Auteur Topic: Ik ga op vakantie en neem mee.....  (gelezen 1421 keer)

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Ik ga op vakantie en neem mee.....
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2010, 19:55:38 »
Vrouw en kinderen
Heb je daar nog wel plaats voor ?  :rofl2:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2010, 19:55:38 »

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2010, 17:38:29 »
Het schrijfbeveiligingsschuifje kwam eruit zetten. Kan nog wel lezen, niet meer schrijven.
Gehad met een Kingston kaarjte, opgelost op dezelfde manier als de schrijfbeveiliging van cassettebandjes ca. een eeuw geleden: plakbandje erover, alles ok.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

newmikey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2010, 14:18:43 »
K20D
DA*50-135mm
DA16-45mm
Grip D-BG2 met extra accu
Kenko 1.5X
Metz 58 AF-1
Arctic butterfly
Gorillapod SLR
Asus netbook met PCLinuxOS DPE2 en USB 60Gb
2X4GB + 1X2Gb SHDC + minikaartlezertje
Lowepro Slingshot 300
Vrouw en kinderen

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2010, 14:00:32 »
Er zijn hier wel degelijk mensen die ervaring hebben met kapotte SD cards, en ik behoor daar zelf ook toe. gelukkig merkte ik het al bij het formatteren in camera, maar dat is meer geluk dan wijsheid... Was trouwens bij de derde keer, dus eerste twee keer gebruik mazzel gehad.

Hier ook hoor. Sandisk extreme kaartje. Het schrijfbeveiligingsschuifje kwam eruit zetten. Kan nog wel lezen, niet meer schrijven. Dus ook voor mij geen kaartjes groter als 4Gb...

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2010, 13:08:51 »
Geotagger is wel een leuke extra om mee te nemen
Inderdaad! Was ik helemaal vergeten te melden. Gelukkig is er nog iemand wakker hier. :D
Gebruik overigens zelf de Gisteq DPL900 (mini) en werkt goed (samen met mijn iMac en Vista laptop).

Offline Kottier

• Junior Member
    • Eigen website
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2010, 10:06:14 »
Geotagger is wel een leuke extra om mee te nemen, weet je in ieder geval waar je je foto's hebt gemaakt. Verder zou ik zeggen oplader + reisstekker, al weet ik niet precies hoe het zit met de spanning in de VS.
Pentax K-5 | Pentax-DA* 50-135/2.8 | Tamrom 28-75/2.8 | Pentax-DA 16-45/4 | Pentax-DA 18-55/3.4-5.6 AL WR | Pentax-DA 50-200/4-5.6 ED WR | Pentax-DA 40/2.8 Ltd | Metz 48 AF-1

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2010, 09:20:41 »
Iedere vakantie is toch een foto-vakantie?  :D

Ik neem zelf tegenwoordig in ieder geval 2 bodies mee die afhankelijk van de situatie uitgerust zijn met bepaalde objectieven.

Zou zelf een ultra wide-angle meenemen, een 50mm, een 70-210mm, een macro-objectief. En misschien dan nog eens in mijn verzameling kijken welke prime ook nog mee mag. Of misschien neem ik toch de 16-45 er bij i.p.v nog een prime. Dan heb ik tussen 10mm en 210mm zo goed als alles afgedekt. Het gaatje tussen 45 en 70mm vang ik dan op met de 50mm.

Heb een Tamrac Velocity 10 tas en daar passen met gemak 2 bodies in en daarnaast nog een aardig aantal objectieven. Het moet natuurlijk nog wel te dragen zijn maar heb er nu een aantal keren mee gelopen en het totaalgewicht viel me mee.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2010, 22:30:56 »
Tsja, hoeveel wil je op de foto hebben en hoeveel wil je meeslepen. Is het een foto-vakantie of een algemene vakantie waarin je ook nog wil fotograferen. Heb je iets bijzonders dat je op de plaat wil hebben, dan hoort daar in ieder geval de juiste lens bij (of dat nou een groothoek is voor een bijzonder gebouw of een tele voor die leeuw). Ik ga niet zo vaak op vakantie, maar zou nu kiezen voor een kleine tas met de K-7, 21mm, 40mm (of wellicht ipv de 40mm een 70mm of 77mm voor toch wat tele) en 55mm. Lekker compact en alles wat ik wil doen past erop. Een 32Gb kaart is dan ook handig, ik ben niet zo van de angst van het beschadigen van de kaart, maar meer van de angst van het kwijtraken van al die losse kaartjes.

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2010, 21:02:30 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie keuze ook wordt bepaald door het vakantieland. Is er verschil in lenzen/filters als je bijvoorbeeld naar een Alpenland land gaat of naar een zonnig oord (Noord Afrika ofzo). Maakt het jaargetijde iets uit?
Dus, wat bepaalt dan je keuze of neem je gewoon alles mee?

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2010, 20:30:17 »
@ Mharda:
Dat van de geheugenkaarten ben ik het niet helemaal mee eens en twijfel ik over, hoe groot is de kans daadwerkelijk dat een SD-kaartje kapot gaat? Heeft iemand dat hier wel is mee gemaakt? Verder kunnen 4GB kaarten natuurlijk ook gestolen worden, je kan ze iets meer verspreiden natuurlijk. Ik heb nu sowieso al 1 32GB SD-kaart en was van plan om er nog 1 bij te kopen.

Alles in 4GB kaarten kopen kost zo'n 50% meer. Ben het er mee eens dat zo'n reis absoluut niet goedkoop is, maar dat is ook het punt. Het geld groeit helaas niet op m'n rug. Ik moet sowieso nog een heleboel reisspullen kopen en de 12-24 in m'n lijstje..die moet nog gekocht worden ;) . Ik spaar me een ongeluk haha, en de lijst met 'kleine dingetjes' is eindeloos en telt al snel op! Twijfel nu toch een beetje of ik er niet 4 x 8GB bij zal kopen ipv 32GB. Maar ik ga de eerste 32GB sowieso niet vervangen, tenzij ik nog ergens geld vind!

- Wat betreft de backup gaat dan toch de externe HD mee.
- De 50-200mm gaat nu waarschijnlijk ook mee als het nog in m'n tas past. Dan kan ik daar in ieder geval kiezen of ik 'm wel/niet gebruik.
- Zoals denk ik wel duidelijk is, is er geen geld voor een 70-200 :)
- Een polafilter (voor de 24-70) staat ook op de (eindeloze) lijst van dingen die ik nog aanschaf voor de reis.

Gelukkig hoef je het niet met me eens te zijn, it's a free country :)

Er zijn hier wel degelijk mensen die ervaring hebben met kapotte SD cards, en ik behoor daar zelf ook toe. gelukkig merkte ik het al bij het formatteren in camera, maar dat is meer geluk dan wijsheid... Was trouwens bij de derde keer, dus eerste twee keer gebruik mazzel gehad.

De 70-200mm is inderdaad prijzig, de 50-200 zal dat goed kunnen opvangen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2010, 18:42:40 »
Ik zou in ieder geval ook iets langers mee nemen. Als je niks ander hebt is de 55-200 best ok. Wat iedere reiziger graag over het hoofd ziet: neem kopieën van alle facturen mee voor als je terugkomt,. De Nederlandsche douane behoort (naar mijn ervaring) tot de ergste klunzen van Europa en het helpt als je kunt aantonen dat je de spullen in Nederland hebt gekocht.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

jjw

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2010, 14:20:11 »
@ Mharda:
Dat van de geheugenkaarten ben ik het niet helemaal mee eens en twijfel ik over, hoe groot is de kans daadwerkelijk dat een SD-kaartje kapot gaat? Heeft iemand dat hier wel is mee gemaakt? Verder kunnen 4GB kaarten natuurlijk ook gestolen worden, je kan ze iets meer verspreiden natuurlijk. Ik heb nu sowieso al 1 32GB SD-kaart en was van plan om er nog 1 bij te kopen.

Alles in 4GB kaarten kopen kost zo'n 50% meer. Ben het er mee eens dat zo'n reis absoluut niet goedkoop is, maar dat is ook het punt. Het geld groeit helaas niet op m'n rug. Ik moet sowieso nog een heleboel reisspullen kopen en de 12-24 in m'n lijstje..die moet nog gekocht worden ;) . Ik spaar me een ongeluk haha, en de lijst met 'kleine dingetjes' is eindeloos en telt al snel op! Twijfel nu toch een beetje of ik er niet 4 x 8GB bij zal kopen ipv 32GB. Maar ik ga de eerste 32GB sowieso niet vervangen, tenzij ik nog ergens geld vind!

- Wat betreft de backup gaat dan toch de externe HD mee.
- De 50-200mm gaat nu waarschijnlijk ook mee als het nog in m'n tas past. Dan kan ik daar in ieder geval kiezen of ik 'm wel/niet gebruik.
- Zoals denk ik wel duidelijk is, is er geen geld voor een 70-200 :)
- Een polafilter (voor de 24-70) staat ook op de (eindeloze) lijst van dingen die ik nog aanschaf voor de reis.

« Laatst bewerkt op: 22 april 2010, 03:07:26 door jjw »

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2010, 22:53:18 »
ja idd, neem de 50-200 mee. in de parken zijn de dieren vaak wel mensen gewend en kan je redelijk dichtbij komen.

maak back-up's! je kan in een internetcafé de foto's branden en meteen ook online zetten in een album (wel alleen dan de foto's die goed zijn)
veel mobieltjes hebben de mogelijkheid om het geheugen uit te breiden met een mini-sd kaart ook dit kan je als back-up locatie gebruiken.

laat de foto's ook op de kaartjes staan en koop bij als je ze vol hebt staan. doe wel regelmatig een controle op onscherpe foto's en dergelijke en verwijder die anders zijn ze wel snel vol.
(triple back-up is het veiligst) de tip van de dvd's opsturen is ook een hele goede.

zo'n alarm trekt ook de aandacht volgens mij. wat ik wel eens doe op drukke plekken is de heupclip's vastzetten om de stoel waar ik zit. dan kan hij iig niet even snel meegenomen worden.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2010, 20:27:06 »
Ik zou geen 32GB kaart meenemen... Moet je je voorstellen dat hij of kapot gaat of dat je hem verliest / hij gestolen wordt...
In het kader van risicospreiding sluit ik me helemaal bij Mharda aan. Gebruik zelf ook meerdere 4Gb kaartjes tijdens mijn reizen/vakanties.
Meer is dus niet altijd beter...  :-X

Zelf neem ik altijd mijn 18-250 mee tijdens reizen/vakanties. Ondanks zijn beperkingen een hele fijne reislens. Nu gaat ook de 50mm 1.7 inclusief omkeerring mee. Gewoon om eens te kijken of handmatig scherpstellen überhaupt werkt voor mij. Met een kleine van bijna 5 jaar kan ik maar zelden echt de tijd nemen om 'even' rustig een foto te nemen.

Naast de tip voor kleine sd-kaartjes zou ik zeker iets regelen voor back-up. Neem je een laptop mee? Dan absoluut de externe hd mee! Gescheiden bewaren uiteraard. Heb je een dvd-brander in je laptop? Brand zo af en toe een dvd en stuur deze per post naar een adres (van jezelf of vrienden) in Nederland.

Succes met de voorbereidingen en alvast heel veel plezier!

Gr. PentaxDonkey

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2010, 20:03:09 »
Ik zou geen 32GB kaart meenemen... Moet je je voorstellen dat hij of kapot gaat of dat je hem verliest / hij gestolen wordt...

Dan liever kaarten van max 8GB, of liever nog 4GB.

Geen backup is mi erg onverstandig. Kijk desnoods of iemand je er één wil lenen, maar een dergelijke reis in meestal niet goedkoop en om nou op je herinneringen te bezuinigen...

Een maximum van 70mm is erg weinig. De 50-200mm is een leuk low cost alternatief. Echt grote tele's (boven de 200mm) zou ik niet meenemen. Te zwaar en niet handig zonder 'echt' statief. Heb je geld, dan is er voor mij één ideale lens: de SIGMA 70-200mm. Weegt ook wat, maar geloof me: hij is het waard.

Ik zou ook een pola filter meenemen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

jjw

• Gast
Ik ga op vakantie en neem mee.....
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2010, 19:44:25 »
Als er geen vulkaan roet in het eten gooit dan ga ik in Juli 6 weken door de V.S. reizen. Uiteraard gaat dan de camera ook mee! Vraag is alleen; wat moet er allemaal mee? En wat zouden jullie aanraden om mee te nemen, of juist om thuis te laten?

Wat er nu sowieso al mee gaat:
- K20d
- sigma 12-24
- sigma 24-70
- sigma EF 530 DG Super (flits) + omnibounce
- gorillapod slr zoom + balhoofd
- 2 accu's
- 2 * 32GB SD (mogelijk nog bijkopen tijdens de reis)
- sensor swab (laten we hopen voor niks, maar het is daar stoffig!)
- tas: clik elite medium nature pack
(top ding, kan overigens iedereen het merk clik elite aanraden! Goede en verstelbare rug-support voor langere tochten als bij een hiking backpack. Groot dagvak, ruimte voor een waterzak, eindelijk een fotorugzak zonder pijnlijke keiharde/stijve constructie)

Waar ik over twijfel:
- 50mm 1.7
Deze is immers al gedekt door de 24-70, alleen is wel een erg mooi lensje om een keer een portret mee te maken, heerlijke bokeh, ook leuke voor in de stad?
- 50-200 kitlens
Zal deze wel nodig zijn? Of ga ik 'm juist missen? Voor het wildlife in de parken is de lens waarschijnlijk te kort en het wild te ver weg en te snel weg voordat ik van lens gewisseld heb, al valt er natuurlijk te croppen. Het is kwalitatief niet echt een goede lens, maar hij weegt daarintegen niet veel en kan misschien nog wel ergens in de koffer...aan de andere kant sleep ik al veel teveel mee..
- 2.5" 500GB harde schijf USB (heb geen imagetank en m'n budget laat dit ook niet meer toe, de externe hd heb ik al, investeer liever in extra SD)
Ding weegt maar iets meer dan 100 gram (maar wel wéér 100 gram meer, je kan bezig blijven). Kan hiernaar mogelijk tussendoor m'n foto's kopieren in een internetcafe. Mocht onverhoopt de camera/SD-kaart gestolen worden dan heb ik een backup. Nog tips voor het veilig bewaren van je foto's ivm diefstal?
- een 'diefstalalarm' (of hangslotje o.i.d.)
Ja de camera is verzekerd en ja ik let op, maar het blijft een erg aantrekkelijk ding, zeker als je daar met een tas vol loopt. Bovendien zit de ritssluiting van de tas aan de voorkant, vrij zware rits, maar je kan er dus relatief makkelijk bij, ook al heb ik de camera meestal in de hand/om nek waarschijnlijk.
Er bestaan pull-pin achtige alarmpjes, houden weinig tegen maar maken je wel alert als er iets gejat wordt. Zou deze bijvoorbeeld aan de rits vast kunnen maken, alleen dat geeft dan ook weer aan dat er iets waardevols in zit. Bovendien; hoe VER wil je overal in door slaan?

Ideaal gezien neem je natuurlijk alles mee en is er voor elke lens/accesoire natuurlijk wel een situatie te bedenken. Het is echter wel een reis en ik kan dus niet oneindig veel meenemen en moet keuzes maken. Komt bij dat het ook geen fotoreis is, ik ga vast een hoop moois schieten maar ik wil m'n reis niet alleen door de zoeker beleven en wil m'n reisgenoten ook niet teveel irriteren om net dat ene shot te krijgen. Minder spullen meenemen geeft dus misschien ook wel wat rust, met maar 2 lenzen hoef ik er niet eens over te denken of ik moet wisselen naar een 50-200 bijvoorbeeld.

Ben benieuwd naar jullie reacties en jullie ervaringen wat betreft reizen, spullen, praktische tips etc.!
« Laatst bewerkt op: 20 april 2010, 19:48:28 door jjw »