Auteur Topic: SMC A 50mm 1.7 en manuele lenzen in het algemeen.  (gelezen 1466 keer)

asplx

• Gast
Re:SMC A 50mm 1.7 en manuele lenzen in het algemeen.
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2011, 17:31:35 »
Dat moet haast wel, ja... :evil:

Pentax is een van de meest gebruiksvriendelijke camera's en dan zóiets over het hoofd zien...  :'( :'( :'( :'(

Ik zou dit draadje maar gauw sluiten, want er lopen er rond op het forum..... ??? ??? >:( >:( :nocheer: :nocheer:

:dash1: :dash1:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2011, 17:31:35 »

bbogus

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2011, 17:22:03 »
Ik kan er verder mee, gaat een nieuwe wereld voor me open hier  :).
Kat begint al te knorren en grommen dus tijd voor een nieuw onderwerp..

En tsja Ruud, alleen ik kan zoiets over het hoofd zien.  :P

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2011, 17:19:26 »
Al opgelost, slimmerik ben ik ook..

Had natuurlijk ook kunnen weten dat ik ook gewoon zelf naar het object kan blijven kijken en met de ring kan draaien totdat deze scherp is i.p.v. er van uit te gaan dat er alleen in het midden van het beeld scherp gesteld kan worden, hahah. Nu maar weer aan de slag dan!

Thanks Ruud  :)

:good: :good:

Dit gebeurt je noooooit meer....
:D :D

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2011, 17:14:12 »
Dat is inderdaad wel een totaal ander verhaal, ja...

Maar dat je van een Nikon naar Pentax stapt is al een hele vooruitgang :clap2: maar je gaat me toch niet vertellen, dat je het verschil niet weet tusen de scherpstelring en de diafragmaring?

De scherpstelring draait soepel en laat zich op ieder punt instellen.
De diafragmaring klikt in principe -alleen- in stapjes in. (maar kan er ook tussen gezet worden).

Verder lezend: Als de camera op MF, manual focus - wordt gezet, blijft de scherpteindicatie in de zoeker idd op het midden aangeduid staan, terwijl de werkelijke scherpte ergens anders in het beeld kan liggen !!!
Dat heeft mijn K10D ook.

Je zult in dit geval op het matglas moeten scherpstellen.

Kun je hier verder mee?

Groeten
Ruurd

bbogus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2011, 17:08:34 »
Al opgelost, slimmerik ben ik ook..

Had natuurlijk ook kunnen weten dat ik ook gewoon zelf naar het object kan blijven kijken en met de ring kan draaien totdat deze scherp is i.p.v. er van uit te gaan dat er alleen in het midden van het beeld scherp gesteld kan worden, hahah. Nu maar weer aan de slag dan!

Thanks Ruud  :)
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2011, 17:15:18 door bbogus »

bbogus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2011, 17:03:15 »
Ik geloof dat ik mijn vraag niet helemaal correct heb gesteld, of ik snap jouw antwoord niet  :D.

Met mijn 18-55 AF-S op de Nikon was het -buiten de AUTO stand om- heel makkelijk om een object dat zich links, rechts, boven of onder in beeld bevond scherp te stellen mocht ik niet het gehele
beeld scherp willen hebben door met de pijltjes het focus punt te veranderen. Ik merk nu dat bij het scherpstellen van het A 50 objectief door te draaien aan de (diafragma?)ring de scherpte/focus
midden in het beeld ligt en ik dit niet kan aanpassen. Vraag is dus of er een manier is om het voorwerp ten eerste scherp te stellen in het midden van het beeld en daarna met de camera te draaien/schuiven zodat het scherpe object waar dan ook (behalve in het midden van de genomen foto) komt te liggen?

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2011, 16:53:42 »
Beste alleen, eh, sorry bbogus,

Ik gebruik hoofdzakelijk K- en M-primes op de K10 en stel scherp waar ik dat wil.
Als ik het juist heb, is jouw A 50 géén AF objectief en zou jij dat ook moeten kunnen zonder extra toestanden.

Als optie biedt de K10 - en doorredenerend verwacht ik ook de K20 - de mogelijkheid, om met de AF-knop het scherpstellen met de AF UIT te schakelen. Deze functie moet je dan in het USER-menu instellen.

Tja, en dat zul je op moeten zoeken in de handleiding.
Overigens: ik gebruik doorgaans de USER-stand, zodat ik altijd mijn eigen instellingen heb. en binnen de User-stand kan die functie ingesteld worden.

Kun je hier iets mee?

Overigens nog welkom op het forum en veel plezier hier.
Groeten,
Ruurd

bbogus

• Gast
SMC A 50mm 1.7 en manuele lenzen in het algemeen.
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2011, 16:24:27 »
Beste allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het scherpstellen met mijn A 50mm, kon hier verder vrij weinig over terug vinden (wellicht niet op de juiste termen gezocht).
Het scherpstellen gaat allemaal prima, maar heb nu alleen scherpte in het midden van mijn scherm, en kan deze dus dan ook niet verplaatsen zoals bij een
modern objectief. Is er een manier om de focus/scherpte van een object vast te houden en vervolgens de camera van het object weg te draaien zodat het niet
zo centraal staat maar juist links of rechts in beeld?

Hoop dat jullie mijn vraag begrijpen, haha.. Alvast bedankt voor de hulp!  :D