Auteur Topic: Firmware 1.03 K5 - front focus test - probleem nog steeds aanwezig  (gelezen 2449 keer)

jjw

• Gast
Re:Firmware 1.03 K5 - front focus test - probleem nog steeds aanwezig
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2011, 19:14:43 »
Als ik jouw foto's bekijk, vind ik dat er na de -10 ook geen reden meer is om de K-5 te laten vervangen of repareren. Is 10 trouwens het maximum?

PS. Het licht kwam (voor zeker 90%) van een gloeilamp (en 10% door indirecte halogeenverlichting). Opgelet : dit is een schatting.

- 10 is het maximum en het klopt dat na de aanpassingen de focus goed genoeg is, helaas kan die aanpassing niet eenmalig gedaan worden voor alle situaties, dan was het geen probleem.

Het zou namelijk betekenen dat steeds als er wat minder licht is, ik de AF-correctie aan moet passen. Ik weet niet precies vanaf welke hoeveelheid licht dit is (de EV is niet echt eenvoudig uit het hoofd te berekenen) en dit zou dan ook nog eens afhankelijk kunnen zijn van de soort verlichting, dus die moet ik dan ook steeds in de gaten houden. Terwijl jou K-5 zowel bij daglicht als bij minder (kunst)licht gewoon goed focussed ;) dan klopt er toch iets niet.

Je hebt overigens gelijk dat jou foto's nu al scherp over komen, het verzoek was alleen maar om te kijken of jou K5 echt perfect scherp stelt of dat de afwijking bij jou gewoon minder groot is. Het zou ook kunnen dat er bij jou bij daglicht +2 backfocus is en bij minder licht -2 frontfocus, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Volgens de geruchten kan de lichtbron ook een grote rol spelen, waarbij vooral halogeen de boosdoener is.

Bedankt in ieder geval voor de moeite dusver!
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2011, 19:20:51 door jjw »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2011, 19:14:43 »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2011, 13:34:07 »
Wat voor lamplicht? Gloeilamp of halogeen?

Zou je misschien 2 foto's kunnen plaatsen op, laten we zeggen, F/2.0. Eentje met 0 correctie en eentje met -10 correctie.
Om ze te kunnen zien of hij bij -10 misschien niet toch scherper is, ook al lijkt hij nu al aardig goed te zijn.

Ziet er sowieso al beter uit dan bij mij.
Toch zou ik een statiefje wel aanraden, om enige beweging in ieder geval uit te slaten.

Vind je dat zelf niet wat overdreven? Mijn foto's tonen duidelijk aan dat de AF correct werkt. Mijzelf vind ik vaak een pietje-precies, maar jij lijkt er nog in ergere mate aan te lijden  :D.

AF-aanpassing dient om kleine afwijkingen in de scherpstelling te corrigeren voor alle lenzen of apart voor iedere lens die herkend wordt. Het zou kunnen dat mijn K-5 pas helemaal optimaal autofocust op -3 of +2, maar dat ga ik (gelet op mijn tevredenheid met de actuele scherpte) echt niet uitzoeken.
Als ik jouw foto's bekijk, vind ik dat er na de -10 ook geen reden meer is om de K-5 te laten vervangen of repareren. Is 10 trouwens het maximum?

PS. Het licht kwam (voor zeker 90%) van een gloeilamp (en 10% door indirecte halogeenverlichting). Opgelet : dit is een schatting.

jjw

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2011, 11:54:46 »
Bedankt Jazzer! Slecht nieuws voor mij ;)
Wat voor lamplicht? Gloeilamp of halogeen?

Zou je misschien 2 foto's kunnen plaatsen op, laten we zeggen, F/2.0. Eentje met 0 correctie en eentje met -10 correctie.
Om ze te kunnen zien of hij bij -10 misschien niet toch scherper is, ook al lijkt hij nu al aardig goed te zijn.

Ziet er sowieso al beter uit dan bij mij.
Toch zou ik een statiefje wel aanraden, om enige beweging in ieder geval uit te slaten.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2011, 00:44:20 »
Testje met de K-5 en de FA50/1.4 bij lamplicht.
Foto's enkel geresampled naar het formaat 1024x684.

http://users.telenet.be/jazzer/W2090F1,4.jpg

http://users.telenet.be/jazzer/W2086F2,8.jpg

http://users.telenet.be/jazzer/W2089F5,6.jpg

Helaas geen statief gebruikt, noch afstandsbediening (m.i. overbodig om de AF te controleren).
Mij lijkt alles te werken zoals het hoort. Die indruk had ik trouwens ook met mijn vorige firmware 1.01.
Hopelijk heb je er wat aan.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2011, 23:37:17 »
Ik zal er komende week naar kijken, maar ook nog een paar dagen druk.

jjw

• Gast
Firmware 1.03 K5 - front focus test - probleem nog steeds aanwezig
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2011, 22:44:06 »
Naar aanleiding van de nieuwe firmware (zie ook ander topic) en de discussie hier en daar over het wel/niet bestaan van het probleem en het wel/niet bestaan van het probleem na de firmware update, hierbij een test. Ik heb het frontfocus probleem dus nog steeds, ook met de nieuwe firmware. Ik zou het zeer op prijs stellen als mensen deze test kunnen herhalen om te bevestigen dat het niet alleen aan mijn camera ligt.

De testopstelling is een A4tje met tekst, 2 keer gevouwen om zo 3 verschillende afstanden te krijgen zoals te zien is in het overzichtsplaatje.

- camera op statief
- focus met alleen middelste punt
- lens steeds uit focus laten draaien en vervolgens knopje half indrukken en focussen
- afstandsbediening gebruikt met 3 sec vertraging voor ontspannen
- 3 verschillende lenzen Pentax F-50 1.7, Sigma 24-70 2.8, Pentax 18-55 3.5-5.6

er is steeds gefocussed op het woordje 'door' precies midden in de foto(en de crop in dit geval)

Bij alle foto's is naar mijn mening duidelijk de frontfocus te zien wanneer de correctie niet wordt toegepast. Je kunt het vooral ook goed zien aan het linker deel van het papier waar de letters soms bijna net zo scherp zijn als die op het middelste deel. Het woordje 'door' is soms/vaak nog acceptabel in focus maar ligt dan duidelijk helemaal aan de achterkant van het scherpe gebied.

nr 0: overview opstelling

nr 1: F-50:   1.7, 1/80, iso500, focuscorrectie = 0

nr 2: F-50:   1.7, 1/80, iso500, focuscorrectie = -10

nr 3: F-50:   2.8, 1/40, iso500, focuscorrectie = 0

nr 4: F-50:   2.8, 1/40, iso500, focuscorrectie = -10

nr 5: Sigma 24-70:  2.8, 1/60, iso 500, focuscorrectie = 0

nr 6: Sigma 24-70:  2.8, 1/60, iso 500, focuscorrectie = -10

nr 7: 18-55:  5.6, 1/250, iso 6400, focuscorrectie = 0

nr 8: 18-55:  5.6, 1/250, iso 6400, focuscorrectie = -10

Voor de geinteresseerden zijn alle foto's hier op groot formaat te bekijken + nog een aantal extra testfoto's, bijvoorbeeld bij hogere/lagere iso en bij allen ook met een focuscorrectie van -5 ipv -10
http://www.flickr.com/photos/jordywubbels/sets/72157626133799681/with/5523515507/

Dit is dus mét de nieuwe firmware 1.03 en met 3 verschillende lenzen.
Wellicht dat het probleem minder sterk is geworden dan met de vorige firmware, daar heb ik nooit zo'n uitgebreide test mee gedaan als met deze.

Ik denk dat het in de praktijk geen problemen op moet leveren vanaf F/4.0 mits je niet te kritisch kijkt en niet te dicht op je onderwerp zit, ik zal dit de komende maanden vanzelf ondervinden, maar dit is toch wel teleurstellend voor bijvoorbeeld portretten bij weinig licht waarbij je de lens vol open wil zetten. Dit is dus net het verschil tussen de focus op de ogen of op de neus :s enige wat je zou kunnen doen is dus de correctie steeds invoeren. Moet je wel weer oppassen dat je die bij daglicht niet vergeet terug te zetten.

Nogmaals, ik zou het zeer op prijs stellen als iemand anders deze test wil herhalen met zijn/haar K-5!!! Zodat ik zeker weet dat het niet aan mijn camera ligt.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2011, 22:49:28 door jjw »