Auteur Topic: Draaiende molens  (gelezen 1476 keer)

newmikey

• Gast
Re:Draaiende molens
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2011, 15:31:17 »
mooie, 'diepe' foto met lekker contrast en dito kleuren, maar die wieken zijn niet aan mij besteed helaas, ik vind het niet zo fraai.

grt,

Chris.

Eerlijk gezegd ben ik er zelf ook nog niet uit. Het was ook meer een experiment zullen we maar zeggen...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2011, 15:31:17 »

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2011, 15:30:10 »
mooie, 'diepe' foto met lekker contrast en dito kleuren, maar die wieken zijn niet aan mij besteed helaas, ik vind het niet zo fraai.

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2011, 15:12:43 »
Wat ik misschien nog wel mooier zou vinden aan de foto is
als beide molens ongeveer dezelfde aantal wieken
zou hebben in het draaien.

Nu is links wat "kaal" laat maar zeggen ;)

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2011, 14:17:51 »
Ik vind de opname en bewerking op zich mooi.
Maar die draaiende wieken.... daar ben ik nog niet uit.
Ondanks het leuke effect, doet het "een oer nederlands landschap" een beetje geweld aan.
Maar toch leuk om te zien.

Cees

newmikey

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2011, 13:11:17 »
Leuk gedaan! Puur nar compo was het allicht mooier geweest als je minder van bovenaf op het hek zou kijken maar het hek meer op ooghoogte de foto zou invoeren.

alleszins wel knap dat je dit handheld kan (zelfs al heeft de soft een align-functie). Is die LuminanceHDR overigens gratos?

Niet alleen "gratis" zoals in "géén betaling vereist" maar zelfs "vrij" zoals in "vrij om mee te doe wat je wilt zonder beperkingen".

Website: http://qtpfsgui.sourceforge.net/
Download voor Windows: http://sourceforge.net/projects/qtpfsgui/files/luminance/2.0.1/LuminanceHDR-Win-v2.0.1-1.exe/download
Download voor Linux: Sourcecode hier http://sourceforge.net/projects/qtpfsgui/files/luminance/2.0.2-pre1/luminance-hdr-2.0.2-pre1.tar.gz/download, binaries via je eigen distro
Download voor MAC: http://sourceforge.net/projects/qtpfsgui/files/luminance/2.0.1/luminance-v2.0.1-1.dmg/download

Van de website:

De Wiki met handboek, FAQ en tips: http://sourceforge.net/apps/mediawiki/qtpfsgui/index.php?title=Main_Page

Luminance HDR is an open source graphical user interface application that aims to provide a workflow for HDR imaging.

Supported HDR formats:

* OpenEXR (extension: exr);
    * Radiance RGBE (extension: hdr);
    * Tiff formats: 16bit, 32bit (float) and LogLuv (extension: tiff);
    * Raw image formats (extension: various);
    * PFS native format (extension: pfs).

Supported LDR formats

* JPEG;
    * PNG;
    * PPM;
    * PBM;
    * TIFF (8 bit).

Supported features

* Create an HDR file from a set of images (formats: JPEG, TIFF 8bit and 16bit, RAW) of the same scene taken at different exposure setting;
    * Save load HDR images;
    * Rotate, resize and crop HDR images;
    * Tonemap HDR images;
    * Copy exif data between sets of images;
    * Supports internationalization.

Luminance HDR is available for Linux, Windows and Mac OS X, see Download above. A wiki space provided by Sourceforge acts a central place for all the documentation. A great deal of discussions and images related to Luminance HDR can be found on flickr.
If you want to contribute translating Luminance HDR for your language here’s an howto that explains the procedure to become a maintainer.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2011, 12:50:39 »
Leuk gedaan! Puur nar compo was het allicht mooier geweest als je minder van bovenaf op het hek zou kijken maar het hek meer op ooghoogte de foto zou invoeren.

alleszins wel knap dat je dit handheld kan (zelfs al heeft de soft een align-functie). Is die LuminanceHDR overigens gratos?

newmikey

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2011, 12:35:17 »
Ja, een mooi resultaat en het proces van foto tot dit resultaat klinkt zó simpel, maar volgens mij
doe je jezelf daarmee te kort  :)
Netjes!

Dank je (jullie allemaal trouwens) voor de leuke reacties. De nabewerking viel eigenlijk best mee, meestal zo als je ongeveer voor ogen hebt wat het moet worden.

Het moeilijkste was eigenlijk om het grijsfilter zó in te stellen dat er bruikbare sluitertijden uitkwamen. Te kort en de wieken werden te scherp, te lang en ze werden volledig onzichtbaar (er bleef alleen een soort cirkelvormige grijze waas over. Ik had ook nog niet eerder met dit type variabel grijsfilter geexperimenteerd dus het was een beetje "pielen" om de juiste combinatie te vinden.

Het combineren van de foto's in LuminanceHDR zelf is eigenlijk kinderspel en aangezien het om een handheld bracket gaat, zorgt het subprogrammaatje "align_image_stack" er dan automatisch voor dat kleine bewegingen tussen de verschillende shots worden opgeheven en de 4 (in dit geval) afbeeldingen precies passend over elkaar heen worden gelegd.

De nabewerking in ShowFoto is eigenlijk een kwestie van smaak, de gekozen tonemap operator(Mantiuk) resulteert vaak in een wat "vlak" resultaat - vandaar de lichte S-curve voor wat meer contrast en kleur - en ik heb een aantal gradaties van S-curves opgeslagen voor 't gemak.

De shots hadden sluitertijden bij een F-stop van F11 van achtereenvolgens 1/10, 1/60, 1/6 en 1/180 seconde en voor de tonemap (Mantiuk) heb ik de volgende waarden genomen: pregamma=1, contrast_mapping=0.391, saturation_factor=1.4 en detail_factor=1

Zoals ik al eerder gezegd heb: noch LuminanceHDR, noch Digikam/Showfoto zijn programma's waar je met "aan schuifjes trekken" goed resultaat mee kan krijgen, maar als je een beetje met verschillende waarden experimenteert, krijg je al gauw "feeling" voor die instellingen die leiden tot het gewenste resultaat - een beetje een analoge aanpak maar ja, ik stam ook nog uit het analoge tijdperk  ;)

Uiteindelijk heb ik ook nu weer ondervonden dat je de foto maakt in het veld, op het moment dat je de sluiterknop indrukt. Op dàt moment is het handig om ongeveer het eindresultaat in gedachten te hebben hoewel verrassingen natuurlijk ook altijd leuk zijn.

Hier is zo'n "verrassing" van dezelfde scene maar nu met een te lange sluitertijd:

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2011, 11:32:24 »
Ja, een mooi resultaat en het proces van foto tot dit resultaat klinkt zó simpel, maar volgens mij
doe je jezelf daarmee te kort  :)
Netjes!

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

sailor1968

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2011, 08:42:26 »
tof gedaan,
erg mooi  :clap2: :good:
gr
jan

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2011, 21:49:10 »
.......en een heel mooi resultaat!
Vooral de surrealistische (ogende) wieken spreken mij erg aan.

greetz,
Erik

newmikey

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2011, 21:32:18 »
Leuk idee. Heb je misschien iets meer info over hoe deze gemaakt is..

Het wàs al een grijze dag maar ik heb er nog eens een grijsfilter (variabel ND Polaroid) opgegooid om de sluitertijden omlaag te krijgen. Toen een 5 shots bracket geschoten (waarvan ik de 5e, de +4 stops uiteindelijk niet heb gebruikt) en met die 4 bestanden een HDR gemaakt. HDR getonemapped in LuminanceHDR met de Mantiuk tonemap-operator - daar krijg je van die mooie "muted" kleuren van. Vervolgens een lichte S-curve en verscherping in Digikam/Showfoto. Opslag tussen alle stadia was in 16-bits PNG om kwaliteitsverlies te vermijden.

Offline kraayke

• Pentaxian
  • **
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2011, 21:23:59 »
Leuk idee. Heb je misschien iets meer info over hoe deze gemaakt is..
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2011, 21:03:06 »
Hey Mike,

Dit kijkt lekker  :toppie:

Ik vind hem mooi, lekkere kleuren, mooie diepte, lekker dat hekje en slootje en geinig die windmolens gemaakt.

Een geslaagd experiment.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

newmikey

• Gast
Draaiende molens
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2011, 20:56:22 »