Auteur Topic: Indicatie batterijniveau K5  (gelezen 3212 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Indicatie batterijniveau K5
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2012, 17:50:03 »
De Lithium accu's hebben inderdaad geen last van geheugeneffect en mogen juist niet te ver ontladen worden, maar ga er maar vanuit dat je camera hier al rekening mee houd. Ik zou 'm dus gewoon helemaal opgebruiken, zou een beetje raar zijn als de fabrikant de accu's bewust te ver zou laten ontladen door de camera. Te ver opladen is voor Lithium accu's ook niet gewenst trouwens, maar ook dat wordt netjes in de gaten gehouden door de lader.
Dus eigenlijk gebruiken we maar een heel klein gedeelte van de batterij?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2012, 17:50:03 »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2012, 19:14:18 »
De K5 is al niet licht van gewicht, en dan nog eens met een grip incl 6 eneloops. :-\

Hoe bedoel je dat?
De K5 weegt net iets meer dan de K-r...............

Maarja, met een dikke zoomlens en een batterygrip wordt iedere camera zwaar.......
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

jjw

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2012, 21:14:45 »
Heb er eigenlijk nog nooit last van gehad met de K5, indicator is bij mij altijd wel nauwkeurig. Blijf me er wel over verbazen hoeveel foto's ik er mee kan maken, nu moet ik wel zeggen dat ik het niet precies bij houd hoeveel foto's ik maak op één accu. Ik heb er dan ook 3 chineesjes bij naast de originele, dus ik maak me eigenlijk nooit druk over een accu die leeg gaat, neem er altijd eentje extra mee. Heb hier zelfs een bakje 'vol/leeg' om bij te houden welke accu's vol of leeg zijn, zelfde voor geheugenkaartjes :) wel zo handig.

De Lithium accu's hebben inderdaad geen last van geheugeneffect en mogen juist niet te ver ontladen worden, maar ga er maar vanuit dat je camera hier al rekening mee houd. Ik zou 'm dus gewoon helemaal opgebruiken, zou een beetje raar zijn als de fabrikant de accu's bewust te ver zou laten ontladen door de camera. Te ver opladen is voor Lithium accu's ook niet gewenst trouwens, maar ook dat wordt netjes in de gaten gehouden door de lader.

Centurion

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2012, 20:41:34 »
Dit was voor mij juist een reden om de k-7 te kopen, en dan juist omdat hij geen aa slikt. geen gedoe met losse batterijen waarvan je niet weet of ze wel of niet vol zijn, gewoon een simpele accu die lekker lang meegaat.

overigens denk ik dat hetzelfde probleem zich ook bij batterijen voordoet, maar kan ik verkeerd hebben

Voor mij was het juist een reden om te twijfelen over te stappen van een ist-Ds (4 x AA) naar de K-7 met accu. Het is overigens geen nadeel gebleken, de accu gaat best lang mee, maar heb er voor de zekerheid ook een Chinees bij. Het probleem met de accu indicator heb ik zowel met de K-7 als met de batterijen in de ist-Ds.

Groet, Wim

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2011, 20:53:09 »
Daar heb ik idd ook aan gedacht, maar dan wel een chinese. :D
Alleen het gewicht gaat dan wel een rol spelen. De K5 is al niet licht van gewicht, en dan nog eens met een grip incl 6 eneloops. :-\

Ik heb daar inderdaad ook aan gedacht om eens te gaan overwegen volgend jaar.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2011, 20:52:13 »
Ook voor Lithium-ion?

Even opzocht, niet dus!
http://arstechnica.com/gadgets/news/2011/02/ask-ars-what-is-the-best-way-to-use-an-li-ion-battery.ars

Dat was inderdaad het geval voor nikkel-cadmium, die hadden een geheugen.
Lithium batterijen hebben daar stukken minder tot geen last van. Dus die hoef je niet steeds helemaal tot helemaal leeg te gebruiken.

Voor wat betreft de melding op de K5. Die van mij heeft dat pas na zeer geruime tijd.
Het even uit en weer aan zetten helpt inderdaad. In die zin is dit niet anderes dan bij Eneloop batterijen. Die kennen ook namelijk dit effect (zie beschrijving op de verpakking). Eneloop batterijen "herstellen" zich door even de spanning eraf te halen en er weer op te zetten. Volgens Sanyo is dit de kracht van een batterij en zou dit dus ook voor de Pentax li-ion batterij gelden. Niks mis mee naar mijn idee.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2011, 17:00:41 »
Gebruik je die nieuwe soort batterijen NIZN, deze zijn een stuk lichter  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2011, 16:25:34 »
Koop een grip, daar gaan wel AA's in  ;)
Daar heb ik idd ook aan gedacht, maar dan wel een chinese. :D
Alleen het gewicht gaat dan wel een rol spelen. De K5 is al niet licht van gewicht, en dan nog eens met een grip incl 6 eneloops. :-\

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2011, 16:16:43 »
Koop een grip, daar gaan wel AA's in  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2011, 16:04:45 »
Dit was voor mij juist een reden om de k-7 te kopen, en dan juist omdat hij geen aa slikt. geen gedoe met losse batterijen waarvan je niet weet of ze wel of niet vol zijn, gewoon een simpele accu die lekker lang meegaat.
Je weet niet wat je mist  ;)
Goedkope Eneloops (een setje van €10,- ipv een dure accu) die heeeeel lang mee gaan.
En dan bovendien eventueel gewone AA's die je overal ter wereld kunt kopen in geval van nood.
Maar enfin, dit is ook weer een eindeloze discussie.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2011, 13:27:08 »
Is ook goed voor de levensduur van je accu.
Ook voor Lithium-ion?

Even opzocht, niet dus!
http://arstechnica.com/gadgets/news/2011/02/ask-ars-what-is-the-best-way-to-use-an-li-ion-battery.ars
Citaat
One of the worst things you can do to a Li-ion battery is to run it out completely all the time. Full discharges put a lot of strain on the battery, and it's much better practice to do shallow discharges to no lower than 20 percent.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2011, 13:31:31 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2011, 11:42:20 »
Gelukkig heb ik een chinese accu achter de hand (die overigens dezelfde symptomen heeft).

Als je toch een reserve hebt zou ik gewoon eens je accu gebruiken tot die leeg is. Is ook goed voor de levensduur van je accu. Als je dan last krijgt van camerafreeze moet je weer niet schrikken, want dat kan dan weer gebeuren met een te lege accu. De remedie daarvoor is dan weer, accu eruit en terug erin stoppen. Het zijn apparaatjes en de accu heeft een manier van stroomverdeling en zodoende krijg je af en toe wat wisselende berichten.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2011, 11:36:36 »
@CEMI

Mis je stiekum de K200D toch meer als je eerst had ingeschat ?  :'(

Hij bevalt prima , hoor !   ;)
Ik mis inderdaad het feit dat de K200D gewone AA's slikte.
Maar fijn om te horen dat hij je prima bevalt  :)

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2011, 10:39:07 »
@CEMI

Mis je stiekum de K200D toch meer als je eerst had ingeschat ?  :'(

Hij bevalt prima , hoor !   ;)
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2011, 10:06:39 »
Ik heb hetzelfde bij mijn k-7 maar volgens mij is het ook een soort algemeen probleem van accu's. Op het moment dat je grote stroomverbruikers doet pakt hij de stroom waar hij het makkelijkste bij kan en zegt dan dat hij bijna leeg is. zet je hem uit en weer aan gaat hij kijken van ow, er zit nog zoveel dus nog bijna vol. maar moet zeggen dat ik de accu nog nooit helemaal leeg heb geschoten omdat ik zobizo weinig liveview en flits gebruik.
Klopt helemaal.
Als het goed is kijk de meter naar de voltage dat de batterij levert en die zakt in als het gebruik groter word.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Online Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2011, 09:49:01 »
Tja, ik had met m'n Pentax K100D dat hij bij volle batterijen de camera niet een aanging, omdat ze 'leeg' waren. Het probleem met de K5 ken ik nog niet, wat ik wel weet is dat het goed is om af en toe je batterijen helemaal leeg te maken voor je ze oplaad. Dat hoeft zeker niet altijd, maar is soms toch wel gewenst.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
Indicatie batterijniveau K5
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2011, 09:43:54 »
Hebben jullie dit nu ook?
Als ik wat "stroomvreters" gebruik zoals bijvoorbeeld Live View of de flitser, dan geeft de batterij indicator vrij snel aan dat de accu leeg begint te raken.
Volgens de handleiding blz 58, kan dat inderdaad voorkomen en de remedie is uitzetten en weer aan.
Inderdaad geeft jij dan weer vrolijk "vol" aan.
Maar echt betrouwbaar is dit dus eigenlijk niet en ik vraag mij af hoever je kunt gaan tot de accu echt leeg is.
Nu laad ik de accu al vrij snel na de eerst "bijna leeg" indicatie, maar af dat dan echt nodig is?

Dit was echt het grote voordeel van mijn oude K200D/Eneloops, daar kon je echt op vertrouwen.
Dat vertrouwen zal ik met de K5 accu nog moeten krijgen. Gelukkig heb ik een chinese accu achter de hand (die overigens dezelfde symptomen heeft).

Cees