Als er geen vulkaan roet in het eten gooit dan ga ik in Juli 6 weken door de V.S. reizen. Uiteraard gaat dan de camera ook mee! Vraag is alleen; wat moet er allemaal mee? En wat zouden jullie aanraden om mee te nemen, of juist om thuis te laten?
Wat er nu sowieso al mee gaat:
- K20d
- sigma 12-24
- sigma 24-70
- sigma EF 530 DG Super (flits) + omnibounce
- gorillapod slr zoom + balhoofd
- 2 accu's
- 2 * 32GB SD (mogelijk nog bijkopen tijdens de reis)
- sensor swab (laten we hopen voor niks, maar het is daar stoffig!)
- tas: clik elite medium nature pack
(top ding, kan overigens iedereen het merk clik elite aanraden! Goede en verstelbare rug-support voor langere tochten als bij een hiking backpack. Groot dagvak, ruimte voor een waterzak, eindelijk een fotorugzak zonder pijnlijke keiharde/stijve constructie)
Waar ik over twijfel:
- 50mm 1.7
Deze is immers al gedekt door de 24-70, alleen is wel een erg mooi lensje om een keer een portret mee te maken, heerlijke bokeh, ook leuke voor in de stad?
- 50-200 kitlens
Zal deze wel nodig zijn? Of ga ik 'm juist missen? Voor het wildlife in de parken is de lens waarschijnlijk te kort en het wild te ver weg en te snel weg voordat ik van lens gewisseld heb, al valt er natuurlijk te croppen. Het is kwalitatief niet echt een goede lens, maar hij weegt daarintegen niet veel en kan misschien nog wel ergens in de koffer...aan de andere kant sleep ik al veel teveel mee..
- 2.5" 500GB harde schijf USB (heb geen imagetank en m'n budget laat dit ook niet meer toe, de externe hd heb ik al, investeer liever in extra SD)
Ding weegt maar iets meer dan 100 gram (maar wel wéér 100 gram meer, je kan bezig blijven). Kan hiernaar mogelijk tussendoor m'n foto's kopieren in een internetcafe. Mocht onverhoopt de camera/SD-kaart gestolen worden dan heb ik een backup. Nog tips voor het veilig bewaren van je foto's ivm diefstal?
- een 'diefstalalarm' (of hangslotje o.i.d.)
Ja de camera is verzekerd en ja ik let op, maar het blijft een erg aantrekkelijk ding, zeker als je daar met een tas vol loopt. Bovendien zit de ritssluiting van de tas aan de voorkant, vrij zware rits, maar je kan er dus relatief makkelijk bij, ook al heb ik de camera meestal in de hand/om nek waarschijnlijk.
Er bestaan pull-pin achtige alarmpjes, houden weinig tegen maar maken je wel alert als er iets gejat wordt. Zou deze bijvoorbeeld aan de rits vast kunnen maken, alleen dat geeft dan ook weer aan dat er iets waardevols in zit. Bovendien; hoe VER wil je overal in door slaan?
Ideaal gezien neem je natuurlijk alles mee en is er voor elke lens/accesoire natuurlijk wel een situatie te bedenken. Het is echter wel een reis en ik kan dus niet oneindig veel meenemen en moet keuzes maken. Komt bij dat het ook geen fotoreis is, ik ga vast een hoop moois schieten maar ik wil m'n reis niet alleen door de zoeker beleven en wil m'n reisgenoten ook niet teveel irriteren om net dat ene shot te krijgen. Minder spullen meenemen geeft dus misschien ook wel wat rust, met maar 2 lenzen hoef ik er niet eens over te denken of ik moet wisselen naar een 50-200 bijvoorbeeld.
Ben benieuwd naar jullie reacties en jullie ervaringen wat betreft reizen, spullen, praktische tips etc.!