Auteur Topic: Mooi wit?  (gelezen 1387 keer)

Hythloday

• Gast
Re:Mooi wit?
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2011, 09:35:57 »
Kan inderdaad eens proberen vandaar uit dan wat meer helderheid of wit aan te brengen. Ik ben nog steeds aan het aanleggen met in lagen werken en dus op die manier aanpassingen in mijn foto's aan het aanbrengen.

Zie vanaf pagina 36:

http://books.google.nl/books?id=7yeCWQ9AmbEC&pg=PR25&lpg=PR25&dq=mark+galer+optimize&source=bl&ots=Fj05wimvmj&sig=oFKuj_XPQGfhZ6Rv1nB_tsHH3cU&hl=nl&ei=IkBbTqnZKoTrOeak4ZYM&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&sqi=2&ved=0CFgQ6AEwBQ#v=onepage&q&f=false

Deze bewerking geldt voor PSE, maar wellicht is er een vergelijkbare optie in PSP

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2011, 09:35:57 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2011, 22:15:59 »
Heren, bedankt voor de tips.

Als ik met de K-x een foto maak in RAW zie ik op mijn schermpje een redelijke afbeelding.
Open ik dan de foto in PSP op mijn scherm, dan is met name geel en wit enorm overbelicht en zie ik dus totaal geen detail meer in het geel en wit.
Ik heb nu met de flitskoker de flitser eens minder licht laten stralen (compensatie aangebracht) en dan krijg ik op LCD display weliswaar een donkere foto, maar op mijn scherm dus een stuk betere.
Kan inderdaad eens proberen vandaar uit dan wat meer helderheid of wit aan te brengen. Ik ben nog steeds aan het aanleggen met in lagen werken en dus op die manier aanpassingen in mijn foto's aan het aanbrengen.

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2011, 11:20:08 »
Dank je voor de uitleg Cire.  Ik heb hier veel boeken liggen over photoshop en kan wel een of andere oplossing vinden voor een probleem.
Het feit is dat ik niet altijd zie wat er valt te verbeteren.  Ik heb altijd het gevoel dat ik iets doe waardoor de foto geen exacte weergave meer is van wat je gezien hebt.

Groeten Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2011, 10:59:42 »
In zijn soort een mooie foto..scherpte voldoende. Belichting kan beter. Hij is nu zo somber

Jonny,
Ik zou bij deze foto inderdaad een aanpassingslaag, niveau of curve maken en het wit op 210 zetten, op automaat kan ook, maar ik denk dat er dan net iets te veel geel ontstaat.
Overigens omdat er zoveel wit inzit, is een zekere onderbelichting niet erg (misschien wel aan te bevelen om clipping te voorkomen)
De foto verbetert aanzienlijk als het histogram wordt bijgewerkt. Hij wordt veel sprankelender.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2011, 08:34:05 »
Edzo, ik kan mis zijn met mijn redenering.

In PS wanneer je gaat kijken naar de niveaus is er eigenlijk zeer weinig wit.  Wit heeft een waarde van 255.  De waarde die de foto echt wit laat te blijken, krijg ik wanneer ik driehoekje opschuif naar het midden en kom ik uit bij een waarde van ± 208.  Dan pas lijkt mij het wit, wit te zijn.
Wanneer ik op automatisch druk, schuift het hele boeltje met middengrijs op naar rechts.
Aan de photoshop goeroes ; klopt mijn vaststelling of niet en waar zit ik dan mis met mijn redenering?

Met dank bij voorbaat,

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2011, 23:36:57 »
Mee eens Henk. Het was ook maar een "probeersel" omdat het wit er steeds niet goed op wilde komen.....

Dat wit is in ieder geval wel gelukt.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2011, 22:02:24 »
Belichting is goed, scherpte ligt goed. Wel veel afleiding door een onrustige achtergrond.

Henk

Mee eens Henk. Het was ook maar een "probeersel" omdat het wit er steeds niet goed op wilde komen.....

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:44:00 »
Belichting is goed, scherpte ligt goed. Wel veel afleiding door een onrustige achtergrond.

Henk

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2011, 19:33:35 »
Hier lijkt me niks mis mee. Ik ken de term clipping (uit lasertechniek) wel, maar niet in dit verband.

Groet,
Hans
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Mooi wit?
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2011, 21:06:50 »
Bij mijn K-x heb ik regelmatig last van "witter dan wit", ofwel clipping noemen ze dat geloof ik.

Van het weekend dus een wat probeersels gedaan met de flits.
Is het wat?

NB Let niet op de "artefacten" die wellicht weer te zien zijn.