Auteur Topic: motorcross  (gelezen 1645 keer)

kdj4

• Gast
Re:motorcross
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2010, 22:33:26 »
weet je Elvira, de een praat over 1 sopt minder en de ander over een stop meer, ik doe alles op gevoel en dat kan bij elke cross weer anders zijn.
veel proberen want het kost ja niks  :D.

wat ik nog nooit gedaan heb met de pentax en nu wel doe met de canon is dat ik de cam de iso zelf laat kiezen, normaal gebruikte ik op de pentax iso 200 hooguit iso 400 maar de canon laat ik het zelf doen en tot nu toe gaat me dat goed af.

en misschien kom ik jullie kant wel eens uit want voor motorcross is mij niks te ver  ;)

gr kees.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2010, 22:33:26 »

Elvira

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2010, 20:30:06 »
Hallo Guy's

Hier spreekt Elvira, KDJ foto 2 GEWELDIG is mijn favoriet, je kleuren vind ik mooi. Maar de M stand voor mij is nog te ver weg. moet nog oefenen en oefenen, maar fijn dat je hier advies geeft. ;)

Kees SC negeer ik even.

En ASPLX, zoals KeesSc al zei, jou verhaal gaan we maar bestuderen, ik snap het wel wat KDJ bedoeld ik sta echt tehoog met mijn ISO hij stond op 800 ISO (vast) en dat was fout. Maar door fouten leer je.

Maar nou niet meer out of topic.

KDJ, nog even oefenen met je nieuwe camera ( al vindt ik deze serie al mooi) als ik eens in de beurt ben I call you. En dan ben ik je leerling :D :D :D :D :D

Groet,
Elvira

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2010, 20:08:28 »
I LOVE THE ANALOGE GUYS!!

Heb het alleen nooit goed begrepen!

Ik heb het uitgeprint en we zullen het eens goed bestuderen!

DANK!!

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2010, 19:45:44 »
Citaat
opnames gemaakt met 1/500, ISO 800 en f 19.
en opnames maken met 1/500 * f5.6 * en iso 160??

En toch klopt dat, KeesSC...

Tussen de lichtwaarden van beide opnames zit namelijk slechts 1 stop verschil
opnames gemaakt met 1/500,  f 19 en ISO 800 en
opnames maken met 1/500 * f5.6 * en iso 160   

Waarom?
Wel Elvira heeft een ISO waarde ingesteld, die 2½ stop hoger ligt dan Keesdj
Uitgaande van ISO 160, is +1 stop 320; plus nog 1 stop = ISO 640. He verschil tussen ISO 640 en ISO 800 is ½ stop, samen 2½ stop.

Ga je nu uit van f/5,6, dan is het verschil met f/19  3½ stop:
f/5,6 + 1 stop = f/8 + 1 stop = f/11 + 1 stop = f/16 + ½ stop = f/19 (een hele stop verschil zou op f/22 uitkomen)

Maar.... de beelden van kdj zijn duidelijk helderder dan die van Elvira, en dat is nou net die stop verschil die keesdj zich heeft "toegeeigend".
Als Elvira had gefotografeerd met f/13,
dan had zij de zelfde tint bewerkstelligd als kees heeft.

Maar door de lagere ISO instelling heeft Keesdj veel minder ruis in de foto's.

Is dit zou duidelijk, KeesSC?

Groeten,
Ruurd

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2010, 18:02:59 »
Voorop gesteld:  ik ben maar een beginner, zéker met MotoX. En met dat talentje hier in huis ben ik natuurlijk dubbel voorzichtig met commentaar, maar ik snap 1 ding écht niet: wij hebben gisteren in Daarlerveen opnames gemaakt met 1/500, ISO 800 en f 19. Hoe kun jij dan opnames maken met 1/500 * f5.6 * en iso 160?? De belichting van een opname is toch de combinatie van sluitertijd, diafragma en ISO?? (Voor de duidelijkheid: de *istDL is óf 200, óf 400 en hoger, geen tussentrapjes).

Ruurd zal dat wellicht haarfijn kunnen uitleggen, maar ík snap het niet!

De foto's zelf: m.i. ragscherp, mooi van kleur. Ik hou wel van dat harde beeld. Persoonlijk zou ik rijders niet gauw op de rug fotograferen, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak.
Wat mij wél opvalt is dat er bij foto 3 een stukje van het voor- en achterwiel ontbreekt. Ik vind dat absoluut niet storend, maar dat is soms wel de kritiek op het forum. Hier lees ik daar (terecht!) niets over.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2010, 17:35:22 »
Het spijt me Kees...ik ben het eigenlijk met je eens..het valt mij ook wat tegen.
Ik vond je eerdere motorcrossfoto's gewoon beter, ook qua opname...beter standpunt enz.
Maar het is natuurlijk zo, dat je die K100 kon dromen en je de Canon nog naar je hand moet zetten.
Uit eindelijk zullen je resutaten beter worden. Van zo'n eerste keer kun je natuurlijk niet veel zeggen
het is allemaal wat hard van contrast, door de zon verbleken de kleuren
Ik vind foto 5 nog het meeste aanspreken.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2010, 13:49:15 »
Je gaat snel vooruit Kees. Je krijgt je nieuwe combo al aardig onder controle. Nog een paar keer oefenen op wat trainingen en je bent klaar voor de grote cross wedstrijden bij jou in de buurt.
Ik meen me overigens te herinneren dat Canon de foto's standaard iets rodere, lees warmere kleuren geeft, want dat kijkt wat lekkerder. Maar zoals Erik al opmerkte, met simpele nabewerking kan je dat gemakkelijk wegwerken.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

kdj4

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2010, 22:17:09 »
Waarom ben je niet tevreden over de kleur????  Ik vind het een enorme vooruitgang, vond jouw foto's met de pentax altijd wat gelig!

dat gelige valt me alleen maar meer op nu ik deze foto's met de 7D zie.

ik vind de kleur hier niet echt vel, een beetje flauw, ook de scherpte viel mij tegen, maar zag later op de dag dat de scherpte bij de instellingen op laag stond, maar goed het ging vandaag al een stuk beter.

gr kees.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2010, 22:12:00 »
Fraaie serie weer Kees!
Vooral nummer 2 vind ik fraai, en dat voor een racer 'op de rug'!

[...] vond jouw foto's met de pentax altijd wat gelig!
Ach, met een goede raw conversie ben je deze verschillen sowieso al kwijt.

greetz,
Erik

Sandra

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2010, 21:49:55 »
Waarom ben je niet tevreden over de kleur? Ik vind het een enorme vooruitgang, vond jouw foto's met de pentax altijd wat gelig!
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2010, 17:41:39 door San »

kdj4

• Gast
motorcross
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2010, 21:47:33 »
we zullen hier ook maar eens wat cross foto's plaatsen  ;)
clubwedstrijd Makkinga (fr) circuit Prikkedam.

mijn eerste cross foto's met de 7D, in acht nemen dat ik zelf niet echt tevreden ben over de kleur en de scherpte, maar dat heb ik vandaag opgelost, (denk ik).  foutje in de instelling  :schaam:.

foto 1 * Elvia hier de M stand  ;) * 1/800 * 5.6 * iso 500 * focus 70mm.

foto 2 * M stand * 1/800 * 5.6 * iso 640 * focus 70mm.

foto 3 * M stand * 1/500 * 5.6 * iso 160 * focus 70mm.

foto 4 * M stand * 1/640 * 5.0 * iso 160 * focus 145mm.

foto 5 * TV stand * 1/640 * 5.0 * iso 200 * focus 125mm.

gr kees.