hele interessante reacties allemaal, en voor ik verder ga, verklap ik maar vast dat de grijskaart als beste uit de bus kwam in mijn test.........................
Ik heb, zowel binnen als buiten, meerdere directe vergelijkingstests met de volgende 3 artikelen:
expodisk, 80 euro, grijskaart 25 euro, en melitta-filter, 1 euro per 100 stuks.......
Dat melitta-filter zal ik even uitleggen: ik had eens gelezen, in een artikel over de expodisk trouwens, dat je met witte koffiefilters die je net zo gebruikt als de expodisk, ook een goede witbalans kunt maken.........
ik gebruik melitta original, de ronde met een diameter va. 94 mm, mooie maat.......
Op zich kun je met alle drie een goede witbalans maken.
Met de expodisk en het melitta-filter moet je je camera richten op de plek waar zo'n beetje gemiddelde lichtsterkte valt, terwijl je met de grijskaart natuurlijk de plek van het object pakt.
Als je dat niet goed doet gaat het met expo en melitta opvallend vaak minder goed dan met de grijskaart.
Ik heb in 1 situatie met melitta trouwens een goed resultaat gekregen terwijl dat met grijskaart niet lukte, althans op de jpg op de camera natuurlijk: stel een flink uit de kluiten gewassen basiliek voor waar vol avondlicht op valt terwijl je zelf in de schaduw van een huizenrij staat: in dat soort situaties wint het melitta-filter, de kerk stond in zijn volle glorie te stralen op de monitor van de camera, zoals in het echt ook, terwijl de grijskaart een kerk in de schaduw opleverde.....omdat je met het filter het licht dat je in het echt ziet gebruikt voor de WB, en een grijskaart tegen die kerk aan hangen wordt niks................
De grijskaart wint natuurlijk in bijna alle situaties, en het gemis van een gefotografeerde grijskaart is evident.
De strijd tussen expodisk en melittafilter was een stuk spannender: een goede witbalans lukt eigenlijk altijd wel, maar het is vaak wat gemiddeld, als je het echt goed wilt krijgen, (wat met de grijskaart, ook direct op de jpg's, meestal een makkie is), dan ben je nogal eens aan het prutsen........
Soms wint de expo, soms de melitta, het prijsverschil is het niet waard, dus ik heb ze op een gedeelde 2e plaats gezet.
Als je snel wilt fotograferen en niet van nabewerken houdt is het melittafilter natuurlijk de absolute winnaar van de test: ik heb er voor de grap gewoon 7 doosjes van gekocht, voorraad voor het leven zeg maar, voor 7 euro......
De expodisk heb ik natuurlijk niet gekocht, ik mocht hem lenen van mijn fotoboer.............
Wat ik trouwens ook es gedaan heb is het volgende: neem 2 uv-filters of zo, kwaliteit maakt volgens mij niet uit, knip een mooi rondje uit een wit filter, tussen de filters leggen en op elkaar schroeven, kun je voor de lens houden of even opschroeven........
Jaja, een mens prutst wat af in zijn leven,

, maar zoals anderen al schreven:
theoretisch en in de praktijk kan niets echt tegen een grijskaart op, de filters maken goed nabewerken schier onmogelijk......................