Auteur Topic: Poes in de zon  (gelezen 845 keer)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
Re:Poes in de zon
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2010, 21:22:32 »

De K-x lijkt inderdaad standaard niet altijd even scherpe beelden af te leveren. In het menu is het echter mogelijk om een aantal instellingen van diverse opname-modi te wijzigen, zoals verzadiging, scherpte, contrast, helderheid, enz. Dat werkt bij zowel Raw als bij opslag als jpg. De scherpte-instelling heb ik sinds kort bij alle opname-modi wat verhoogd, met direct veel betere resultaten.
Je kunt gelijk hebben, maar ik heb eerder de indruk dat niet alle lenzen even goed presteren op een bepaalde body. Sommige lenzen (zoals bv. mijn DA 55-300/4-5.8 en de Tamron 90/2.8 ) doen het schitterend op de K-x (zonder extra verscherping) en andere weer niet. Inmiddels heb ik 5 Pentax bodies en 13 objectieven. Zo kan ik dus 65 combinaties vormen en resultaten vergelijken. 't Is bijna zoals met mannen en vrouwen die ook betere of slechtere koppels vormen  :D.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2010, 21:22:32 »

gnodde

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2010, 02:55:37 »
Op de K-x krijg ik met dat objectief namelijk soms de indruk dat het oplossend vermogen tamelijk beperkt is.

De K-x lijkt inderdaad standaard niet altijd even scherpe beelden af te leveren. In het menu is het echter mogelijk om een aantal instellingen van diverse opname-modi te wijzigen, zoals verzadiging, scherpte, contrast, helderheid, enz. Dat werkt bij zowel Raw als bij opslag als jpg. De scherpte-instelling heb ik sinds kort bij alle opname-modi wat verhoogd, met direct veel betere resultaten.

En, inderdaad, D-Range is ook een mogelijkheid om mee te spelen, maar heeft m.i. alleen invloed op de uitersten (hooglichten en diepe schaduwen).

Jan.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2010, 02:09:39 »
Bedoel je D-range (het dynamisch bereik uitbreiden om over-/onderbelichte gebieden te voorkomen)?
Dat is zowel op de K-x als de K20 mogelijk. Als ik me niet vergis had ik die optie aangevinkt in het menu van de K20.
Felle zon blijft zelfs dan problematisch. Misschien is de beste methode in zo'n geval onderbelichten met 1 tot 2 stops en dat dan rechttrekken in Photoshop of zo.

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2010, 01:12:06 »
Als je erg felle zon had, is dit niet abnormaal.
In m'n K10D kan ik het gewenste contrast en helderheid instellen.
Misschien kan dat bij de K-x ook?

Zo kun je bij - periodes met - erg hard licht je contrast aanpassen.
Ik heb standaard het contast op +1 eenheid staan.
De K10D heeft een functie-toets om instellingen tijdelijk te veranderen.
Als de K-x die toets ook heeft, experimenteer er dan eens mee.

Succes en groeten,
Ruurd

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
Poes in de zon
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2010, 01:01:18 »
Van een zonnige dag genieten mens en dier. Soms zie ik met zo'n weertje onze katten de hele dag niet omdat ze ergens in de tuin verscholen tussen de hoge kruiden liggen. Gisteren echter kwam de kattin over het tuinpad aangeslenterd toen ik net mijn K20 met de DA*16-50 wilde uittesten. Op de K-x krijg ik met dat objectief namelijk soms de indruk dat het oplossend vermogen tamelijk beperkt is. Hier heb ik die indruk gelukkig niet.
Wel is het contrast ietsje te groot zodat enkele plekken uitgebeten zijn. Is dat storend of komt het eerder normaal over?

Uitsnede - ongeveer 1/4 van de originele foto.