Op de allereerste plaats hartelijke dank al voor jullie adviezen. En onmiddellijk moet ik hier al aan toevoegen dat die foto"s niet van mij zijn, maar van Michaël Lüth en dat is absolute wereldtop. Hij is beroepsfotograaf en fotografeert bijna alleen maar mossen. Ik denk dat hij er geen moeite mee heeft om zijn foto's wereldwijd te slijten.
Ik ben er zeker van dat ik dat niveau nooit zal halen. Het is hooguit een streefdoel, een droom die hoogstwaarschijnlijk nooit zal uitkomen. Mossen zijn immers één groene soep.
Zoals ik eerder al suggereerde moet je volgens mijn bescheiden mening een zekere affniteit met het onderwerp hebben en alleszins moet er voldaan zijn aan twee belangrijke voorwaarden : 1) je moet in concreto heel veel over mossen weten en 2) je moet een ver doorgedreven kennis hebben van fotografie. Ondanks het feit dat ik al ongeveer 10 jaar relatief intensief bezig ben met mossen, moet ik stellen dat ik noch aan voorwaarde 1, noch aan voorwaarde 2 voldoe. Jullie hebben dus al een flinke streep voor

.
Om terug te komen op het onderwerp, vandaag had ik wel enkele uren tijd om alvast wat te studeren op het onderwerp "objectieven" en ik was me aan het bedenken dat het inderdaad wel eens zo zou kunnen zijn dat ikzelf het onderwerp te veel in de schaduw ga zetten en dat het daarom misschien beter is te starten met een 70 mm, zelfs al gaat het hier niet om bewegende onderwerpen.
Verder was ik me eveneens de bedenking aan het maken dat ik in eerste instantie beter zou gaan voor een goede zoom, mogelijk een DA 16-50 - f/2,8. Mijn ervaring in een "vroeger leven" is immers dat men binnen relatief korte tijd die kitlenzen links laat liggen en dat men overstapt naar lenzen van een betere kwaliteit en dat je op dat ogenblik die kitlenzen aan de straatstenen niet meer kwijt raakt. Misschien gaat dat verhaal inmiddels niet meer op, maar om dat te vernemen zal ik hier al eens te rade komen.
Aan Bernie, je ziet inderdaad geen vraagtekens, laten we zeggen dat het eerder een poging is om probleem te stellen. Zelfs dat is voor een newbie al moeilijk genoeg. Toch bedankt ook voor jouw reactie; ik zal proberen in de toekomst vooraf reeds zo goed mogelijk na te denken.
Wel staat het vast dat mijn volgende toestel een Pentax zal zijn.
Josse