Auteur Topic: Wat die ik fout?  (gelezen 1149 keer)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Wat die ik fout?
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2010, 09:26:12 »
Als ik naar dat topic kijk moeten er tóch best wel aardige dingen uit te halen zijn met een macroconverter en een 50mm (A/M) lens.
Ik had ook van Frederik9111 vrij acceptabele foto's gezien. Toch de flitser er maar eens bijpakken of zo'n macro ringlite aanschaffen.

Ik ga weer verder met oefenen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2010, 09:26:12 »

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2010, 19:58:38 »
kijk ook eens hier:

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=39.0

je zult gewoon moeten gaan flitsen of een sterke lamp erbij gebruiken
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2010, 22:58:07 »
 ???
Citaat
F16 en dan nog een converter (2x) die er nog eens 2 stops vanaf knijpt? Zo kan je géén macro's maken, of het moet er een zijn van een dooie lucifer met de flitser op 10 cm afstand.
Tja, kom je op f/32... ;)
Op een technische camera wordt zonodig met f/45 of zelfs f/64 gewerkt...  8)

Overigens fotografeer ik nooit levende lucifers...  :D

@Kees:
Bij f/16 krijg je weliswaar meer scherpteDIEPTE, maar minder scherpte...  ::)
Als je de scherptediepte niet nodig zou hebben, kun je evt. terug naar f/11 of zelfs f/8 of er tussen in.
Succes...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 25 april 2010, 23:01:32 door asplx »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2010, 00:07:19 »
Zal wel gek zijn maar ook met die converter werkt stop down metering toch nog gewoon? Als je metert wordt de zoeker even donker maar verder blijft tot aan de opname het diafragma open staan. Die M-objectieven zijn geen presets die je dicht moet draaien tot aan het diafragma dat je wil gebruiken. Maar het kan zijn dat die converter daar wel voor zorgt, heb er zelf nooit mee gewerkt. Zal het eens testen met een 2x converter zonder contacten.

newmikey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2010, 23:54:51 »
F16 en dan nog een converter (2x) die er nog eens 2 stops vanaf knijpt? Zo kan je géén macro's maken, of het moet er een zijn van een dooie lucifer met de flitser op 10 cm afstand.

Beter een A-objectief zoeken, dat moet niet al te veel kosten (de SMC-A 50mm F1.7 bijvoorbeeld) en dan ook een converter met de electronische contactjes voor de overdracht gebruiken. Met de M lijkt het mij bij voorbaat een verloren zaak.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2010, 22:51:40 »
jouw grootste probleem is dat je te weinig licht krijgt bij f16 om nog fatsoenlijk uit de hand te kunnen schieten.

wat is jouw sluitertijd bij f16?

gebruik anders een externe flitser als je die hebt.
en met een flitser kan je wel beestjes te pakken krijgen

K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2010, 22:23:48 »
Met een lens die gekoppeld wordt aan een tussenstuk heb je sowieso maar een beperkte DOF, zelfs een goede macro-lens heeft dat.............

Scherpstellen met een lens-tussenstuk-combinatie is moeilijker dan met een dedicated macrolens omdat er maar in een bepaald gebied scherpte kan zijn, terwijl een macrolens overall gefocused kan worden..........

Als je langere belichtingstijden gebruikt wordt het beter, maar dan zul je een statief nodig gaan hebben.........

Succes met experimenteren........
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2010, 17:25:00 »
Het licht door de lens bepaalt de helderheid in de zoeker, een geknepen diafragma laat nu eenmaal minder licht door dan vol open. Proefondervindelijk zelf achter gekomen: Scherpstellen op F2 (of kleinste diafragma van de lens), daarna (dus statief verplicht) diafragma instellen en licht meten. Dus beestjes en andere bewegende objecten zijn uit de boze met jouw combi.

Een M is anders dan een A, de laatste kan je nl wel op Av gebruiken en dan meet de camera zelf. Al verandert de A in een M door de converter.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2010, 17:28:26 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2010, 17:10:06 »
De 'groene knop' heb ik niet (*istDL) maar wel de AElock, dat is volgensm mij hetzelfde effect.

Volgens mij had ik deze knop opnieuw ingedrukt maar weet het niet zeker. |Zal het nog eens proberen.

Maar op zich moet je toch met een M/A 50mm + macroconverter goede opnames krijgen? :( :( Ik had voorbeelden van een forumlid die best aardig waren...

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2010, 16:16:42 »
Als je het diafragma verandert van f/2 naar f/16 moet je ook de belichting opnieuw meten.
Dus misschien moet je nogmaals op de groene knop drukken ?
Let dan wel op je sluitertijd dat die niet zo lang word dat je weer bewegings onscherpte krijgt...

Cees

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
Wat die ik fout?
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2010, 13:56:16 »
Een standaard 50mm lens (M) met een Panagor macroconverter geeft geen scherp beeld. Héél beperkt, nauwelijks scherpetediepte. Bij f2.0 is dat.
Bij f16 is het beeld héél donker. Ik kan dus geen goede macro's krijgen met deze combi. Wat doe ik fout?
Ik heb mijn toestel zo ingesteld als genoemd in de link voor het gebruik van M-objectieven.

Wie weet raad?

Groet!