Ja, een mooi resultaat en het proces van foto tot dit resultaat klinkt zó simpel, maar volgens mij
doe je jezelf daarmee te kort 
Netjes!
Dank je (jullie allemaal trouwens) voor de leuke reacties. De nabewerking viel eigenlijk best mee, meestal zo als je ongeveer voor ogen hebt wat het moet worden.
Het moeilijkste was eigenlijk om het grijsfilter zó in te stellen dat er bruikbare sluitertijden uitkwamen. Te kort en de wieken werden te scherp, te lang en ze werden volledig onzichtbaar (er bleef alleen een soort cirkelvormige grijze waas over. Ik had ook nog niet eerder met dit type variabel grijsfilter geexperimenteerd dus het was een beetje "pielen" om de juiste combinatie te vinden.
Het combineren van de foto's in LuminanceHDR zelf is eigenlijk kinderspel en aangezien het om een handheld bracket gaat, zorgt het subprogrammaatje "align_image_stack" er dan automatisch voor dat kleine bewegingen tussen de verschillende shots worden opgeheven en de 4 (in dit geval) afbeeldingen precies passend over elkaar heen worden gelegd.
De nabewerking in ShowFoto is eigenlijk een kwestie van smaak, de gekozen tonemap operator(Mantiuk) resulteert vaak in een wat "vlak" resultaat - vandaar de lichte S-curve voor wat meer contrast en kleur - en ik heb een aantal gradaties van S-curves opgeslagen voor 't gemak.
De shots hadden sluitertijden bij een F-stop van F11 van achtereenvolgens 1/10, 1/60, 1/6 en 1/180 seconde en voor de tonemap (Mantiuk) heb ik de volgende waarden genomen: pregamma=1, contrast_mapping=0.391, saturation_factor=1.4 en detail_factor=1
Zoals ik al eerder gezegd heb: noch LuminanceHDR, noch Digikam/Showfoto zijn programma's waar je met "aan schuifjes trekken" goed resultaat mee kan krijgen, maar als je een beetje met verschillende waarden experimenteert, krijg je al gauw "feeling" voor die instellingen die leiden tot het gewenste resultaat - een beetje een analoge aanpak maar ja, ik stam ook nog uit het analoge tijdperk

Uiteindelijk heb ik ook nu weer ondervonden dat je de foto maakt in het veld, op het moment dat je de sluiterknop indrukt. Op dàt moment is het handig om ongeveer het eindresultaat in gedachten te hebben hoewel verrassingen natuurlijk ook altijd leuk zijn.
Hier is zo'n "verrassing" van dezelfde scene maar nu met een te lange sluitertijd: