Auteur Topic: Ik zie ze vliegen...  (gelezen 1319 keer)

Offline Bram

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Probeer van alles het beste te maken
Re:Ik zie ze vliegen...
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2010, 22:09:56 »
Dank je wel. Ik schaam me ook zeker niet. Ik ben nog aan het leren (net als iedereen hier, want met fotograferen ben je nooit uitgeleerd...). Maar ik heb al wel veel mooiere macrofoto's gezien hier.
En, afgezien van mijn eigen vaardigheden, werk ik (voorlopig) ook nog met spullen, waarmee het toch "enigszins behelpen" is. De kitlens, waarmee ik deze foto's gemaakt heb kost bij cameranu.nl € 50,-. De meeste goede macrofoto's hier zijn gemaakt met lenzen, die minimaal een factor of 7-8 duurder (en daarmee toch wel iets beter) zijn.
En dan nog als derde: ik moet ook nog leren mezelf wat in te houden bij het bewerken van foto's op de computer.

Jan.

Moi Jan,

Dat je je niet hoeft te schamen is een Grunninger uitdrukking en betekent eigenlijk "ik ben erg onder de indruk".  ;D
En dat je dit met de kitlens 18-55 voor elkaar hebt gekregen is helemaal  :toppie:
Ik heb hetzelfde budget als jij en dit spoort mij zeker aan om dit ook te gaan proberen, voordat ik een echte macro lens ga aanschaffen.
Als ik ook maar een beetje in de buurt van deze foto's kan komen, dan ben ik al tevreden.
Op iedere slak ligt wel een beetje zout

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2010, 22:09:56 »

Elvira

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2010, 13:48:52 »
Niet slecht voor de eerste keer,maar eet maar gauw die pringles op. En als je dan gaat fotograferen zul je het verschil zien.
Maar ga zo door, en zeg niet als je er een paar hebt geplaatst ik ben nog het leren, want dan lach ik jou net zo hard uit als jij bij mij hebt gedaan.  ;)

Maar ga lekker door zo.

Elvira

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2010, 02:59:38 »
Toch maar een poging gewaagd met de 18-55mm kitlens plus 31mm tussenring, geen flits (er scheen een lekker zonnetje).

Met die wetenschap in 't achterhoofd, zijn het zelfs uitzonderlijk goede prestaties. Vooral 2 en 3 vind ik zeer geslaagd.

asplx

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2010, 00:51:08 »
Citaat
Ik zie ze vliegen...

Dat dacht ik al langer, Jan.  ;D
Maar soort zoekt soort zeggen "ze".

Hele nette foto's, zeker als het je eerste macro's zijn.

Ga zo door....
Tip: neem eens muggen als onderwerp.
Dan hebben we wat te muggeziften... ;D ;D

Groeten,
Ruurd

gnodde

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2010, 22:40:11 »
Nou, hier hoef je je zeker niet voor te schamen.
Prachtig hoor.

Dank je wel. Ik schaam me ook zeker niet. Ik ben nog aan het leren (net als iedereen hier, want met fotograferen ben je nooit uitgeleerd...). Maar ik heb al wel veel mooiere macrofoto's gezien hier.
En, afgezien van mijn eigen vaardigheden, werk ik (voorlopig) ook nog met spullen, waarmee het toch "enigszins behelpen" is. De kitlens, waarmee ik deze foto's gemaakt heb kost bij cameranu.nl € 50,-. De meeste goede macrofoto's hier zijn gemaakt met lenzen, die minimaal een factor of 7-8 duurder (en daarmee toch wel iets beter) zijn.
En dan nog als derde: ik moet ook nog leren mezelf wat in te houden bij het bewerken van foto's op de computer.

Jan.

Offline Bram

• Senior Member
  • **
  • Probeer van alles het beste te maken
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2010, 21:37:00 »
Nou, hier hoef je je zeker niet voor te schamen.
Prachtig hoor.
Op iedere slak ligt wel een beetje zout

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2010, 19:36:19 »
Ik ben al bezig om een bus pringles leeg te eten  ;)
Is ook geen straf weet ik uit ervaring...

Citaat
Zal ik zeker doen. Ben aan het sparen voor een Tamron 90mm macro-lens  8)
Zelf werk ik nu nog met de 50mm 1.7 tot met maximaal 3 tussenringen. Maar diezelfde lens zou ik ook heel graag willen hebben. Maar ja, je kunt niet alles hebben hè. Eerst maar eens op vakantie (naar Cuba) straks. Wel denk ik dat je met zo'n macrolens simpelweg sneller betere foto's gaat maken (dan met tussenringen want dat is soms ook wel flink behelpen bij kleine diafragma's).

Gr. PentaxDonkey

gnodde

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2010, 19:32:17 »
Ik zeg: niet slecht om mee te beginnen!

Dank je  ;D

Citaat
Misschien voegt het gebruik van een (koker)flitser wat toe mbt een betere belichting.

Ik ben al bezig om een bus pringles leeg te eten  ;)

Citaat
Verder zijn de beelden nogal korrelig. Een hoge iso of een flinke crop?

Iso 800 + verscherping, vermoed ik zo. Ik had ruimte genoeg om de gevoeligheid te verlagen (foto 2 is met 1/1000 sec gemaakt...), maar door de opwinding van het moment ("Gaat het nu toch lukken?") even niet aan gedacht  :schaam:

Citaat
Gewoon lekker doorgaan!

Zal ik zeker doen. Ben aan het sparen voor een Tamron 90mm macro-lens  8)

Jan.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2010, 19:26:42 »
Ik zeg: niet slecht om mee te beginnen!
Misschien voegt het gebruik van een (koker)flitser wat toe mbt een betere belichting.
Verder zijn de beelden nogal korrelig. Een hoge iso of een flinke crop?
Foto 2 spreekt me het meest aan.
Gewoon lekker doorgaan!

Gr. PentaxDonkey

gnodde

• Gast
Ik zie ze vliegen...
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2010, 17:47:46 »
Ik voel met kraayke mee: met al die prachtige macro's, die hier al staan, moet ik mezelf toch wel even moed inspreken om de mijne te plaatsen  :-[
Toch maar een poging gewaagd met de 18-55mm kitlens plus 31mm tussenring, geen flits (er scheen een lekker zonnetje). De overige exif gegevens staan in de foto's.

Nr. 1

Nr. 2

Nr. 3

Jan.