Auteur Topic: Japan en Pentax  (gelezen 2276 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Japan en Pentax
« Reactie #26 Gepost op: 23 maart 2011, 14:17:06 »
Omdat het een naijlend effect heeft zoals gezegd en als een koers weer terugbounced zal je dat amper merken. Als een koers echter langdurig laag of hoog blijft ga je dat zeker merken. Je merkt het echt niet alleen als de Euro verzwakt en daardoor importgoederen duurder worden. Dat is meer perceptie.
Tot hoe ver ijlt het na want Griekenland is al een tijdje terug...

Voor camera's... zal me niet verbazen dat ze relatief duurder worden omdat de productie misschien deze maand(en) minder is...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #26 Gepost op: 23 maart 2011, 14:17:06 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #25 Gepost op: 23 maart 2011, 11:33:07 »
Op het grote forum een linkje gevonden naar een overzicht van de gevolgen voor de foto industrie.
http://www.adorama.com/ALC/News.aspx?alias=UPDATED-Japan-Photo-Industry-Affected-by-Earthquake-and-Tsunami&utm_source=ET

Ik denk dat er dit jaar niet veel nieuws aangekondigd gaat worden. Na de introductie moet je natuurlijk ook voldoende kunnen produceren en als dat niet goed gaat zal men snel geneigd zijn e.e.a uit te stellen. Dit geldt niet alleen voor de foto industrie, maar ook voor de autoindustrie. Toyota heeft al de introductie van hun 7-persoons Prius opgeschort.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2011, 22:28:53 »
Wat mij ook benieuwd, is hoe een en ander uitpakt voor de verschillende cameramerken en hun marktaandelen onderling. Zoals eerder al gezegd, zou vooral Nikon getroffen zijn, omdat hun fabriek in of nabij het verwoeste Sendai zou staan.

Maar wellicht zal het uiteindelijk weinig uitmaken, aangezien de Japanners vaak in staat zijn om vrij gedisciplineerd op de gebeurtenissen in te springen.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2011, 21:36:57 »
De Euro is met dat gedoe met Griekenland toen ook een eind gedaald, ik heb dat te minste ook niet aan de prijzen gemerkt.
Volgens mijn hebben leveranciers vaak vasten prijs afspraken...

Omdat het een naijlend effect heeft zoals gezegd en als een koers weer terugbounced zal je dat amper merken. Als een koers echter langdurig laag of hoog blijft ga je dat zeker merken. Je merkt het echt niet alleen als de Euro verzwakt en daardoor importgoederen duurder worden. Dat is meer perceptie.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2011, 21:24:50 »
Als de DA35 f/2.4 goed aanslaat zie ik nog wel meer "aangepaste" FA lenzen zoals die komen... FA 20/2.8 (DA 20/3.5) en FA 50/1.7 (DA 50/2) misschien?
DA* 85/1.4 zal ook niet verkeerd zijn, denk dat niet veel mensen problemen mee zullen hebben als de FA*85 alleen een body update krijgt.
85mm komt in de buurt van 135mm beeldhoek dus voor portret waarschijnlijk mooi bruikbaar als het onder de f/2 blijft.

Maar ja, je kan altijd blijven dromen zoals over een SDM teleconverter.  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2011, 20:54:58 »
Lens voor de 645D misschien en hopelijk wat software (tethering)
Tsja het zou kunnen dat de productie van de lens al is opgestart. Software kun je gelukkig overal maken, maar er moet wel voldoende budget zijn.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2011, 20:53:21 »
Van Pentax kwam dit jaar, behalve evil-knevil-dingetje toch al niet heel veel denk ik.
Lens voor de 645D misschien en hopelijk wat software (tethering)

Over lenzen, Hoya maakt ongetwijfeld zelf het glas weet iemand waar die fabrieken zitten?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2011, 20:47:10 »
De productie van Pentax mag dan grotendeels in het buitenland plaatsvinden (Filippijnen: bodies, Vietnam: objectieven), maar de vraag is waar de onderdelen vandaan komen. De sensoren komen ongetwijfeld uit Japan (Sony), maar de rest? Er staat niet voor niets "Assembled in" op onze spullen.

Ik denk dat het een matig jaar wordt qua nieuwe aankondigingen.
Dat laatste zou inderdaad zomaar eens kunnen gebeuren. geen D800 meer dit jaar of zo. Van Pentax kwam dit jaar, behalve evil-knevil-dingetje toch al niet heel veel denk ik.

Het zal verrassen, maar in zo'n camera lens zitten spullen van over de hele wereld verwerkt. Sony maakt veel sensoren ook in China. Daar komen ook de zeldzame metalen vanaf voor het maken van onze high-end lenselementen die volgens mij in Japan worden gemaakt (ik denk niet voor prulletjes als kitlens/35mm). Ik meen dat electronica-onderdeel van de camera van Taiwan komt van Fujitsu. De shutter geen idee, maar zou zomaar eens uit Portugal kunnen komen al is een fabriekje in China wellicht al lang normaal. Kortom, er zijn heel wat mondjes te vullen met de aankoop van een camera/lens.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2011, 20:37:12 »
Pentax heeft niet alleen maar fotocamera's ze maken ook beveiliging cameras en endoscopen (en meer medische apparatuur), weet niet voor hoe groot dat onderdeel is.

ps. waren pentax's cijfers vorig jaar niet goed?

Edit: de laatste cijfers, ben er even snel doorheen gegaan maar zeg me weinig ^^;
http://www.hoya.co.jp/english/investor/d0h4dj00000014ze-att/d0h4dj0000001a6r.pdf

hier is een ander http://www.hoya.co.jp/english/investor/d0h4dj00000014ze-att/d0h4dj0000001aye.pdf
Als ik het goed is onderdeel pentax 25% van het totaal weet niet of daar alle onderdelen van pentax onder zitten...
in 2009 alleen maar verlies gedraaid en in 2010 behalve het eerste kwartaal winst van ongeveer 5% dus pentax draait geen verlies meer.

samenvattend verslag http://www.hoya.co.jp/english/investor/d0h4dj00000014ze-att/d0h4dj0000001cj5.pdf
Citaat
<Digital Cameras>
 Cameras were more profitable than we expected. It was our best quarter since the merger.
We moved into the black (making profit) because we released a number of new products in
the 3rd quarter; reorganized our sales channels; and kept reasonable prices of our products.
We also achieved a surplus for the accumulated total for the first three quarters of the year.
The 4th quarter is tough due to seasonal factors, but we aim to finish in the black for the full
year. We have been rapidly improving income and moving in the direction of becoming “a
small but distinct camera manufacturer”.
 We forecast that, industry-wide in the next fiscal year, SLR cameras will grow 15%, but
compact cameras will not match that due to the influence of smartphones and mobile phones.
Mirrorless cameras are not so common in countries outside Japan. We were not influenced
by this trend because we have not entered the market for mirrorless cameras. We released
two conventional SLR cameras, which worked well. We do anticipate, however, that
mirrorless cameras will be prevalent in a few years, and we have started making plans
accordingly. In addition, we do not offer bad inventory of cameras at cut-off prices.

Citaat
Q: Please tell us about the improvement in your earnings from digital cameras. Also, prices of
compact digital cameras have been slashed in the market. Why did you outperform other
companies?
A: (COO Hamada) In the 3rd quarter, we released two SLR cameras (K-5 and K-r). This means
we released more products than other companies in the industry, which led directly to the
increase in our earnings. We achieved 20% growth, while the industry grew by 10%. There are
some sales channels that allow us to expect growth in terms of quantity but do not contribute to
earnings because cameras are sold at discounted prices. We have maintained our prices by
avoiding these sales channels. So we restrict sales channels in areas including Europe and the
United States, and we do not sell large volumes of cameras but are enjoying growth in income.
Compact cameras did not grow much in volume terms year on year. All of our cameras are
OEM products, so we want to avoid chain reactions like those we saw last year, in which we
self-destructed with bad inventory. For this reason, we manufactured cameras in a quantity that
we can definitely sell.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2011, 21:08:46 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2011, 20:07:31 »
Een bedrijf als Hoya valt niet zomaar om wel kan het bedrijf ervoor kiezen om verliesgevende schakels af te stoten.
De camera divisie, Pentax dus, is een zwakke schakel van Hoya en is ook nog eens trendgevoelig.
Ik meen dat Japan de grootste afzetmarkt is van Pentax, echt gunstig is dat dus niet want de koopkracht zal in Japan afnemen.
Wellicht valt dit te compenseren met een goedkopere Yen, voor buitenlandse importeurs.
De overheid moet namelijk de komende jaren de kassaregisters opentrekken om te herstellen van deze klap.
Ik vrees echter dat dit marginaal is en dat Pentax een slechter jaar zal boeken dan bijv. vorig jaar.
Hoya zal Pentax iig niet afstoten of verkopen, de afgelopen jaren hebben ze flink geïnvesteerd in de camera divisie wat resulteerde in groene cijfers.
Er zit dus genoeg potentie en toekomst in dit merk dus vrees niet!
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2011, 20:10:41 door Berend »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2011, 19:57:20 »
De Euro is met dat gedoe met Griekenland toen ook een eind gedaald, ik heb dat te minste ook niet aan de prijzen gemerkt.
Volgens mijn hebben leveranciers vaak vasten prijs afspraken...
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2011, 17:33:52 »
De wissel koersen hebben niet zoveel effect op de prijzen voor producten voor de consument hier helaas, in ieder geval ik heb het nooit gemerkt.  :(

Toch is het zo, de producten die uit de USA komen zijn ook op den duur goedkoper geworden omdat de dollar lange tijd zwak bleef. Het duurt alleen even voordat je er enig effect van ziet, zeker bij artikelen die hier ruim voorradig zijn en niet en masse worden verkocht.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2011, 16:20:15 »
De wissel koersen hebben niet zoveel effect op de prijzen voor producten voor de consument hier helaas, in ieder geval ik heb het nooit gemerkt.  :(
Zal wel net zo gaan als de benzineprijzen. Als de ruwe olie duurder wordt gaan de prijzen aan de pomp direct omhoog. Als de ruwe olie goedkoper wordt ook. :evil:
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2011, 14:34:17 »
De productie van Pentax mag dan grotendeels in het buitenland plaatsvinden (Filippijnen: bodies, Vietnam: objectieven), maar de vraag is waar de onderdelen vandaan komen. De sensoren komen ongetwijfeld uit Japan (Sony), maar de rest? Er staat niet voor niets "Assembled in" op onze spullen.

Nikon is ook vrij zwaar getroffen; de schade in de fabriek in Sendai (waar de tsunami heeft toegeslagen) is beperkt, maar zonder werkend distributie-apparaat of stroomvoorziening (en wat te denken van alle medewerkers, zijzelf of hun familie kunnen zwaar getroffen zijn???) worden daar voorlopig geen Nikon topmodellen meer gemaakt. Dus geen D300s, geen D700, geen D3x.

Ik denk dat het een matig jaar wordt qua nieuwe aankondigingen.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Serpiente

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2011, 13:49:48 »
Als bedrijven benadeeld worden door de koers gaan de prijzen omhoog, bij voordeel van de koers steken ze het in eigen zak. ;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2011, 13:22:52 »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2011, 11:15:19 »
Ten eerste is het natuurlijk verschrikkelijk wat er is gebeurd in Japan en ik zal zelf in ieder geval wel wat storten om de eerste noden daar te ledigen. Maar qua prijzen van artikelen van Japanse bedrijven is het maar afwachten of deze structureel hoog in prijs blijven, de Yen is aan het verzwakken t.o.v. de Euro en gelet op de hudige trend kan het wel eens doorlopen naar een niveau waarbij de Yen zo'n 10 a 15% zwakker blijft t.o.v. de Euro, misschien zelfs nog wel zwakker. Dat heeft ook gevolgen voor prijzen van artikelen van Japanse bedrijven, ook al is het effect meestal pas na enkele maanden te merken. Dure voorraden zullen eerst verkocht moeten worden.

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2011, 10:45:27 »
Op het zusterforum een post dat Sigma duurder gaat worden, door de ramp.

Maar ook dit:

http://www.nu.nl/gadgets/2471465/mogelijk-hogere-prijzen-gadgets-ramp-japan.html

Wat de consequenties voor de foto-apparatuur zijn, wordt vooralsnog niet echt duidelijk

Jan.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2011, 10:49:54 door Jan-61 »
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2011, 11:23:21 »
Wat Ron zegt klopt. De cultuur verschillen tussen het "westen" en het "oosten" spelen zijn ook aanwezig in de economie. Je hoort nu dus al dat Japanse bedrijven die buiten Japan zitten hulp bieden aan het moeder bedrijf in Japan. In die culturen is het nog normaal dat er voor de ouders gezorgd wordt en dat die niet in een of ander tehuis worden weg gezet en dat zie je dan ook weer terug in het economische vlak.
Japan is niet alleen op electronisch gebied erg groot. Bedrijven als Toyota en Honda horen tot de top 5 van de automobiel industrie en hebben productie en ontwikkelings afdelingen in Europa en Amerika.
Het zal wel belangrijk zijn om te zien hoe China gaat reageren.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

X-Ray

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2011, 22:55:38 »
Canon is de enige camera fabrikant die alles in Japan maakt. De rest hebben elders (buiten Japan) fabrikage sites. Canon heeft 't geprobeerd buiten Japan productie te starten maar ze zijn daar steeds van teruggekomen omdat alleen Japanners de gewenste kwaliteit weten te maken. Ik heb ooit op 'n video gezien dat er zelfs gemeten wordt hoe snel je van A naar B loopt en dat de ruimte tussen de werknemers aan de assemblage tafels niet meer is dan 30-50cm. ;) Als iets gemaakt is in Japan, is 't standaard duurder en beter. Naast camera's maakt Canon ook copiers en niet te vergeten wafersteppers (concurrent van ASML). Dus hun markt reikt verder dan alleen camera's. De camera fabriek staat in zuid Japan en heeft geen schade geleden agv. de aardbeving. Uiteraard heeft dit laatste wel zijn weerslag op algehele Japanse economie wat ook Canon zal merken. Stroom, onderdelen kunnen duurder worden. Naast alle grote automobiel fabrikanten heeft Canon ook hun productie een aantal dagen stilgelegd. Japanners zijn buitengewoon veerkrachtig en kunnen dit te boven komen, bij hun telt nog sterk: eerst de samenleving, dan het individu.
Ook Pentax zal de afzet in Japan zien inzakken, maar door de buitenlandse assemblage kunnen ze de rest van de wereld toch voorzien. Wat wel bepalend is, is hoeveel en welke onderdelen nog uit Japan komen.

Raymond

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2011, 22:55:37 »
Ik ben het met Ron eens, Japan is anders dan een aantal Europese landen.
Ze rouwen en zetten er daarna de schouders er weer onder, ze blijven niet jarenlang hulpeloos wachten en klagen.
Kijk maar eens bij Wikipedia naar Kobe de havenstad, die heeft het 2 keer zwaar te verduren gehad en draait weer mee.

Meteen na de aardbeving vielen de beurskoersen omlaag door paniek, na injecties van de Japanse overheid stegen ze weer, ook hier zweven de (geld)gieren rond. Uiteindelijk bepalen de aandelen wat er gebeurt  :(

Naar ik begrepen heb is het getroffen gebied niet echt het middelpunt van de industriele activiteiten.
Tegenwoordig is het produceren van goederen zelden meer plaats gebonden.
Eventueel de machines op een vrachtwagen en gewoon ergens anders produceren heb ik uit ervaring geleerd.

Het zal op alle fronten even rustig zijn, maar daarna is "alles weer het oude"

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2011, 22:29:46 »
Het zal voor Hoya denk ik afhangen waar de rest van hun spullen gemaakt wordt.
Ik heb ooit begrepen dat de merknaam Pentax daar maar 25% van uitmaakt (inclusief medische apparatuur). Het fotodeel is dus maar erg marginaal.
Als Hoya omvalt of slechter gaat, zouden ze zo maar eens kunnen besluiten om een minder winstgevend deel van de hand te doen.
En dan is de vraag wie vandaag de dag nog op een merk als Pentax zit te wachten.......
Wellicht zwartkijken, maar toch wel iets om eens over na te denken wellicht.

NB 1 Ben het met Ron eens over Japanners. Die zijn toch net even wat anders dan wij Europeanen.

NB 2 En als ze Pentax af willen stoten is er ongetwijfeld een Chinese koper die er wel brood in ziet. Gezien de kwaliteit van Chinese producten vandaag de dag is het maar de vraag of we daar niet beter mee af zouden zijn.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2011, 22:29:36 »
Tsja een lastig iets. Productie zit er niet in Japan meer, al weet ik niet hoe het zit met glaselementen.

De Japanse economie werkt wel anders dan hier in Europa. Hier springen we in een gat en laten een ander omvallen (de een zijn dood...) en dat is in Japan zeker not done. Tsja hier gaan zeker nog wel bedrijven een flinke knauw van krijgen, maar wie er meer/minder in zit, geen enkel idee.

Eerst maar eens afwachten wat die kerncentrales gaan doen en hoe groot de meltdown gaat worden.

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2011, 22:25:28 »
Mijn K10d is op de Filipijnen gemaakt. Ik denk dat Pentax bijna de gehele productie buiten Japan heeft. Ik weet niet hoe het zit met de sensors van Sony bijvoorbeeld. Het voortbestaan wordt niet bedriegt.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2011, 22:22:27 »
Enkel het hoofdkantoor van Hoya staat daar toch?
Fabrieken staan allemaal elders.

Dus ik ben optimistisch: Nieuw werkgelegenheid!