Auteur Topic: iPad 2 voor RAW...?  (gelezen 2454 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:iPad 2 voor RAW...?
« Reactie #15 Gepost op: 8 september 2011, 22:38:20 »
Je weet dat de nieuwe versie voor de deur staat of niet?
Als je hem nog niet hebt gehaald en je kan even wachten dan zal ik dat doen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 8 september 2011, 22:38:20 »

lamer1980

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 8 september 2011, 22:16:19 »
De keuze is gemaakt... En het is een compromis aan allerlei kanten  ;)
Het wordt de Asus Transformer TF101. Da's een Android-tablet, met docking station. Docking geldt als (bijna full size) toetsenbord en biedt USB2.0 aansluitingen en een SD kaartlezer. RAW viewing op Android kan bijvoorbeeld met de app RawDroid. Ik volg dus het advies van Jos en Anvh hiermee... Thanks guys!

Overigens; het betreft hier wel een opdrachtgever die begrijpt dat nabewerking nog een flink verschil kan maken (vaker mee gewerkt). Daardoor vertrouwen genoeg om tussentijds wat resultaten te tonen  ;D

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 7 september 2011, 19:50:14 »
Enige nadeel is dat die jpg die Pentax in de raw zet zo'n suf klein plaatje is met relatief weinig detail. Minder dan andere merken.
Nee hoor gewoon volledig full-size JPG.
Hij gebruikt zelfs de JPG instelling, misschien heb je per ongeluk die wel laag staan  ;)

De camera laat trouwens met RAW deze JPG preview op de achterkant zien, dus daat zie je ook niet de werkelijk RAW bestand.
Ook de histogram is gebaseerd op de JPG.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2011, 18:52:46 »
Correct me if i'm wrong maar volgens mijn laat de Ipad de jpg preview zien die in de RAW zit dus niet de RAW zelf, en eigenlijk is dat wel goed want RAW moet je altijd iets bewerken en die preview JPG niet.  ;)

Enige nadeel is dat die jpg die Pentax in de raw zet zo'n suf klein plaatje is met relatief weinig detail. Minder dan andere merken.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 7 september 2011, 18:47:23 »
Het gaat me er om, om op locatie het geheugenkaartje even naar een ander apparaat (iPad of netbook) te kopiëren (als back-up onderweg) en op dat andere apparaat in groter formaat de foto's terug te zien / tussentijds aan de opdrachtgever te tonen.
Correct me if i'm wrong maar volgens mijn laat de Ipad de jpg preview zien die in de RAW zit dus niet de RAW zelf, en eigenlijk is dat wel goed want RAW moet je altijd iets bewerken en die preview JPG niet.  ;)
Voor het tonen van je foto's zal het wel een mooi apparaat wezen.

Aan de andere kant vindt ik het wel gevaarlijk om je foto's aan je opdrachtgever te laten zien terwijl je aan het schieten ben.
Ik zal altijd eerst thuis zelfs een selectie aan fotos maken en die ook bewerken voor dat iemand anders ze zien.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

lamer1980

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 7 september 2011, 13:16:19 »
Voor opslag wordt het niet echt gebruikt... Daar heb ik op kantoor de PC voor (jawel, géén Mac dus  ;)) en een NAS draaien. Aangezien het NAS is uitgevoerd met redundante harde schijven (de één neemt het over als de ander uitvalt), maak ik me daar niet zo druk over.
Het gaat me er om, om op locatie het geheugenkaartje even naar een ander apparaat (iPad of netbook) te kopiëren (als back-up onderweg) en op dat andere apparaat in groter formaat de foto's terug te zien / tussentijds aan de opdrachtgever te tonen.

Ik krijg nu een iPad aangeboden van iemand die hem 2 maanden heeft en over wil stappen naar een versie met 3G. Vanwege het IPS-paneel vind ik de fotoweergave op een iPad echt super.

Het gaat dus niet echt om de opslag (het is overigens een 64GB variant) maar om het tussentijds opslaan (tijdelijk) en het weergeven van de foto's.

@ kdj; de Macbook Air is absoluut mooi etc. Maar ook een tikkie aan de prijzige kant voor het doel zoals hierboven gegeven  ;D

gnodde

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 7 september 2011, 09:10:22 »
Mijn Archos 101 heeft ook 2 USB-aansluitingen, en daarmee ook de mogelijkheid tot aansluiten van een externe HD. De kaartlezer kan echter alleen micro-SD aan.

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #8 Gepost op: 6 september 2011, 23:17:16 »
ook android heeft inmiddels apps waarmee je raw kan bekijken. om de keus maar even ruimer te maken.
ik heb zelf de transformer met dock en dan kan je kiezen voor de netbook "mode" met usb ingebouwd of alleen de tablet (een connector kit is inmiddels in de maak bij asus)

gr jos
De ASUS dock heeft ook een SD kaart lezer dus je kan het kaartje er gewoon direct instoppen en heeft 2 USB pporten, volgens mijn kan je daar een hardschijf op aan sluiten.

Er gaan geruchten dat transformer 2 eran komt, dus misschien nog even wachten  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 6 september 2011, 23:08:02 »
Valt me tegen...

Ja dat is ook te gek voor woorden, want ik weet dat jij dat kunstje flikt in 5 minuten >:(

kdj4

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 6 september 2011, 23:05:19 »
Ik kan dat in een kwartier :D

Valt me tegen...

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2011, 23:01:50 »
Met de K5 kan ik dat binnen 2 uur vol schieten als ik opdreef ben.

Ik kan dat in een kwartier :D

Voor opslag is zoiets niet geschikt, dan is een een externe harde schijf handiger. Ik heb in mijn netbook een 500GB schijf gestopt en daar kun je mooi een hoop op kwijt.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 6 september 2011, 22:53:55 »
ook android heeft inmiddels apps waarmee je raw kan bekijken. om de keus maar even ruimer te maken.
ik heb zelf de transformer met dock en dan kan je kiezen voor de netbook "mode" met usb ingebouwd of alleen de tablet (een connector kit is inmiddels in de maak bij asus)

gr jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

kdj4

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2011, 21:47:36 »
Bert, in mijn ogen staat jouw vraag hier goed.

Maar wat dacht je van de macbook air op locatie. licht dun snel scherp mooi  8)

http://www.onemorething.nl/2011/04/macbook-air-is-een-succes-aan-de-kassa/

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2011, 21:35:57 »
Omdat je hem voor RAW wil gebruiken denk ik dat het de bedoeling is dat je je foto's erop wilt opslaan.
Ik denk dan dat je met een Netbook met een externe hardeschijf beter en goedkoper uit ben, 16GB is niet heel veel namelijk.
Met de K5 kan ik dat binnen 2 uur vol schieten als ik opdreef ben.   ;)

Ipad is wel een mooi apparaat om je foto's op te laten zien, maar ik zal het bij een selectie houden en bij Jpgs.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

lamer1980

• Gast
iPad 2 voor RAW...?
« Reactie #1 Gepost op: 6 september 2011, 20:53:34 »
Tja, onder welk topic plaats je zo'n onderwerp...? Aan de moderator de eer het topic te verplaatsen indien nodig  :D

Ik wil een (zeer) mobiele mogelijkheid om snel foto's te beoordelen als ik op locatie aan het shooten ben. Ik schiet met m'n K-5 altijd in RAW (en niet direct de behoefte om in RAW+JPEG te schieten vanwege het verlies aan ruimte  ;))

Nu zit ik effe in dubio; een netbook 'nieuwe stijl' (vlot genoeg om met enig fatsoen Adobe Bridge te draaien) of een iPad2 met camera connector? Het leukst om te zien (en om mee te spelen) is natuurlijk de iPad2, maar ik lees wat wisselende reacties over de RAW support van de iPad2. Heeft iemand hier ervaring met de RAW ondersteuning op de iPad2?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,
Bert