Auteur Topic: APS-C/FF -> lenzen  (gelezen 2642 keer)

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:APS-C/FF -> lenzen
« Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2012, 11:43:50 »
DOF = Depth of Field   scherpte diepte .. 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2012, 11:43:50 »

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2012, 11:28:26 »
Waarom niet Ron?

Er word altijd geklaagt dat de DA*55 f/1.4 op APS-C niet dezelfde DOF heeft als de FA*85 f/1.4 op FF

Ik ben nog groen met fotografie, dus hier komt de "domme" vraag van mij:
Ik lees hier en elders heel vaak over de DOF,maar wat is dat eigenlijk de DOF??

Ger

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 8 mei 2012, 20:15:32 »
Waarom niet Ron?

Er word altijd geklaagt dat de DA*55 f/1.4 op APS-C niet dezelfde DOF heeft als de FA*85 f/1.4 op FF
Als ze met een andere mount komen voor APS-C kunnen ze 50mm lenzen maken sneller dan f/1 dan is er nog minder reden om naar FF te gaan.

Tsja als ik kijk wat zulke lenzen kosten dan is het echt onzin om een hele gebruikersgemeenschap op de schop te zetten voor enkele fotofanaten die zoiets kopen of nog erger, wachten tot die als tweedehandsje op de markt komen. Voor spiegelreflex (aps-c en FF) en mirrorless met grote sensor is K-mount de toekomst en de rest een sprookje.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 8 mei 2012, 20:12:47 »
Maar pentax is zo stom geweest om het DFA merkje niet vaker te gebruiken, dat zijn digitale lenzen die geschikt zijn voor FF.

Dat is gewoon een kwestie van re-branden.
Ik denk dat Hoya-Pentax het D-Fa merkje bewust niet heeft gebruikt omdat er totaal geen plannen waren voor KB.
Het is altijd nog afwachten wat Ricoh voor plannen heeft.
Ik denk dat ze eerst de huidige productlijnen (compact, bridge, mirrorless, dslr) gaan opschonen en uitbreiden voordat ze nieuwe productlijnen gaan integreren.
Of de KB komt zal ook sterk afhangen van de omvang van de 645D gebruikersgroep.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2012, 20:04:40 »
Waarom niet Ron?

Als ze met een andere mount komen voor APS-C kunnen ze 50mm lenzen maken sneller dan f/1 dan is er nog minder reden om naar FF te gaan.

Tsja jeetje, ik hoor tot de groep die geen idee heeft wat te doen met een f1.0 lens. Leuk voor foto-idioten en mensen die zoeken naar een plaatje zonder iets scherps erin, maar voor mij hoeft dat niet. Koop gewoon een Leica en ga je gang. Ik heb zowel DA*55 en FA*85 en het is gewoon een hele kunst om een echt mooie foto te maken met beide lenzen op f2.0, incidenteel gebruik ik ook wel eens de diafragma's eronder, maar dat is toch een zeldzaamheid.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #12 Gepost op: 8 mei 2012, 19:44:19 »
Waarom niet Ron?

Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2012, 19:26:20 »
Ik hoop eigenlijk dat Pentax komt met een nieuwe vatting speciaal gemaakt voor APS-C, je kan dan lenzen hebben die zich gedragen als lenzen waren op FF.
En je kan met een adapter naar de k-mount toe, vele mirrorles camera's werken zonder problemen met adapters dus het kan zeker goed werken.

uhhhh, nou nee dank je. Met de K-01 heeft Pentax zijn keuze denk ik wel duidelijk gemaakt.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2012, 18:47:42 »
Ik denk aan: (?)
-betere beeldkwaliteit (voor amateurs, semi profs onnodig?)
-je lenzen gedragen zich weer net als vroeger
Is dat een voordeel dat lenzen gedragen net als vroeger, volgens mijn zijn de meeste natuur fotografen er best blij mee bijvoorbeeld dus dat verschilt per persoon.
Zover mij bekend is hebben meeste ook hun lenzen keuze nu aangepast voor APS-C, dus als je nu weer met FF komt dan kan je weer switchen.

Ik hoop eigenlijk dat Pentax komt met een nieuwe vatting speciaal gemaakt voor APS-C, je kan dan lenzen hebben die zich gedragen als lenzen waren op FF.
En je kan met een adapter naar de k-mount toe, vele mirrorles camera's werken zonder problemen met adapters dus het kan zeker goed werken.

Nadelen(?)
-groooooote bestanden
-grotere camera
-aps-c lenzen doen het niet of niet goed genoeg
Bestanden hoeven niet groter te wezen, een 24mp APS-C maakt net zo grote bestanden als 24mp FF in principe.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2012, 18:39:41 »
Wat zijn eigenlijk de voordelen van FF?

Ik denk aan: (?)
-betere beeldkwaliteit (voor amateurs, semi profs onnodig?)
-je lenzen gedragen zich weer net als vroeger

Nadelen(?)
-groooooote bestanden
-grotere camera
-aps-c lenzen doen het niet of niet goed genoeg

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2012, 18:36:09 »
De 40mm DA is FF, zonder vignettering, net als de 35/24 DA.

Alle huidige zoomlenzen zijn voor zover ik weet onbruikbaar op FF.
DA* 50-135 werkt redelijk en de DA*60-250 zal gemaakt zijn voor FF volgens ontwerp patent.

Dus er is potentie opzich want als je echt per se FF wilt hebben moet je er ook redelijke lenzen voor hebben dus de DA* lijn is dan gewoon de standaard.
Maar pentax is zo stom geweest om het DFA merkje niet vaker te gebruiken, dat zijn digitale lenzen die geschikt zijn voor FF.
Dus als Pentax met FF komt zit je met een ingewikkelde situatie, je hebt lenzen die gewoon werken op FF maar je kan ze niet zo promoten omdat ze DA zijn.
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2012, 18:40:26 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2012, 18:21:53 »
De 40mm DA is FF, zonder vignettering, net als de 35/24 DA.

Alle huidige zoomlenzen zijn voor zover ik weet onbruikbaar op FF.

Alle FA en DFA lenzen zijn FF.

En of pentax nooit een FF gaat maken zou ik niet durven zeggen, aps=c en FF zijn niet te vergelijken, en de meeste professionals zie ik toch echt niet met aps-c werken, althans niet in mijn omgeving, dat is echt wel FF.
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2012, 16:20:38 »
Wordt nooi meer de standaard, eerder worden mirrorless camera's de standaard dan FF-camera's. Consument bepaalt de standaard en de consument heeft geen baat bij een te grote en/of te dure camera waarbij het glaswerk dan ook nog eens een forse investering vergt. Zelfs de prosumer consument neigt niet naar FF-camera's, in die markt is FF net zo goed een niche.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2012, 16:11:13 »
Het is net zoals Stefan het beschrijft, de komende jaren word kleinbeeld 'goedkoper' (indien de berichten kloppen).
Voorlopig moet je dus rekenen op een vanafprijs tussen de 1500-2500 euro.
Of kleinbeeld ooit weer de standaard word is natuurlijk afhankelijk van een hoop ontwikkelingen.
Het zou zomaar 5 jaar of langer kunnen duren  ;) Eigenlijk weten we het gewoon niet  :D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2012, 10:12:11 »
Tsja dat is de goeie vraag. Nu ben ik zelf van het kamp dat gelooft dat er zelfs dit jaar nog een Pentax FF gaat komen. Het mooie is dat jouw 40mm daarop zou moeten functioneren, met wellicht wat flinke vignettering met open diafragma.

Van Pentax zijn nu al aardig wat lenzen te koop die je mee kunt nemen naar die FF camera. De FA serie 31mm/43mm/77mm en DA* serie 55mm/200mm/60-250mm/300mm bv. Ook van de Limited DA zouden 40mm en 70mm gewoon kunnen. De D-FA 100mm macro uiteraard ook.
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2012, 16:46:04 door RonHendriks »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2012, 06:06:48 »
FF zal misschien wel betaalbaarder worden maar APS-C zal toch altijd goedkoper blijven dus die kloof blijf je houden daarom zal er waarschijnlijk weinig veranderen.

over opties APS-C objectief op FF, nikon die cropt de sensor/beeld automatische dus dat is een goeie optie misschien.
Maar pentax heeft nu geen FF en of die er ooit zal komen?
Daarom is er eigenlijk maar 1 advies als je FF echt wilt hebben dan moet je naar en ander merk helaas, maar dan heb je zekerheid.

Voor mezelf vindt ik formaat van de K5, met de DA16-50 DA50-135 gewoon perfect om mee te nemen en te gebruiken, FF met 28-70 70-200 lens weegt toch wel iets meer dus ik ga niet klagen.  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2012, 04:48:59 »
Er zijn al full frame camera's (double frame eigenlijk maar dat is een andere discussie) die omschakelen als je er een APS objectief op zet. Dan wordt maar een deel van de sensor gebruikt. Je verliest dan wel de voordelen van ff maar je kunt voorlopig het (dan) oude glaswerk gebruiken. Overigens betwijfel ik dat ff ooit (weer) de standaard gaat worden. Er is teveel in omloop om die markt over te halen naar een ander formaat.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
APS-C/FF -> lenzen
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2012, 01:18:25 »
Dag allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een K5 waar ik erg tevreden over ben. (bedankt voor de tips!)
Ik heb er in NY ook een DA 40 mm ltd bij gekocht. Ook geweldig (en nog bedankt voor de adviezen :-)

Nu kwam bij mij de vraag boven: als over een paar jaar (of langer) full frame sensoren de standaard zijn (gaat dat gebeuren?), dan kan je daar geen lenzen op gebruiken die voor APS-C zijn ontwikkeld?
Ik kwam juist bij Pentax uit vanwege de compatibiliteit van de lenzen...

Het lijkt me dan weer wel dat zo'n FF DSLR een optie zal hebben om APS-C formaat te gebruiken.

Mocht ik in de komende jaren meer lenzen gaan vergaren, zou het dan niet beter zijn om de APS-C lenzen te negeren?

Groet
Ties