Auteur Topic: batterijladers  (gelezen 2803 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: batterijladers
« Reactie #23 Gepost op: 5 oktober 2009, 05:16:43 »
Citaat

Ik heb gemerkt dat dat niet klopt. Ik heb nieuwe Hapé 2200 mAh startklaar batterijen gekocht. Toen ik ze in de camera deed, bleken ze halfvol te zijn. Toen heb ik ze geladen d.m.v. de optie refresh en na 1 1/2 dag gaf de lader aan dat ze vol waren. Geen enkele batterije kwam aan 2200 mAh. De meeste kwamen tot 2000mAh, en één tot slechts 1900 mAh. Daar ik twee setjes had gekocht had ik enkele batterijen verwisseld. Daarna één keer discharge gedaan (de batterijen worden daarna geladen), bleek dat de batterijen wel tot 2200 mAh kwamen, sterker nog één batterij kwam tot 2400 mAh.

Na de refresh optie zou ik ook nog de discharge optie doen om echt tot een optimaal resultaat te komen.

Tja, ik heb andere ervaring en als ik me de handleiding goed herinner, is een refresh niets anders dan een discharge + reload (multiple times). Ik kan me, uiteraard zonder aan jou te twijfelen!, er dus niets bij voorstellen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 5 oktober 2009, 05:16:43 »

Offline AnnaTEFka

• Senior Member
  • **
  • Er is altijd wel iets om te fotograferen
« Reactie #22 Gepost op: 4 oktober 2009, 22:30:43 »
Ik heb me al een tijdje verdiept in oplaadbare NiMH batterijen.
De oude 1800 batterijen gingen circa 3 maanden mee. De batterijen met hogere capaciteit die daarna kwamen waren al veel sneller leeg.
Om het een beetje simpel te zeggen, hoe meer capaciteit, hoe sneller ze leeg zijn.

Fabrikanten zijn hier ook zelf achter gekomen. Je hebt nu Enneloops van Sanyo (en iets soortgelijks van GP). Deze hebben een lagere capaciteit maar houden wel veel langer de energie vast.

Dit komt doordat er wat minder met ruimte gewoekerd hoeft te worden in de batterij. De "isolatie" blijft daardoor wordt groter waardoor de zelfontlading kleiner is. Wat Sanyo verder nog verbeterd heeft bij de Enneloop is natuurlijk het geheim van de smid.

En ik ben het met je eens, het getal doet er niet. Je kunt wel een hoge capaciteit hebben, maar als ze na een dag door zelfontlading al een kwart kwijt zijn, heb je er weinig aan. Ik schiet in ieder geval zelden een setje in een dag leeg. Het komt vaker voor dat ik de camera een hele week niet aanraak.

Pentax k100D super met kit lens. Tamron SP 90mm 1:25 AF macro. Tokina AT:X 100-300 1:4.0 MF. Balg. Tussenringen.

patrick91

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 4 oktober 2009, 19:19:08 »
Winkeliers lachen bij dit soort artikelen altijd :)

Hythloday

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2009, 19:16:40 »
Citaat
Voor mij maakt 100mah meer of minder niet uit.

Voor de winkelier wel:

Varta 2500 mAH 21,99 euro
Varta 2700 mAh 24,99 euro

:-)

Eerlijk gezegd, had ik verwacht dat na de refresh behandeling door de Voltcraft 1PC 1L de batterijen hun maximum capaciteit bereikt zouden hebben. Dat was helaas niet het geval.

patrick91

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 4 oktober 2009, 18:13:06 »
Toch wel grappig al die waardes zo. Voor mij maakt 100mah meer of minder niet uit. Ze zitten in mijn flitser, doe ze er vol en heb altijd reserve bij me. Die gaan nooit leeg bij mij.. maak dan ook geen honderden foto's..

Hythloday

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 4 oktober 2009, 16:50:01 »
Citaat

Patrick, het beste kan je de eerste keer een refresh doen. Kost inderdaad een paar dagen, maar dan zijn je batterijen optimaal.

Ik heb gemerkt dat dat niet klopt. Ik heb nieuwe Hapé 2200 mAh startklaar batterijen gekocht. Toen ik ze in de camera deed, bleken ze halfvol te zijn. Toen heb ik ze geladen d.m.v. de optie refresh en na 1 1/2 dag gaf de lader aan dat ze vol waren. Geen enkele batterije kwam aan 2200 mAh. De meeste kwamen tot 2000mAh, en één tot slechts 1900 mAh. Daar ik twee setjes had gekocht had ik enkele batterijen verwisseld. Daarna één keer discharge gedaan (de batterijen worden daarna geladen), bleek dat de batterijen wel tot 2200 mAh kwamen, sterker nog één batterij kwam tot 2400 mAh.

Na de refresh optie zou ik ook nog de discharge optie doen om echt tot een optimaal resultaat te komen.

Hythloday

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 27 september 2009, 17:45:20 »
Citaat

Mijn eneloops van 2100 zijn tussen de 2000-2100. De genoemde 2100 is een maximum.

Dat valt niet tegen. Ik heb nu een aantal setjes van diverse merken opgeladen en bijna allemaal komen ze 200-300 mAh lager uit dan het maximum dat is aangeven.

Wat ik niet snap is dat mijn oude batterijen aanzienlijk langer meegaan dan mijn nieuwe. Begin augustus had ik een volgeladen (met mijn oude lader geladen) setje Varta 2700 mAh batterijen in mijn camera gedaan en heb nu zo'n 500 foto's gemaakt. De camera geeft nog steeds aan dat de batterijen vol zijn. Hetzelfde geldt voor mijn setje Hama batterijen. Ik had helemaal geen behoefte aan Eneloops of batterijen met een vergelijkbare technologie.

Vorig jaar heb ik een setje GP 2700 mAh batterijen gekocht. Na ze te hebben geladen, waren ze na een week leeg. Weer geladen en na een week weer leeg. Hetzelfde geldt voor een nieuw setje Varta 2700 mAH batterijen. Duracell 2650 mAh batterijen zijn ook vrij vlot leeg. De Hapé 2600 mAh batterijen gaan wat langer mee. Ik heb nu maar een setje Hapé 2200 mAh startklaar gekocht. Deze batterijen zouden na een jaar nog 70-80% van hun lading hebben.

patrick91

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2009, 09:06:21 »
 ;D @ het oogje.. je hebt natuurlijk gelijk, stond er niet bij stil!

Overigens heb ik nog nooit met lege batterijen gestaan, altijd reservesetje bij me als ik de flitser denk te gaan gebruiken, dus voor mij is het allemaal niet zo nodig eigenlijk. Maar refresh doe ik de volgende keer wel!
Current had ik op max gezet, dat dan weer wel..

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2009, 07:40:14 »
Citaat
Ik had voor discharge gekozen. Dan kom je op een uur of 6 in mijn geval (1700mah).
Nu zitten er 2100 GP in.
Wat me wel opviel: ik haalde er tijdens de discharge 1 uit en deed hem er weer in.. dan start hij weer opnieuw..

Patrick, het beste kan je de eerste keer een refresh doen. Kost inderdaad een paar dagen, maar dan zijn je batterijen optimaal. Als ze dan te weinig capaciteit hebben, zou je ze ook nog terug kunnen brengen. Mijn eneloops van 2100 zijn tussen de 2000-2100. De genoemde 2100 is een maximum.

Als je ze opgeladen hebt (vergeet trouwens niet de laadsnelheid op max in te stellen!! dat scheelt ook een factor x), kan je met dispaly zien hoeveel erin zit. Varieert het erg, of is het laag, dan een refresh. Anders gewoon snelladen.

Dat bij het uithalen van de batterij de lader weer opnieuw begint lijkt mij logisch. Er zit geen oogje in die kijkt of je dezelfde batterij of een andere er weer indoet! :) :)
« Laatst bewerkt op: 26 september 2009, 07:41:46 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Hythloday

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2009, 19:29:33 »
Citaat
Pech met de batterijen.. hoe kan het zo zijn.. terug naar de winkel heeft geen zin denk ik?

Die Varta's had ik ruim een half jaar geleden gekocht, bonnetje heb ik niet meer. Dus pech. De Hapé Startklaar batterijen laad ik eerst op. Helaas maken ze hun toevoeging Startklaar niet waar. Dat ze na een jaar nog voor minimaal 70% vol zouden zijn, zal ook wel niet kloppen.

P.S. Ik heb ze nu weer in de camera gedaan en nu geeft de camera aan dat ze halfvol zijn.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2009, 20:05:13 door Hythloday »

patrick91

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2009, 18:57:19 »
Ik had voor discharge gekozen. Dan kom je op een uur of 6 in mijn geval (1700mah).
Nu zitten er 2100 GP in.
Wat me wel opviel: ik haalde er tijdens de discharge 1 uit en deed hem er weer in.. dan start hij weer opnieuw..

Pech met de batterijen.. hoe kan het zo zijn.. terug naar de winkel heeft geen zin denk ik?

Hythloday

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2009, 18:51:49 »
Citaat
Heb ze ontladen en geladen, duurt uren en ik vraag me af of 2:30 uur opladen nu echt zoveel beter is dan mijn snellader die in 20 minuten het kunstje flikt..Maar het is een tof dingetje!

Als je charge/refresh gebruikt duurt het ontladen, laden, ontladen, etc. soms 2 1/2 tot 3 dagen.

Het voordeel van de Voltcraft is dat elke batterij afzonderlijk wordt ontladen/ geladen. Mijn andere lader deed dat per twee. In mijn Garmin Legend gebruik ik Hapé 2600 mAh batterijen. Normaal gesproken zijn ze na twee fietstochten bijna leeg. Nu geeft de Garmin aan dat ze nog vol zijn na twee fietstochten.

Helaas heb ik weinig geluk met de nieuwe batterijen die ik  de laatste tijd heb gekocht. Een setje Varta batterijen is na bijna twee weken weer leeg. De oude batterijen gaan maandenlang mee (ook Varta 2700 mAh). Vandaag koop ik een setje Hapé startklaar batterijen. Ze zouden hun lading vasthouden en na een jaar nog 70-80% van hun lading behouden. Ik doe ze in de camera en het blijkt dat ze vrijwel leeg zijn.

patrick91

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2009, 22:47:52 »
De mijne is ook binnen intussen.. heeft wat langer geduurd dan ik had verwacht maar dat maakt niet uit. Mijn olympus 1700 mah batjes erin gedaan (die gebruik ik vaak omdat ik vind dat ze erg krachtig zijn en lang meegaan). Heb ze ontladen en geladen, duurt uren en ik vraag me af of 2:30 uur opladen nu echt zoveel beter is dan mijn snellader die in 20 minuten het kunstje flikt..Maar het is een tof dingetje!

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2009, 16:43:55 »
Ook de Volcraft besteld en die heb ik net van Conrad binnen gekregen. Kan ik tenminste al die verschillende setjes die ik intussen verzameld heb controleren.

Andre
« Laatst bewerkt op: 24 september 2009, 16:44:51 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

patrick91

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2009, 08:51:36 »
NAV het topic en eens even rondkijken net ook een bestelling bij conrad geplaatst. Er zijn zoveel dingen die op batterijen werken, dat is de 30 euro wel waard.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2009, 17:51:18 »
Ik heb naar aanleiding van de topics ook de Voltcraft aangeschaft.
Echt een perfect dingetje zeg. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog eneloops. Tenminste zolang mijn accupacks nog niet af zijn (tbv mijn flitsers).

Heb ook nog diverse GP setjes die ik niet meer gebruikte. Toch even nieuw leven in laten blazen mbv de Voltcraft. Er zaten toch veel verschillen onderling bij de GP's. Geen wonder dat ze minder betrouwbaar werden.

Maar resumerend; bedankt voor de Voltcraft tip. En dat voor 29,- euro.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2009, 17:09:27 »
In mijn digitale compact (Samsung S600) waren de GP batterijen vrij snel leeg dus darvoor heb ik een dockstation gekocht, perfect!

Voor ijn ISTL heb ik een Varaset gekocht (57070, http://www.varta-consumer.nl/content.php?path=/1625_1237306775.html&domain=www.varta-consumer.nl). Deze gaan lekker lang mee, en laden per 2 heel snel op, geen memory-effect.

Ik heb ook een GP-lader met 2 sets GP batterijen: 2500mAh en 2700mAh. Maar deze gaan veel minder lang mee, zelfs korter dan een voor mij onbekend merk van 1500mAh(Fameart)! Maakt het trouwens uit of je 2 sets van 2500mAh en 2 van 2700mAh door elkaar heengebruikt?
Ik dacht dat GP altijd de beste waren, maar ik heb mijn twijfels.
Die Vartaset is perfect!
« Laatst bewerkt op: 17 september 2009, 18:20:03 door Cloeck »

Hythloday

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2009, 11:01:08 »
Citaat
Deze oplader heb ik eergister gekocht en is een geweldig goede oplader. Echt beter en veel intelligenter dan gewone opladers. En het mooiste is, het werkt nog ook! Ik heb al m'n oude batterijen gerefrest, daardoor wordt de capiciteit van de batterij vergroot. Zeker van de al wat oudere batterijen. Ik heb ook nogal wat oude meuk weg kunnen gooien omdat deze gewoon "op" waren. Bij een normale lader merk je dat niet zo gauw, omdat je dan altijd per 2 stuks moet laden, en gewone laders laden ongeacht of de batterij op is of niet. Deze lader herkent een defecte batterij. Fijn ding, en zeker voor de prijs!

Op grond van dit lovende bericht, heb ik deze lader besteld en inmiddels ook al ontvangen.

Elke batterij wordt afzonderlijk geladen, ontladen, geladen, etc. net zo lang tot ze vol zijn. Ik had een setje nieuwe Varta batterijen die binnen een week ontladen waren. Zaerdagmiddag heb ik ze in de lader gedaan. Inmiddels is één batterij vol en 1 wordt geladen, terwijl 2 ontladen worden. Het duurt zeker 2 dagen voordat dit setje vol is.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2009, 19:43:48 »
Topic verplaatst!
En kijk eens hier voor tips over goede laders.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

patrick91

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2009, 19:08:53 »
Ik heb ooit een snellader gekocht van GP, een powerbank, kan kiezen uit NICD of NIMH laden, bij de laatste blijft hij volgens mij druppelen om ze vol te houden.
Was indertijd er duur, zal nu wel niet veel meer kosten. Hoelang het duurt om op te laden weet ik niet want er zitten altijd batterijen in..

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2009, 17:16:55 »
Citaat
Ik wil een batterij lader kopen waar minimaal 8 aa batterijen in kunnen heb diverse gezien maar wat moet ik nemen.
Een snellader welke binnen 4 uur de batterij volheefd of 1 die er langer overdoet wat is wijsheid ;)

Ik heb een luchtgekoelde Hähnel snellader, super tevreden over.
2450 mAh opladen duurt 1 uur en een kwartiertje zonder dat ze warm worden
Daardoor gaan je batterijen ook langer mee
Destijds gekocht voor 40 euro incl. 4 oplaadbare batterijen (2150 mAh)

Er kunnen trouwens 4 batterijen in opgeladen worden...
2 en een half uur voor 8 dus!
« Laatst bewerkt op: 8 september 2009, 17:19:06 door bbwijdieks »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2009, 05:43:16 »
Ik zou niet gaan voor een snellader, maar voor bijvoorbeeld een voltcraft of clone (zoals ook af en toe bij de aldi).

Deze laders laten per cel (max 4) mA en V zien. Je pikt de zwakke batterijen er zo uit. Denk eraan: als je drie batterijen hebt met 2200 en één met 1200 reageert de camera alsof het 1200 max is!

De voltcraft, verkrijgbaar oa bij Conrad, kan ook refreshen. Leegtrekken, opladen, leegtrekken, opladen enz enz net zolang tot hernieuwd opladen niet meer vermogen oplevert. Dat kan oudere batterijen soms een boost geven.

NB: kijk even bij Accessoires: daar staan tig topics over laders en batterijen.

Overigens, misschien kan een mod dit topic ook daarheen verhuizen?
« Laatst bewerkt op: 8 september 2009, 05:44:01 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline G Hospers

• Newbie
  • Pentax rules!
batterijladers
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2009, 22:43:14 »
Ik wil een batterij lader kopen waar minimaal 8 aa batterijen in kunnen heb diverse gezien maar wat moet ik nemen.
Een snellader welke binnen 4 uur de batterij volheefd of 1 die er langer overdoet wat is wijsheid ;)
My gear. Pentax k20/Pentax k100d super /Sigma 17-70/2.8-4.5 DC Macro/Pentax DA 55-300mm F4.0-5.8 ED/Pentax AF 360 FGZ