Auteur Topic: Gouden steeksleutel  (gelezen 2001 keer)

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re:Gouden steeksleutel
« Reactie #21 Gepost op: 4 december 2011, 18:00:36 »
Nadeel van dit soort "polls" is dat ze feitelijk niets zeggen, maar de gemiddelde consument die een DSLR gaat kopen herkent de verkoper die zegt dat de koper in kwestie het beste een Canon kan kopen.
Met andere woorden: handige marketing...... Als je ziet waar Canon allemaal budget in stopt, zou het me niet eens verwonderen dat ook deze poll door hen wordt gesponsord.
Je zou in ieder geval dit soort nietszeggende polls bij de Reclame Code Commissie aan moeten kunnen dragen omdat ze feitelijk nergens op gefundeerd zijn en het ook niet (duidelijk) blijkt waarop deze uitslag gebaseerd is.

Hier staat volgens mij redelijk helder uitgelegd hoe de lijst tot stand is gekomen: http://steeksleutel.tweakers.net/about.

Hoeveel een poll, reclameboodschap, test of wat dan ook zegt, is uitsluitend afhankelijk van de waarde die de ontvanger eraan hecht. Niet meer en niet minder. Ik ga me niet druk maken om wat andere mensen gaan denken n.a.v. deze specifieke poll, of wat voor poll dan ook. Ik raad je aan hetzelfde te doen.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 4 december 2011, 18:00:36 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 4 december 2011, 17:55:42 »
Het is inderdaad goed dat de k-5 er tussen staat, maar met een d7000 die op 2 staat is dat toch een heel vertekend beeld wat wordt geschetst door Tweakers.

Het gaat om populariteit en niet om kwaliteit. Dan vind ik het al heel wat dat de K5 er tussen staat.
Maar zoals gezegd, voor het oog van de gemiddelde koper lijkt het nu of de D7000 "aanzienlijk beter" is.

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #19 Gepost op: 4 december 2011, 14:44:02 »
Het is inderdaad goed dat de k-5 er tussen staat, maar met een d7000 die op 2 staat is dat toch een heel vertekend beeld wat wordt geschetst door Tweakers.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #18 Gepost op: 4 december 2011, 13:42:20 »
Bovenstaande heb ik van pagina 1 van de betreffende verkiezing gehaald. Ze kijken dus helemaal niet kwaliteit van de producten maar naar waar menen op stemmen. Dan zul je waarschijnlijk bij alle producten zien dat de best verkochte apparatuur ook boven aan staan in het lijstje.

Juist. Maar een gemiddelde consument/lezer zal al snel denken dat dit dus ook kwalitatief goede producten zijn.
In die zin vind ik het dan weer wel goed dat de K5 überhaupt (al) in het lijstje staat.

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #17 Gepost op: 4 december 2011, 13:14:23 »
In november organiseerde Tweakers.net voor de vijfde keer de Gouden Steeksleutel Awards. Bij deze jaarlijks terugkerende verkiezing kunnen bezoekers van Tweakers.net in diverse categorieën stemmen op hun favoriete producten, diensten en bedrijven.

Bovenstaande heb ik van pagina 1 van de betreffende verkiezing gehaald. Ze kijken dus helemaal niet kwaliteit van de producten maar naar waar menen op stemmen. Dan zul je waarschijnlijk bij alle producten zien dat de best verkochte apparatuur ook boven aan staan in het lijstje.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 4 december 2011, 13:04:28 »
Nadeel van dit soort "polls" is dat ze feitelijk niets zeggen, maar de gemiddelde consument die een DSLR gaat kopen herkent de verkoper die zegt dat de koper in kwestie het beste een Canon kan kopen.
Met andere woorden: handige marketing...... Als je ziet waar Canon allemaal budget in stopt, zou het me niet eens verwonderen dat ook deze poll door hen wordt gesponsord.
Je zou in ieder geval dit soort nietszeggende polls bij de Reclame Code Commissie aan moeten kunnen dragen omdat ze feitelijk nergens op gefundeerd zijn en het ook niet (duidelijk) blijkt waarop deze uitslag gebaseerd is.

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 3 december 2011, 23:38:03 »
Citaat van: starbase218
Je stelt hiermee dat een grotere sensor, hogere resolutie, etc etc. per definitie "beter" is. Dat is echter geen feit maar een mening. Niet dat ik het afdoe als "slechts een mening", want een mening is niet minder waard dan een feit, maar het is wel iets anders. Ik zie dat die Phase One maximaal 1,4 beelden per seconde kan maken. Dat is dan weer een stuk minder dan welke APS-C spiegelreflex dan ook. Ook is hij veel groter en zwaarder. Voor mij is de Phase One dus minder goed dan de Pentax K-5, Canon EOS 550D of Nikon D7000.

Een Phase One gebruik je op Midden Formaatcamera's en groter, vaak als losse achterwand, in een aantal gevallen als complete camera met aan ander merk body.
Daarom ook mijn elders gestelde vraag: Wie kent überhaupt hier op het fourm de naam Phase One ?

Recent zijn er voor het eerst MF digitale camera's vergeleken met FF-camera's door Cameramagazine.. En om dan APS-c camera's met Phase One te vergelijke, vind ik gewoonweg onzinnig.
Het zijn heel andere camera's met heel andere doeleinden en dus een heel andere gebruikersgroep.

Groeten,
Ruurd

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 3 december 2011, 15:46:10 »
knip
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens, en ik denk de meeste hier, vandaar de reacties. Je moet dit soort polls ook niet echt serieus nemen, zeker niet als alleen een resultatenlijstje wordt gepresenteerd zonder dat de test- en vergelijkingscriteria duidelijk gemaakt worden. Maar ik vond die full-frame MP9 zo lief lachen tussen de APS-C en MFT doosjes, om nog maar te zwijgen van de verschillen die ontstaan door 25 jaar ervaring in het produceren van consumentenelectronica voor de massamarkt tegenover bijna 100 jaar top kwaliteit camera's en optiek (ook andere zaken dan fotografie, Leitz deelt bv. met Zeiss en Olympus vrijwel de volledige wereldmarkt voor optische medische apparatuur).
Genoeg gelachen  ;)
« Laatst bewerkt op: 3 december 2011, 19:56:40 door roeland »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 3 december 2011, 14:22:52 »
Wat dacht je van de Phase One 645DF?

Dat zijn gewoon heel prijsbewuste gebruikers die altijd op tweakers zoeken naar de beste deal om hun Phase One aan te schaffen.  ;)

Leuk toch om net zo populair te zijn dan de A55 (zouden ze dat bij Sony ook zo vinden?).

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #12 Gepost op: 3 december 2011, 14:07:07 »
Onzin poll. Als een Phase One er slechter uit komt dan een Canon moet je die uitslag denk ik met een bootlading strooizout nemen lijkt me.
Het is dus meer een populariteitspoll en als je in winkels alleen maar Nikon en Canon mee krijgt is de uitslag niet echt verwonderlijk.
Je kunt er echter niets mee. Als iedereen een Praktika uit 1970 goed had gevonden had die gewoon op 1 gestaan.

Je stelt hiermee dat een grotere sensor, hogere resolutie, etc etc. per definitie "beter" is. Dat is echter geen feit maar een mening. Niet dat ik het afdoe als "slechts een mening", want een mening is niet minder waard dan een feit, maar het is wel iets anders. Ik zie dat die Phase One maximaal 1,4 beelden per seconde kan maken. Dat is dan weer een stuk minder dan welke APS-C spiegelreflex dan ook. Ook is hij veel groter en zwaarder. Voor mij is de Phase One dus minder goed dan de Pentax K-5, Canon EOS 550D of Nikon D7000.

Dit doet me denken aan de uitslag van een andere verkiezing: een paar jaar geleden werd Pim Fortuyn posthuum tot "grootste Nederlander" gekozen. In het journaal werd dan ook gezegd dat Pim Fortuyn de grootste Nederlander was. Die stelling is incorrect, tenzij de man inderdaad zo lang, breed en dik was dat hij van alle Nederlanders het grootste volume innam, maar als ik het mij goed herinner was dat niet zo. Ik heb de tv dan ook uitgezet en ben wat anders gaan doen.

Op dezelfde manier kan een nummer 1 notering voor de Canon EOS 550D simpelweg niet betekenen dat dat de beste spiegelreflexcamera is. Ik denk dat ik mijn pc maar eens afsluit en iets anders ga doen, want ik krijg een deja-vu.

edit (toch nog, want ik ben af en toe wat perfectionistisch ;)): De uitslag van deze verkiezing zegt dan ook iets over de mensen die hebben gestemd, in plaats van over de camera's zelf. Ieder moet maar voor zichzelf bepalen in hoeverre dat relevant is voor de eigen keuzes.

Iemand nog zout nodig? Ik heb over en doe er niets mee ;).
« Laatst bewerkt op: 3 december 2011, 15:13:44 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #11 Gepost op: 3 december 2011, 12:40:34 »
IK IK IK.

IKNIE,IKNIE,IKNIE
Verbaasd jou dat ook niet Henk? :D
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 3 december 2011, 12:36:06 »
IK IK IK.

waarom verbaast me dat weer niks Roeland?!?  ;)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #9 Gepost op: 3 december 2011, 12:17:29 »
Mooi spul dat Phase One, beetje duur, maar je heb wel wat in je handen.
Volgens de DXO rating hebben ze nog steeds de beste sensor:http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/

« Laatst bewerkt op: 3 december 2011, 12:26:28 door Edzo »

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 3 december 2011, 06:22:02 »
Helemaal met Edzo eens.
Wie kent überhaupt een Phase One camera?
Wie op het forum kent hem ?
IK IK IK. De Phase One is eigenlijk een Mamiya 645 DF. Ondanks de jarenlange samenwerking tussen Mamiya en Leaf (de losse achterwanden komen nog steeds van de Israelisch/Amerikans/Kodakiaanse firma Leaf, ligt heel ingewikkeld), doet Phase One al geruime tjid de R&D voor de digitale avonturen van Mamiya. Als je het in Keulen wilt horen donderen moet je op de Kina eens op de Phase One stand vragen naar hun Mamiya :D
Ansel Adams

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 3 december 2011, 01:45:24 »
Dat zie je toch ook terug aan de potionenring van de k-5 tegenover de D7000 van Nikon. Er zit wel een heel groot verschil tussen beide terwijl ze erg aan elkaar gewaagd zijn. En als ze ook de prijs in overweging nemen zou de k-5 boven de d7000 moeten staan

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2011, 00:58:12 »
Helemaal met Edzo eens.
Wie kent überhaupt een Phase One camera?
Wie op het forum kent hem ?

Groeten,
Ruurd

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2011, 22:36:36 »
Onzin poll. Als een Phase One er slechter uit komt dan een Canon moet je die uitslag denk ik met een bootlading strooizout nemen lijkt me.
Het is dus meer een populariteitspoll en als je in winkels alleen maar Nikon en Canon mee krijgt is de uitslag niet echt verwonderlijk.
Je kunt er echter niets mee. Als iedereen een Praktika uit 1970 goed had gevonden had die gewoon op 1 gestaan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2011, 12:54:32 »
Ach we weten allemaal welke de beste is en daar gaat het om  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2011, 14:06:29 »
ik vind die M9-P wel geinig staan in dat lijstje   ;D ;D

Wat dacht je van de Phase One 645DF? Geeft tegelijkertijd ook aan hoe klein Pentax is als ze maar 4 keer zoveel stemmen hebben dan die camera.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2011, 12:38:01 »
ik vind die M9-P wel geinig staan in dat lijstje   ;D ;D
Ansel Adams

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
Gouden steeksleutel
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2011, 12:30:25 »
http://tweakers.net/reviews/2400/3/gouden-steeksleutel-2011-de-uitslag-cameras.html

Laat ik het maar positief brengen, Pentax staat er in ieder geval bij in het DSLR blok..... >:( :(

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8