Auteur Topic: infrarood fotografie met een K10D  (gelezen 1485 keer)

Offline amiganut

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Man
Re:infrarood fotografie met een K10D
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2010, 12:52:08 »
Ik ben nog steeds van plan om een K100D om te bouwen naar Infrarood. Maar helaas door de drukte die een verhuizing met zich mee brengt ben ik er helaas nog niet aan toe gekomen. Ik heb al wel de service manual voor de K100D kunnen vinden. Nu nog een geschikt filter.

Er zijn filters voor verschillende golflengtes. Een 1000nm filter laat nagenoeg alleen maar infrarood door. Daardoor is deze eigenlijk alleen geschikt voor infrarood zwart wit fotografie. Een 720nm filter zoals bijvoorbeeld de Hoya R72 laat ook nog een klein beetje zichtbaar licht door. Hierdoor kun je met een klein beetje bewerking hele mooie false color foto's maken. Ook zijn er 680nm en zelfs 630nm filters. Deze laten nog meer zichtbaar licht door waardoor het effect weer ander wordt. Op deze site zijn mooie voorbeelden te zien van false color Infra Rood forografie.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2010, 12:52:08 »

gnodde

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2010, 18:14:26 »
Uit wat ik al gelezen heb over sensoren, heb ik de indruk gekregen dat je bijna al geweld moet gebruiken om ze bij het reinigen te beschadigen.

Maar ik kan me voorstellen, dat je het SR-mechanisme er wèl mee kunt beschadigen...

Jan.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2010, 13:39:35 »
Door een andere breking -index van het IR licht?
Wat trouwens ook interessant is , dat je dus bij het reinigen van je sensor je eigenlijk de IR filter reinigd, dus bij beschadiging hoef je niet de hele ccd ( of cmos ) te vervangen . ;).

Ik dacht eerder aan de langere golflengte van IR en het feit dat lenzen a(po)chromatisch gecorrigeerd zijn voor de golflengten van zichtbaar licht. Beide beelden vallen dan niet samen, terwijl het AF-mechanisme in 't geval van een IR-filter op de sensor normaal blijft werken met overwegend zichtbaar licht.
Jouw opmerking over brekingsindex(en) zou ook een merkbare rol kunnen spelen bij de focussing omdat een verandering in dikte en/of brekingsindex van een glaslaag het beeldvlak verschuift (hoewel het hier hooguit om enkele microns gaat).
Uit wat ik al gelezen heb over sensoren, heb ik de indruk gekregen dat je bijna al geweld moet gebruiken om ze bij het reinigen te beschadigen.

ArjanvH

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2010, 21:35:30 »
. Als je het IR-filter vlak voor de sensor monteert (wat het meest voor de hand ligt omdat je dan meteen ieder objectief kunt gebruiken) is een andere afstelling van het AF-mechanisme in elk geval noodzakelijk.
Door een andere breking -index van het IR licht?

Wat trouwens ook interessant is , dat je dus bij het reinigen van je sensor je eigenlijk de IR filter reinigd, dus bij beschadiging hoef je niet de hele ccd ( of cmos ) te vervangen . ;).

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2010, 14:47:11 »
Er is een verschil in werking. Door de filters die voor de sensor zitten te verwijderen heb je ook geen last meer van het werk wat ze doen. Je kunt er ook een blanco filter voor plaatsen en de IR filter voor de lens plaatsen. Echter zit je dan wel met hele lange sluitertijden. Door het IR filter voor de sensor te plaatsen kun je gebruik maken van je AF-module en werkt je camera normaal zoals nu ook (wel moet de AF eerst opnieuw worden afgesteld) en kun je werken met normale korte sluitertijden.

Uit hetgeen je vertelt leid ik af dat er normaal op (of vlak voor) de sensor een anti-IR-filter zit. Dat zal dan nodig zijn om de sensor te beletten warmteverschillen om te zetten in kleurverschillen. Als je dat weghaalt zal de IR-registratie door de sensor vele malen groter zijn (vandaar dan dat grote verschil in sluitertijden).
De camera functioneert dan echter niet meer "normaal", maar ook nog niet als een IR-camera. Daarom moet het zichtbare licht in de mate van het mogelijke worden tegengehouden met een IR-filter. Of je deze dan voor het objectief plaatst of achter de spiegel, zal geen invloed meer hebben op de vereiste belichtingstijd maar speelt wellicht een rol in de autofocussing. Als je het IR-filter vlak voor de sensor monteert (wat het meest voor de hand ligt omdat je dan meteen ieder objectief kunt gebruiken) is een andere afstelling van het AF-mechanisme in elk geval noodzakelijk.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2010, 13:06:12 »
Ik kwam vandaag deze heel toevallig tegen toen ik foto's bekeek van iemand zijn site.
http://www.h-maccario.de/wordpress/

Bouwen ook Pentax camera's om, prijslijst staat er ook op.

Met vriendelijke groet,
Albert
die kende ik nog niet. Nu heb ik de samsung alweer weggedaan. Ga ik eens over nadenken. Misschien een mooie bestemming voor mijn K-7 over een jaartje of zo.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2010, 12:44:21 »
Ik kwam vandaag deze heel toevallig tegen toen ik foto's bekeek van iemand zijn site.
http://www.h-maccario.de/wordpress/

Bouwen ook Pentax camera's om, prijslijst staat er ook op.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2010, 01:35:13 »
30 seconden, maar dan ook met f10.

nvb

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2010, 23:06:05 »
Hoi Ron,

Ik heb het filter nog niet gekocht, heb het gisteren geprobeerd met een afstand bediening,het werd wel een beetje zichtbaar met een sluitertijd van ongeveer 5 seconden en de ISO op 1600 ,dat worden dan ieder geval geen actie foto's met infrarood dacht ik zo ! maar ja het gaat ook om landschap fotografie.
Weet je nog wat jou sluiter tijd was bij jou foto ? ik heb ook gekeken wat het kost om je camera om te bouwen maar dat was erg duur. Ik denk dat ik het filter maar ga bestellen en gewoon ga proberen.

groeten Niek

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:06:39 »
IR-filters worden doorgaans, net als alle andere filters gewoon op het objectief geplaatst en niet voor de sensor.
kleinigheidje, hoor... :(
Er is een verschil in werking. Door de filters die voor de sensor zitten te verwijderen heb je ook geen last meer van het werk wat ze doen. Je kunt er ook een blanco filter voor plaatsen en de IR filter voor de lens plaatsen. Echter zit je dan wel met hele lange sluitertijden. Door het IR filter voor de sensor te plaatsen kun je gebruik maken van je AF-module en werkt je camera normaal zoals nu ook (wel moet de AF eerst opnieuw worden afgesteld) en kun je werken met normale korte sluitertijden.

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2010, 12:32:27 »
Zoekt en gij zult vinden....

Bij mijn weten is de sensor IR-gevoelig.
Ik weet niet hoe sterk zenders van TV's e.d. zijn, maar plaats desnoods een grijsfilter op je objectief. ter bescherming van je sensor.

IR-filters worden doorgaans, net als alle andere filters gewoon op het objectief geplaatst en niet voor de sensor.
kleinigheidje, hoor... :(

Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2010, 22:54:43 »
Ron, is het jouw bedoeling om zo'n filter rechtstreeks voor je sensor te plaatsen/plakken?

Dat is eigenlijk wel de bedoeling. Het wordt dan wel een IR-only camera. Is best een klusje, want de camera moet uit elkaar. Echter eerst moet ik zo'n filter vinden op de maat van de sensor.

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2010, 21:18:46 »
Ron, is het jouw bedoeling om zo'n filter rechtstreeks voor je sensor te plaatsen/plakken?

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2010, 20:30:44 »
Ik heb die filter en wel eens gebruikt op mijn K-7.

Er gaat wel het een en ander verloren doordat er ook filters voor je sensor zitten. Overigens kun je wel testen of je K10D gevoelig is voor IR straling door een foto te maken van het lampje van een afstandsbediening van de TV (bv). Als je het lichtje op je foto ziet dan ziet je sensor dus IR straling.

Heb je de filter al?

Overigens heb ik een Samsung GX-1L gekocht om om te bouwen naar IR. Helaas heb ik nog geen idee waar een filter vandaan te halen die voor de sensor geplaatst moet worden. :(
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2010, 20:34:35 door RonHendriks »

nvb

• Gast
infrarood fotografie met een K10D
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2010, 20:13:36 »
Hallo allemaal,

Heef iemand ervaring met infrarood fotografie met een K10D ? in combinatie met het hoya R72 filter.
Op het internet zijn de menigen nogal verschilend van ,het kan niet tot het is geen probleem echt duidelijk is het niet.
Misschien kan hier iemand mij wat informatie voorzien.

met vriendelijke groet Niek.