Auteur Topic: Kasteel Prins de Merode in Everberg  (gelezen 1823 keer)

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Kasteel Prins de Merode in Everberg
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2011, 10:19:27 »
@ newmikey en Cire; bedankt voor jullie opmerkingen.  Ik zal eens uitzoeken hoe ik dit kan oplossen rekening houdend met jullie opmerkingen.
Weet je soms lukt het mij onmiddellijk wat er iemand bedoeld en kan ik dit onmiddellijk oplossen, in de andere gevallen (en dit is er zo eentje) moet ik er wat langer over doen.
Als ik er echt niet aan uit kan zal ik een PB sturen aan jullie met een PS file zodat jullie kunnen zien wat ik gedaan heb.

Mvg,

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2011, 10:19:27 »

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2011, 01:04:09 »
Hey Cire, bedankt voor je toelichting maar ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoeld.  Fotosoep (zoals jullie dat noemen) hiervan heb ik een basiscursus gevolgd en photomatix heb ik pas sinds gisteren.  Hieruit volgt dat ik nog veel te leren heb.
Nu terug naar de foto, ik veronderstel dat je foto per foto bewerkt in HDR5 tot een bepaald resultaat.
Nadien haal je de bewerkte foto's door fotosoep en combineert ze dan via lagen en maskers tot één enkel resultaat.
Is dit correct, of haal ik de dingen door elkaar?

Jonny,
het probleem bij deze foto zit in het midden bovenste deel. Hier zijn de takken onnatuurlijk zwart en de lucht te helder.
Er zijn een aantal mogelijkheden:
Bewerk de foto zoals nu.
doe met het copie hetzelfde maar concentreer je nu op het midden bovenste deel. dit kan middels photo matrix of doe een andere bewerking zodat in iedergeval een wat natuurlijker situatie ontstaan.
Combineer ze binnen photoshop . de methode van mike pas ik ook wel eens toe. Dit geeft een wat milder HDR effect.
Maar als dit je eerste resultaat is....petje af hoor...
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

newmikey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2011, 22:54:42 »
Ik vind hem al erg in de richting komen maar zoals je weet houd ik van een wat minder geprononceerd effect. Combinatie van dit met de oorspronkelijke plaat waarbij je deze als laag transparanter of minder transparant kan maken waardoor de oorspronkelijke foto er als het ware meer of minder doorheen "schijnt". Dit heeft als effect dat het HDR effect als het ware getuned kan worden.

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2011, 20:25:10 »
Ik vind 'm wel geslaagd. (nu al)
Inderdaad, er valt nog best wel wat te verbeteren
Misschien een tip: ik maak vaker een dublicaat en bewerk de foto's afzonderlijk, daarna laad ik ze beiden in fotosoep en combineer ik ze in lagen via maskers. Ik gebruik dynamic photo HDR 5...zal niet veel uitmaken met photomatrix, maar heeft wel een aantal leuke extra features
Cire

Hey Cire, bedankt voor je toelichting maar ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoeld.  Fotosoep (zoals jullie dat noemen) hiervan heb ik een basiscursus gevolgd en photomatix heb ik pas sinds gisteren.  Hieruit volgt dat ik nog veel te leren heb.
Nu terug naar de foto, ik veronderstel dat je foto per foto bewerkt in HDR5 tot een bepaald resultaat.
Nadien haal je de bewerkte foto's door fotosoep en combineert ze dan via lagen en maskers tot één enkel resultaat.
Is dit correct, of haal ik de dingen door elkaar?

Groetjes Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

sailor1968

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2011, 16:01:28 »
prachtige plaat,
heeft zo'n beetje 3D effect als ik er naar kijk.

gr
Jan

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2011, 14:29:18 »
Ik vind 'm wel geslaagd. (nu al)
Inderdaad, er valt nog best wel wat te verbeteren
Misschien een tip: ik maak vaker een dublicaat en bewerk de foto's afzonderlijk, daarna laad ik ze beiden in fotosoep en combineer ik ze in lagen via maskers. Ik gebruik dynamic photo HDR 5...zal niet veel uitmaken met photomatrix, maar heeft wel een aantal leuke extra features
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2011, 12:44:56 »
Ik vind het een fraaie foto. Kleur en sfeer heb je helemaal goed getroffen zo.

Je hebt wel nog een aandachtspuntje, en dat is de blauwe lucht aan de bovenzijde en het licht aan de rechterbovenzijde. Deze passen nog niet zo goed bij de rest van de foto (zoals de mooi wolken net boven het kasteel) en de overgang lijkt een beetje te abrupt. Nog ff terug naar het digitale lab want deze foto verdient dat beetje extra wel.

greetz,
Erik

Ik zal het eens proberen deze namiddag.  Bedankt voor de reactie, want zelf zie je je fouten meestal niet.

Jonny
Pentax AF-540 FGZ

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2011, 12:40:27 »
Ik vind het een fraaie foto. Kleur en sfeer heb je helemaal goed getroffen zo.

Je hebt wel nog een aandachtspuntje, en dat is de blauwe lucht aan de bovenzijde en het licht aan de rechterbovenzijde. Deze passen nog niet zo goed bij de rest van de foto (zoals de mooi wolken net boven het kasteel) en de overgang lijkt een beetje te abrupt. Nog ff terug naar het digitale lab want deze foto verdient dat beetje extra wel.

greetz,
Erik

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
Kasteel Prins de Merode in Everberg
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2011, 12:30:54 »
Beeld is bewerkt met Photomatix, en sluit eigenlijk naar links aan met de foto in http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22646.0
Laat jullie mening maar komen.

Jonny

Pentax AF-540 FGZ