In navolging van de Jan-strap

Ik heb ooit eens een draagriem voor m`n Manfrotto 55XproB statief gekocht. De riem haak je met 1 kant vast aan het statief (speciaal oogje net onder de kop) terwijl er aan het andere uiteinde een dunner riempje zit met een soort oogje. Het dunne riempje druk je door het oogje zodat er een lus/strop ontstaat die je om de poten van je statief trekt.

Ik vind het niet lekker dragen en meestal pak ik het statief toch met de hand. De strap lag dus eigenlijk al een poosje uit het zicht stof te vangen.
Vandaag kwam ik het ding tegen en de gelijkenis met de R-strap viel me gelijk op. Ergens op zolder had ik nog wat keycords liggen en na wat passen had ik de juiste. Even de haak eraf knippen, over het oogje schuiven et voila.... een bijna perfecte kopie van de R-strap.
De koppeling is het manfrotto RC2 statiefplaatje, die heeft nl zelf al een halve ring in de schroef zitten en de brede riem is reeds voorzien van een antisliplaag. Het enige waar ik mee zit is de haak van het keycord, deze is niet beveiligd. Ik ga nog even op zoek naar een betere haak en wellicht dat ik de draaier op het werk kan strikken om een stevigere koppeling te maken.

Recycling

Grtz Jacco