Leuk artikel.
Ik gebruik voornamelijk photoshop, maar het heeft een verdomd lange tijd gekost om het volledig onder de knie te krijgen.
En als ik bedoel volledig, betekend dus ook dat ik folders maak, flyers, spandoeken, posters enz
Het is een geweldig programma, met eigenlijk eindeloze mogelijkheden.
Het is echt niet een programmatje dat je even op een avond leert. Om je enig idee te geven... trek er maar een jaar voor uit.
Gebruik je dat dan allemaal als fotograaf? Dat is maar wat je wilt. En als je er wegwijs mee weet, ga je de mogelijkheden ook weldegelijk gebruiken. Ik vind het bv leuk om collage te maken, verhalen in foto's enz. Somigen noemen het dan geen fotografie meer. Misschien soms wat te puristisch bekeken.
Dan nog dit: Photoshop is verslavend...dus pas op

Lightroom is vooral een geweldige database en vooral dit deel van het programma spreekt mij enorm aan
Daarnaast biedt Ligtroom eenvoudige mogelijkheden om grote groepen foto's gelijk te behandelen.
Dat kan ook met photoshop in AdobeCameraRAW en evt via batch.
Nogmaals een boeiend artikel.
Doe je alleen maar donker, licht, contrast, kleur bijstellen, dan is Photoshop absoluut geen programma voor jou. Ik zou je zelfs aanraden het van je PC af te halen en met een eenvoudiger programma verder te gaan.
Cire