Auteur Topic: EXIF lens-type corrigeren (Sigma 10-20)  (gelezen 767 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:EXIF lens-type corrigeren (Sigma 10-20)
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2010, 15:51:24 »
Overgezet naar FAQ sectie. Wat mij betreft mag hier een slotje op...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2010, 15:51:24 »

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2010, 13:38:45 »
Onderstaande tekst:
Citaat
Willen jullie van deze posting van Lysvik een FAQ maken? Groeten, Ruurd

is naar de mods verstuurd met de knop
Citaat
Meld dit bericht aan de moderator

???

Groeten,
Ruurd

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2010, 06:31:14 »
Erg goed gedaan! Ook mooi gestructureerd en met voorbeeld shots.

Ik vraag me af of PhotoMe deze lens wel goed herkent. Zo niet dan kan je dit in een verkorte vorm wellicht ook aan Jens sturen. In mijn ervaring past hij zaken snel aan.

Ik kan trouwens geen FAQ aanmaken, ik ben geen mod :) Je kan het best even Vulcan of André-MZ5 vragen.

Nogmaals complimenten!

Met vriendelijke groet,
Harry
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2010, 04:46:14 »
Dank voor je heldere uiteenzetting. :good:

Omdat ik veel, om niet te zeggen: hoofdzakelijk,  mf-objectieven gebruik, worden die in de EXIF überhaupt niet opgenomen.
Die kan ik nu makkelijk gaan toevoegen (als ik dar zin in heb  :( )

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 20 april 2010, 04:52:36 door asplx »

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
EXIF lens-type corrigeren (Sigma 10-20)
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2010, 21:01:27 »
Al een tijdje stoorde ik me aan het feit dat het lenstype van de sigma 10-20 niet goed wordt weergegeven in de Exif informatie van een met deze lens geschoten foto (op de K20D). Nu kunnen met de meeste fotobewerkingprogramma's of Exif-tools wel gegevens worden aangevuld maar het wijzigen van bepaalde Exif-gegevens zoals die over de gebruikte lens is niet zomaar mogelijk.

Na wat uitzoekwerk kwam ik erachter hoe je met de ExifTool van Phil Harvey de lensgegevens kunt wijzigen. Het is een commandline tool en daarmee niet bepaald gebruikersvriendelijk (geen GUI) maar het is goed te doen.

Ik kan me voorstellen dat het onderstaande stukje in eerste instantie misschien wat afschrikt, maar de uitvoering valt reuze mee. Gewoon even uitproberen op een testset met foto's.

1. Installatie ExifTool

Het begint met het installeren van de ExifTool.

download ExifTool

2. Uitvoeren commando in terminalprogramma

Vervolgens start je -in dit voorbeeld is het gebruik op een Mac beschreven- een terminal sessie (of een Dosbox met commandline in Windows)  en navigeer je naar de folder waar je de bestanden hebt klaargezet waarvan de Exif moet worden aangepast.

* navigeer naar de betreffende map (in dit geval de map exifupdate op het bureaublad, Pluto is de computernaam):

Pluto:~ username$ cd desktop/exifupdate

* voer het volgende commando uit:

Pluto:exifupdate username$ exiftool -lens="Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC" -if '$LensType="3 44"' *.PEF

Na een enter duurt het even voordat alle PEF-bestanden zijn aangepast. Er verschijnt vervolgens een melding dat de wijzigingen zijn doorgevoerd:
  127 image files updated

Je kunt ook één bestand aanpassen door de bestandsnaam te kiezen, bijvoorbeeld IMG3856.PEF in plaats van *.PEF (alles in de betreffende map).

Bij het uitvoeren van dit commando wordt automatisch een kopie van het PEF-bestand gemaakt als back-up. Als alles goed is bijgewerkt kun je deze kopie-bestanden verwijderen.

Uitleg commando:
Kortweg voert het commando de volgende bewerking uit:
schrijf de waarde "Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC" in de tag Lens als de tag LensType gelijk is aan de waarde "3 44".

Een stukje verdieping:
Bij het schrijven van de metagegevens voor het LensType wordt gebruik gemaakt van een tabel met tags voor Pentax. Hier meer info.

Hoewel de waarde voor de Sigma 10-20 wel bestaat wordt deze dus niet (altijd) goed geschreven in de metadata.
In mijn geval wordt de waarde: SIGMA 18-50mm F3.5-5.6 DC, 12-24mm F4.5 EX DG or Tamron 35-90mm F4 AF geschreven. Er wordt dus ten onrechte de waarden 3 44.4, 3 44.2 en 3 44.5 gekozen.

'3 44'= Sigma or Tamron Lens (3 44)
'3 44.1'= Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC
'3 44.2'= Sigma 12-24mm F4.5 EX DG
'3 44.3'= Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro
'3 44.4'= Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC
'3 44.5'= Tamron 35-90mm F4 AF

(The first number gives the series of the lens, and the second identifies the lens model. Note that newer series numbers may not always be properly identified by cameras running older firmware versions. Decimal values differentiate lenses which would otherwise have the same LensType, and are used by the Composite LensID tag when attempting to identify the specific lens model.)

Tip: selectie van de aan te passen bestanden. De meeste fotobewerkingsprogramma's hebben de mogelijkheid om te filteren op de Exif-gegevens. In onderstaand voorbeeld is een filter gezet de waarde SIGMA 18-50mm F3.5-5.6 DC in het veld Lens. Zo worden alle foto's zichtbaar met de onjuiste lenswaarde.

Screenshot filter (filtering in Aperture):

Voorbeelden voor en na (wel 2 verschillende foto's, maar het gaat om het principe):

Voor: foutieve lensinfo:

Na: juiste lensinfo:

Disclaimer: stel je vooraf goed op de hoogte van de werking van ExifTools. Het gebruik van dit programma en de hiervoor beschreven werkwijze is voor risico van de gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2010, 22:47:57 door Lysvik »