Auteur Topic: Infrarood Flash Trigger  (gelezen 1847 keer)

Offline Frans Musters

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • plaatjes schieten met pentax!
    • Probeersel
Re:Infrarood Flash Trigger
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2012, 20:42:03 »
Blij dat die van mij een goed thuis heeft gevonden  :)
Die reageerde ook op een pre-flash. Dat is toch niet zoveel licht? (Zomaar mijn gedachte)

Maar die van J@@p is een infra rood versie. Kan dat er iets mee te maken hebben  dat hij zo moeilijk ontsteekt? Het flitslicht van een normale flitser heeft dacht ik niet zoveel infra rood licht? Een Led flitser misschien meer.  Hoewel zonder het allemaal op te gaan zoeken lijkt ook een Led licht

Just my 2 cents

Frans

Een paar lenzen:
  • Sigma 17-70 1:2.8-4.5
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2012, 20:42:03 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2012, 20:16:30 »
Zojuist nog een laatste ultieme poging gedaan het ding aan de praat te krijgen en juist toen ik de moed wilde opgeven en 'm richting een tweede leven wilde sturen, gaf 'ie ineens wel thuis. In het aardedonker, met een ledflitser van mijn mobiel de aansturing verzorgd en ziedaar: licht in de duisternis.
Ben nu blij dat ik weet dat 'ie het nog doet. Nu maar eens verder zoeken naar praktische toepassingsmogelijkheden.

Dank voor jullie tips. Het is inderdaad heel simpel, bijna te simpel om waar te zijn, maar ik merk wel dat de lichtbron die voor de aansturing zorg wel van enige kracht moet zijn. Wordt wellicht vervolgd in de foto hoek :D

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2012, 10:20:12 »
Frans, Ruurd, dank voor jullie reacties. Ik weet alleen nog niet of ik het helemaal begrijp. :schaam: Dat de sensor niet met P-TTL werkt kan ik me indenken, maar met TTL snap ik het nog niet helemaal. Met welk soort camera of soort "aanstuur-flits" werkt deze adapter dan wel. Is het echt iets uit het analoge tijdperk waarmee ik met de K7 niets meer kan of zijn er toch nog gebruiksmogelijkheden.

Ruurd, als ik jou begrijp is het dus niet mogelijk?
Ik hoor het graag. Tot op heden heb ik er nog geen flits mee kunnen produceren, ondanks diverse instellingen van de camera, dus ik ben bang dat ik het antwoord op mijn vraag al weet, maar ik hoor het graag nog van je.

Groeten,
J@@P

Jaap dat snap ,ik niet, ik heb net  zo'n ding van Frans ontvangen en die werkt perfect, dus kan het niet zijn n dat die van jouw defect is,

Ik zet gewoon een flitser met maakt niet uit welke op die flash trigger, en open de flitser op de camera en maak een foto de camera flitst en de andere gaat ook af, er moet natuurlijk wel enig zicht conract zijn

Dus als die van jouw niet werkt is hij hoogstwaarschijnlijk defect.

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2012, 03:38:57 »
 :-X :-X

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2012, 23:43:43 »
Misschien dat ik samen met iemand een strobist cursusje gaat geven.
22ste hebben we een probeer dag met de medestudenten van fotovakschool dus ik zal je wel even op de hoogte houden  ;)

Hier is de site van de andere persoon, ik zal echt eens een eigen site moeten maken  :-[
http://lillyphotography.nl/
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2012, 14:27:56 »
J@@P, 2 boeken tips:

het boekje: 200 flitstips
en het boek: Het (grote) flitboek, ik meen, maar weet het momenteel niet zeker, van Günter Spitzing, uitgeverij Focus Elsevier.
Het boek zit nog ergens in de verhuisspullen...  :(
Het gaat wat dieper in op achtergronden van het flitsen.
En, ja, het is met de moderne flitstechnieken volkomen achterhaald, maar interesant voor die achtergronden.

Groeten,
Ruurd

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2012, 07:14:42 »
Dank je wel Ruurd, het is me nu een stuk duidelijker, al merk ik wel dat ik wat meer te verdiepen heb in de techniek rondom flitsers, maar dat is juist ook weer leuk om te doen. Dank voor je toelichting. Ik ga er toch wat mee verder experimenteren, lijkt me ook gewoon leuk en leerzaam om te doen.

Groeten,
J@@P

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2012, 21:33:18 »
J@@P, het is een eenvoudig dingetje, dat elke flitser laat afgaan via het middencontact... :o

Maar hij kan niet met P-TTL of zelfs maar TTL overweg, want daar heeft deze adapter geen contacten voor.
Hij kan de meetsignalen die voor communicatie voor (P-)TTL tussen de flitser en de camera dus niet doorgeven en daarom kan de camera ook niet doorgeven, dat er genoeg licht afgegeven is. Bij TTL wordt dat door het camera systeem rechtstreeks aan de flitser doorgegeven vanuit de lichtmeter, bij P-TTL wordt de meetinformatie van de camera op een iets nadere manier naar de flitser doorgegeven.

Je kunt er wél een handmatige of een automatische flitser mee laten flitsen, of een flitser die in die mode is gezet..

De slave-unit is dus niet nutteloos, maar vraagt in de praktijk wat oefening, juist omdat ie zo simpel is.
Met een zwart kokertje over de cel is hij zeer bruikbaar als bewegingsmelder bijvoorbeeld bij atletiek:
Stel een lampje of spiegeltje zo op, dat de cel continu wordt beschenen. Op het moment, dat de cel donker wordt doordat de lichtstraal wordt onderbroken en weer wordt belicht, zal de flits afgaan.
De flitser reageert nl. maar één keer op één lichtpuls via de cel en daar kun je gebruik van maken.

Is het nu wat duidelijker, J@@P?

Mocht je de cel weg willen doen, dan wil ik hem wel overnemen.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2012, 21:41:41 door asplx »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2012, 20:39:44 »
Frans, Ruurd, dank voor jullie reacties. Ik weet alleen nog niet of ik het helemaal begrijp. :schaam: Dat de sensor niet met P-TTL werkt kan ik me indenken, maar met TTL snap ik het nog niet helemaal. Met welk soort camera of soort "aanstuur-flits" werkt deze adapter dan wel. Is het echt iets uit het analoge tijdperk waarmee ik met de K7 niets meer kan of zijn er toch nog gebruiksmogelijkheden.

Ruurd, als ik jou begrijp is het dus niet mogelijk?
Ik hoor het graag. Tot op heden heb ik er nog geen flits mee kunnen produceren, ondanks diverse instellingen van de camera, dus ik ben bang dat ik het antwoord op mijn vraag al weet, maar ik hoor het graag nog van je.

Groeten,
J@@P

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2012, 01:14:49 »
En daarmee is een groot deel van het antwoord al gegeven: Hij gaat af op elke lichtflits en triggert de aangesloten flitser.

alleen door de voor-flits uit te schakelen in het menu van de camera kun je dat voorkomen.
Voor P-TTl noch voor TTL is deze sensor geschikt, omdat deze adapter niet over de afschakeling beschikt van de flitskop.
anderrs gezegd: hij kan wel aanzetten, maar niet uitzetten.

Als je dát wilt, kom je bij de Cactus 5 en dergelijke uit.

Kun je hier wat mee, J@@P?

Groeten,
Ruurd

Offline Frans Musters

• Senior Member
  • **
  • plaatjes schieten met pentax!
    • Probeersel
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2012, 22:11:49 »
J@@p,

Ik heb ook nog ergens eens zo'n ding. De flits gaat  netjes af maar mijn foto's waren te donker. Na wat na denken kwam ik erachter dat dat natuurlijk komt door de P-TTL.  De flits wordt getriggerd door de Pre flits.  Misschien is er een instelling waardoor het goed gaat. Maar dat heb ik nog niet uitgezocht. Met TTL gaat het prima.

FRans
Een paar lenzen:
  • Sigma 17-70 1:2.8-4.5
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
Infrarood Flash Trigger
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2012, 21:49:09 »
Ik heb ergens tussen mijn spullen een infrarood flash trigger liggen. Althans, ik vermoed dat het zo'n ding is. Het is een voetje voor onder de flitser, met zo'n oogje voorop. Het is een ding uit het analoge tijdperk, maar ik vroeg me af of ik hiermee ook nog niets kan op mijn K7. Ik heb al even wat zitten proberen, maar tot op heden nog zonder resultaat. Voor ik nog verder ga zoeken vroeg ik me af of iemand me hier snel uitsluitsel kan geven over de bruikbaarheid en wellicht wat tips voor het geval ik 'm wel kan gebruiken.

Hij ziet er ongeveer zo uit (plaatje van het web, ander merk, maar uiterlijk vrijwel gelijk):

Groeten,
J@@P