Auteur Topic: Optische beeldstabilisatie versus "panning shots"  (gelezen 948 keer)

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re:Optische beeldstabilisatie versus "panning shots"
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2012, 21:01:25 »
Ik denk dat beeldstabilisatie of SR (zowel bij de Pentax body als bij objectieven met OS/IS) werkt met versnellingsopnemers. Als je de camera eenmaal met constante snelheid beweegt kan de camera geen versnelling meer meten en dus het beeld niet op een onbedoelde manier (nl. met een eenparige tegenbeweging) corrigeren. Dat zou verklaren waarom in de praktijk het pannen met SR ingeschakeld best goed gaat. Alleen echte trillingen worden gecorrigeerd.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2012, 21:01:25 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2012, 19:51:25 »
Dank voor jullie reactie, het is me denk ik duidelijk. Het is inderdaad handig om de OS in twee richtingen te kunnen locken. Maar de SR van de camera kan dat niet. Ik heb daarbij nimmer opgemerkt dat dat een probleem zou gaf. Dat de body SR heeft weet ik, maar ergens ligt me bij dat OS in de lens meer kan opvangen dan de SR van de camera. Of dat waar is weet ik niet.
Maar, stel nu dat je een opstijgend vliegtuig wilt fotograferen. Dan heb je noch aan mode 1, noch aan mode 2 iets :D.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2012, 17:01:42 »
Er zijn objectieven met OS die 2 standen hebben voor OS. 1 (mode 1) voor horizontale en verticale uitslagen en 1 (mode 2) die alleen compenseert voor verticale uitslagen. Mode 2 is geschikt om mee te pannen.

Het hele antwoord inderdaad. Die mode 2 is wel super handig. Een vriend heeft het ook en dan is pannen wel heel erg makkelijk

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2012, 16:58:40 »
Toch erg handig zo een in-body beeld stabilisatie hè  :)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2012, 10:55:52 »
Ik vroeg me af of het maken van een panning shot ook mogelijk is met een lens met OS. Werkt dat elkaar niet een beetje tegen of houdt de lens het focuspunt stabiel, ongeacht hoe de camera/lens beweegt?

Groeten,
J@@P

Er zijn objectieven met OS die 2 standen hebben voor OS. 1 (mode 1) voor horizontale en verticale uitslagen en 1 (mode 2) die alleen compenseert voor verticale uitslagen. Mode 2 is geschikt om mee te pannen.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Optische beeldstabilisatie versus "panning shots"
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2012, 10:48:27 »
Ik vroeg me af of het maken van een panning shot ook mogelijk is met een lens met OS. Werkt dat elkaar niet een beetje tegen of houdt de lens het focuspunt stabiel, ongeacht hoe de camera/lens beweegt?

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)