je uit de voeten kunt met lagen, dan kun je ook storende elementen van je foto naar je hand zetten.
Kortom als je de tijd hebt en wilt besteden, kan ik alleen maar aanraden om die te besteden.
Daar krijg je geen spijt van.
Eric.