Ok, ben hier nieuw dus kan zeker het een en ander over het hoofd hebben gezien maar nu al aardig wat topics gehad en ben er nog niet uit. De kwestie is de volgende:
Ben zelfstandig meubelmaker en heb, om foto's van mijn werk te maken meer groothoek nodig dan mijn Tamron 16-50. Ik sta altijd met mijn rug in een hoekje gedrukt, zou wat meer vrijheid willen in keuze van compositie en recentelijk twee projecten gedaan die ik er gewoon echt niet op krijg nu. Maar fotografie is ook een hobby en merk ondertussen ook hoeveel mooier ik mijn oude primes vind tov de (meer dan prima) Tamron. Dus baal ergens wel dat ik geld uit ga geven voor weer een zoom waar ik als liefhebber meer voel voor een kekke prime. Echter, volgens mij is zoom de enige keus als ik bereik rond de 10mm wil hebben zonder fish eye. Klopt toch?
Mijn vraag is eigenlijk of de Sigma 8-16 echt beter is dan de 10-20 in optische zin. Duidelijk is dat het beide mooie lenzen zijn met allebei specifieke voor en nadelen voor mij. Beide lenzen zijn goed genoeg voor het schieten van m'n meubels, ik zoek naar de juiste lens voor mij als hobbyist/liefhebber. Het bereik van de 10-20 spreekt me eigenlijk ietsje meer aan vanwege de overlap en het mindere wisselen tussen lenzen. De extra 2mm van de 8-16 gaan voor mij als meubelmaker wellicht nog eens van pas komen als is 10mm al heel breed.
Dan is er uiteraard de prijs. Als de optische kwaliteit van de beide lenzen niet veel scheelt is dat een factor, omdat ik dan puur rationeel kan kiezen. In mijn geval werkt het echter zo dat als ik ergens echt blij mee ben, ik de prijs snel vergeet.

Uiteindelijk betaal ik de lens voor een goed gedeelte 'uit de zaak' (nog steeds zelf verdiend geld maar toch), wat ook weer iets verzachtend werkt.
Ik wil graag horen van iemand of de 8-16 gewoon meer kicken is, puur als je naar het resultaat kijkt. Noem het de x-factor, bij gebrek aan een beter woord. Met de Tamron 16-50 heb ik toch nog weleens zoiets van 'is dit alles?' (in vergelijk met m'n oude primes) en ik zou er dus best wat voor over hebben als deze lens in optische zin net iets beter is en gewoon bijzonderder.
Niet de meest concrete post wellicht maar hoop toch op advies. Wil de lens graag in Nederland kopen (woon in Zwitserland) vanwege de prijs en binnenkort komt een goeie vriend hierheen die 'm mee zou kunnen nemen. Tijd om naar bed te gaan maar kom morgen weer langs om de reacties te checken.
Groet! Bob.