Auteur Topic: Witbalans cap  (gelezen 2558 keer)

asplx

• Gast
Re:Witbalans cap
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2010, 18:47:00 »
Hans....

DÁT had je nou net níet moeten zeggen....  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2010, 18:47:00 »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2010, 18:05:48 »
Dat levert die fotoboer dan toch zeker wel een bakkie koffie op?  ;D

Even nóg wat serieuzer: (bakkie koffie is zéér serieus... ;D )
Waarom krijgen we op de vakopleiding dan geen lees in wit balansen met koffiefilters?

De fotoboer en ik zijn heel goede vriendjes, maar ik ben dan ook een goede klant die zelden over kortingen zeurt, tenzij ik daar echt eens zin aan heb, maar ik zal je tip ter harte nemen  ;)

En dat je die truc met die filters niet op een foto-opleiding leert lijkt me logisch Ruurd, we zijn het er immers over eens dat het eigenlijk een heel slechte methode is, omdat je immers geen referentie-foto hebt, zoals met de grijskaart wel........
Ik neem aan dat je ook geen les in de expodisk krijgt

De grap is gewoon: de melitta-methode is plm. gelijkwaardig aan de expodisk, en alleen geschikt voor luiwammesen die snel aardige jpg'tjes willen hebben  ;)
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2010, 10:16:21 »
Een weinig indrukwekkende reactie Bob.
Nee, ik had foto's in de etalage hangen...

Mama...

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2010, 08:51:06 »
Oh nee?
RTFM is verdomde handig... maar je moet er zelf wat voor doen
Ik heb alleen verdomde weinig zin, om iedere keer weer hetzelfde te moeten zeggen,
omdat de handleiding niet gelezen wordt.
Ook ik moet een handleiding lezen en steek daar tijd en energie in...

Tuurlijk: Het ís heel gemakkelijk, om op het forum te vragen hoe alles moet.
Maar een handleiding lezen hoort daar ook bij en valt daar dus helaas wél onder... :(
Vraag dan zo nodig: Waar kan ik dat vinden in de handleiding.
Inmiddels is er een tweede RTFM geplaatst door Jos, dus zó vreemd is mijn opmerking niet.
Ten eerste weet ik niet van alle camera's alle mogelijkheden en instellingen en wil ik ze ook niet weten.
Ten tweede, en dat is het belangrijkste: De gemakzucht om het maar even te vragen en het niet zelf te (willen) opzoeken en lezen dat stuit mij tegen de borst.
Ik schreef het al: "Ook ik moet een handleiding lezen en steek daar tijd en energie in..."
Net als andere forumleden...

Dat kan de K7 dus ook, als je zelf even zoekt... en moeite doet

Beter laat dan nooit

Ook gegroet,
Ruurd

Een laatste reactie Ruurd. Voor iemand die nog nooit een foto gepost heeft heb je een erg grote mond.  Ik kan me niet herhinneren dat ik iemand gevraagd heb om voor mij het manual te lezen. Het is me al vaker opgevallen dat jij niet echt een sfeer maker of dit forum bent. Voor mij hoef je niet meer op mijn posts te reageren want ik zal jouw reacties in het vervolg negeren.

De groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2010, 02:00:50 »
Citaat van: hansli
Als je snel wilt fotograferen en niet van nabewerken houdt is het melittafilter natuurlijk de absolute winnaar van de test: ik heb er voor de grap gewoon 7 doosjes van gekocht, voorraad voor het leven zeg maar, voor 7 euro......
De expodisk heb ik natuurlijk niet gekocht, ik mocht hem lenen van mijn fotoboer.............

Dat levert die fotoboer dan toch zeker wel een bakkie koffie op?  ;D

Even nóg wat serieuzer: (bakkie koffie is zéér serieus... ;D )
Waarom krijgen we op de vakopleiding dan geen lees in wit balansen met koffiefilters?
Om een aantal redenen, die allemaal op het forum al eens beschreven zijn:

=>1 De GRIJSKAART is ontwikkeld na onderzoek door Eastman Kodak naar de menselijke manier van waarnemen en interpreteren van de omgevingskleuren.
=>2 De totaalindruk van alle kleuren om ons heen komt overeen met grijs, met daarin 18% zwart, wat overeenkomt met 2 stops* overbelichting t.o.v. zwart.
=>3 Alle belichtingsmeters, losse of ingebouwde, én belichtings-automatieken in camera's zijn geijkt op deze waarde, evenals de afdrukmachines in fotolabs.
In pricipe levert een juist belichte opname dus ook een goede afdruk op.
=>4 Een kleurzweem herken je in de grijstonen, niet of moeilijker in de witten en zwarten.

* Voor de - nog - wat minder ingewijden onder ons:
Één stop verschil is halvering óf verdubbeling van de sluitertijd of van de oppervlakte van de diafragma-opening.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2010, 02:26:02 door asplx »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2010, 01:19:00 »
hele interessante reacties allemaal, en voor ik verder ga, verklap ik maar vast dat de grijskaart als beste uit de bus kwam in mijn test.........................

Ik heb, zowel binnen als buiten, meerdere directe vergelijkingstests met de volgende 3 artikelen:

expodisk, 80 euro, grijskaart 25 euro, en melitta-filter, 1 euro per 100 stuks.......

Dat melitta-filter zal ik even uitleggen: ik had eens gelezen, in een artikel over de expodisk trouwens, dat je met witte koffiefilters die je net zo gebruikt als de expodisk, ook een goede witbalans kunt maken.........
ik gebruik melitta original, de ronde met een diameter va. 94 mm, mooie maat.......

Op zich kun je met alle drie een goede witbalans maken.
Met de expodisk en het melitta-filter moet je je camera richten op de plek waar zo'n beetje gemiddelde lichtsterkte valt, terwijl je met de grijskaart natuurlijk de plek van het object pakt.
Als je dat niet goed doet gaat het met expo en melitta opvallend vaak minder goed dan met de grijskaart.

Ik heb in 1 situatie met melitta trouwens een goed resultaat gekregen terwijl dat met grijskaart niet lukte, althans op de jpg op de camera natuurlijk: stel een flink uit de kluiten gewassen basiliek voor waar vol avondlicht op valt terwijl je zelf in de schaduw van een huizenrij staat: in dat soort situaties wint het melitta-filter, de kerk stond in zijn volle glorie te stralen op de monitor van de camera, zoals in het echt ook, terwijl de grijskaart een kerk in de schaduw opleverde.....omdat je met het filter het licht dat je in het echt ziet gebruikt voor de WB, en een grijskaart tegen die kerk aan hangen wordt niks................

De grijskaart wint natuurlijk in bijna alle situaties,  en het gemis van een gefotografeerde grijskaart is evident.
De strijd tussen expodisk en melittafilter was een stuk spannender: een goede witbalans lukt eigenlijk altijd wel, maar het is vaak wat gemiddeld, als je het echt goed wilt krijgen, (wat met de grijskaart, ook direct op de jpg's, meestal een makkie is), dan ben je nogal eens aan het prutsen........

Soms wint de expo, soms de melitta, het prijsverschil is het niet waard, dus ik heb ze op een gedeelde 2e plaats gezet.

Als je snel wilt fotograferen en niet van nabewerken houdt is het melittafilter natuurlijk de absolute winnaar van de test: ik heb er voor de grap gewoon 7 doosjes van gekocht, voorraad voor het leven zeg maar, voor 7 euro......
De expodisk heb ik natuurlijk niet gekocht, ik mocht hem lenen van mijn fotoboer.............

Wat ik trouwens ook es gedaan heb is het volgende: neem 2 uv-filters of zo, kwaliteit maakt volgens mij niet uit, knip een mooi rondje uit een wit filter, tussen de filters leggen en op elkaar schroeven, kun je voor de lens houden of even opschroeven........

Jaja, een mens prutst wat af in zijn leven,  ;) , maar zoals anderen al schreven:
theoretisch en in de praktijk kan niets echt tegen een grijskaart op, de filters maken goed nabewerken schier onmogelijk......................

Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

asplx

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2010, 23:00:36 »
Citaat van: Bob
vwb het RTFM Huh? commentaar: Ik was opzoek naar een practische tip en daar valt RTFM hellaas niet onder.
Oh nee?
RTFM is verdomde handig... maar je moet er zelf wat voor doen
Ik heb alleen verdomde weinig zin, om iedere keer weer hetzelfde te moeten zeggen,
omdat de handleiding niet gelezen wordt.
Ook ik moet een handleiding lezen en steek daar tijd en energie in...

Tuurlijk: Het ís heel gemakkelijk, om op het forum te vragen hoe alles moet.
Maar een handleiding lezen hoort daar ook bij en valt daar dus helaas wél onder... :(
Vraag dan zo nodig: Waar kan ik dat vinden in de handleiding.
Inmiddels is er een tweede RTFM geplaatst door Jos, dus zó vreemd is mijn opmerking niet.

Citaat
Als je het zelf ook niet weet dan mag je dat ook rustig zeggen!
Ten eerste weet ik niet van alle camera's alle mogelijkheden en instellingen en wil ik ze ook niet weten.
Ten tweede, en dat is het belangrijkste: De gemakzucht om het maar even te vragen en het niet zelf te (willen) opzoeken en lezen dat stuit mij tegen de borst.
Ik schreef het al: "Ook ik moet een handleiding lezen en steek daar tijd en energie in..."
Net als andere forumleden...

Citaat
De reden van mijn vraag is dat je in de D300 (van mijn collega) een preference in kunt stellen voor een gemeten wit balans. Top of mij head heb je dat dus niet in de K7

Dat kan de K7 dus ook, als je zelf even zoekt... en moeite doet

Citaat
maar ik ga het nu zeker even opzoeken.

Beter laat dan nooit

Citaat
Groeten, Bob

Ook gegroet,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2010, 02:01:51 door asplx »

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2010, 17:31:51 »
De reden van mijn vraag is dat je in de D300 (van mijn collega) een preference in kunt stellen voor een gemeten wit balans. Top of mij head heb je dat dus niet in de K7 maar ik ga het nu zeker even opzoeken.

Groeten, Bob

ik weet niet of je dit bedoelt maar bij de k10 kan je eerst een foto maken met b.v. een grijskaart erop vervolgend kan ik in de wb menu voor custom wb kiezen; vervolgens kan je dan in die laatste foto die grijskaart "aanwijzen" en dan stelt de k10 dat in als wb

ik zie het staan op pagina 194 van de k7 handleiding

rtfm= read the fucking manual :-X

gr Jos

K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2010, 15:55:36 »
Bedankt voor alle reacties,

Een grijs kaart is een goed alternatief maar tegelijkertijd nogal kwetsbaar en even duur (vandaar mijn vraag naar ervaringen met de expo disk).
Verschillende tinten in verschillende omstandigheden is geen probleem maar het soort wit moet toch wel overeen komen en controle over de meeting vooraf kan inderdaad achteraf veel werk schelen. En alles bij elkaar netjes krijgen over een hele serie is geloof ik ook een nieuwe feature van CS4. Maar dat is weer een heel ander topic.

vwb het RTFM ??? commentaar: Ik was opzoek naar een practische tip en daar valt RTFM hellaas niet onder. Als je het zelf ook niet weet dan mag je dat ook rustig zeggen! De reden van mijn vraag is dat je in de D300 (van mijn collega) een preference in kunt stellen voor een gemeten wit balans. Top of mij head heb je dat dus niet in de K7 maar ik ga het nu zeker even opzoeken.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline ReneM

• Super Pentaxian
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2010, 20:14:29 »
Een collega van mij gaat binnen kort een trouwfotosessie maken en dan is het van belang dat b.v. de jurk op elke foto wel gelijk is

In het werkelijke leven ziet die jurk er buiten in de schaduw toch ook anders uit dan in de zon? Iets soortgelijks geldt voor daglicht binnen en flitslicht.

Ik heb de bruiloft van mijn broertje verslagen en de jurk had in de ochtend voor het oog toch echt een andere kleur dan in de avondzon. Dat lijkt mij normaal en het doet onnatuurlijk aan om die tint overal gelijk te trekken denk ik.

Een grijskaart lijkt mij het meest makkelijk werken. Testshot op iedere locatie (binnen dus een met het licht mee en tegen het licht in). Fotograferen in RAW en zorgvuldig nabewerken (geloof me, daar gaat meer tijd in zitten dan in het nemen van de foto's zelf).

Vriendelijke groet, René

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2010, 17:49:31 »
Beste Bob,

Ervaring met een expodisk heb ik niet, wel met een grijskaart en een colorchecker. Die laatste zou ik willen aanraden: het gaat mi niet alleen om wit en grijs, maar vaak ook juist om huidtonen. Een colorchecker (CC) is een doosje met gekleurde vakjes. Het bruidspaar moet die even vasthouden en je neemt één foto met die CC. Later kan je met speciale software een profiel aanmaken en je hebt de perfecte kleuren!

Denk eraan: zowel bij een cc als een grijskaart moet je elke keer opnieuw een 'testshot' als de belichting oid gewijzigd is. Dat zal in de praktijk bij een trouwerij erg vaak zijn. Ik denk dat je het beste een cc voor wat formele portretten zou kunnen gebruiken en verder in RAW werken. Zo heb je later de meeste opties nog open en kan je het beste nabewerken.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2010, 17:13:51 »
Elders op het forum is deze cap al uit en te na besproken.

Dewitbalans hoef je inwezenmaar één keerinetestellen:  Bij hetbeginvandereportage.
In het analoge tijdperk - nu dus ook nog - bestonden er 2 soorten kleurenfilms: daglicht en kunstlicht.
De fotograaf nam zoveel mogelkijk films van één merk mee, eventueel voor een ander effect een meer verzadigde of meer soft type film, andere ISO-waarden voor veel of juist weinig licht.
En om verschillen binnen een reeks te vermijden, werden altijd films van één emulsienummer =batch meegenomen.
Verder een grijskaart en evt. een Kodak of McBeth kleurenkaart, die in één de eerste opnames van dát deel van reportage werd mee gefotografeerd, zodat het lab kan/kon corrigeren op de kleuren van de kleurenkaart.

Met de grijskaart wordt naast de lichtsterkte, ook de kleurtemperatuur bepaald.
Een kleurzweem zie je als eerste in de grijstonen.

Dat betekent, dat de instelling van de kleurtemperatuur vooraf wordt ingesteld en dat je er daarna van afblijft..

Zonder kleurtemperatuurmeter heeft het geen enkele zin om om die waarde in de camera te wijzigen, om de doodsimpele reden, dat het gokken wordt...

Daarom de doodsimpele tip:
=> Koop een officiële grijskaart,
=> houd die bij zowel de jurk van de bruid als bij het pak van de bruidegom en
=> als je van locatie of verlichting wisselt
=> meet de hoeveelheid licht die gereflecteerd wordt door de grijskaart. (spotmeting toepassen!)

Citaat
Ook de werkwijze om dit bij een pentax te doen is interessant (opslaan met de AF lock gaat denk ik niet lukken).
Reuze interessant.... ;)
Oplossing:
RTFM

[cynischmodus] Het bruidspaar mag/moet er van uit kunnen gaan, dat de fotograaf zijn/haar camera kent en kan bedienen. [/cynischmodus]

Succes,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2010, 17:18:54 door asplx »

Offline Bob

• Super Pentaxian
Witbalans cap
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2010, 14:45:50 »
Wie heeft er ervaring met het gebruik van een witbalans cap (zoals de ExpoDisk http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=503)  om bij elke opname de witbalans exact te kunnen meten voor het maken van de opname? Een collega van mij gaat binnen kort een trouwfotosessie maken en dan is het van belang dat b.v. de jurk op elke foto wel gelijk is (zeker in een album kan dit erg vreemd uitpakken).

Ook de werkwijze om dit bij een pentax te doen is interessant (opslaan met de AF lock gaat denk ik niet lukken).

Ik hoor het graag, Bob