Auteur Topic: Focustest Pentax DA 55-300  (gelezen 5243 keer)

asplx

• Gast
Re:Focustest Pentax DA 55-300
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2010, 23:18:51 »
Voel je je nu niet oud als je dat zegt ruurd?  :D

Daar ben ik inmiddels al aangewend geraakt in de afgelpen 51 jaar, Buks  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2010, 23:18:51 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2010, 01:07:55 »
Ja, dat is al een decennia oud verschijnsel...  :-\
Dat leerde ik bij mijn eerste boxcamera in 1959 al.

Groeten,
Ruurd

Voel je je nu niet oud als je dat zegt ruurd?  :D

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2010, 00:34:38 »
ik heb zelf de k7 met deze lens. De lens komt bijna niet van het toestel af. En uit de hand is het ook goed te doen. Wat ik wel gemerkt heb is dat je goed licht moet hebben ivm met de nodigde sluitertijden, anders wordt het wat lastiger en de kans op bewegingsonscherpte neemt toe

Ja, dat is al een decennia oud verschijnsel...  :-\
Dat leerde ik bij mijn eerste boxcamera in 1959 al.

Groeten,
Ruurd

Offline Asiancook

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Ik Pentaxs, dus ik besta
    • Asian Food
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2010, 10:53:15 »
ik heb zelf de k7 met deze lens. De lens komt bijna niet van het toestel af. En uit de hand is het ook goed te doen. Wat ik wel gemerkt heb is dat je goed licht moet hebben ivm met de nodigde sluitertijden, anders wordt het wat lastiger en de kans op bewegingsonscherpte neemt toe
K7/5, A3 | Metz 58-2
DA*300 | DA 15/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 43 Ltd | DFA 100WR
my PPG | Nature&Wildlife

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2010, 23:38:15 »
Welke sluitertijd paste je toe bij de verschillende objectieven?

De uitzwaai van een 50 mm objectief is 6x kleiner dan van een 300 mm objectief.
A little difference, isn't it?
Doe die test maar rustig van af statief en áls je die dan vanuit de hand doet, dan toch minimaal met toepassing van de 1/f-regel: brandpuntsafstand 300 mm, sluitertijd < 1/300 sec.
En < 1/300 is dan dus 1/350, 1/400 enz.

Dit voor alle duidelijkheid.

Groeten,
Ruurd

ZaZaLuca

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2010, 23:27:27 »
Ik heb deze 55-300 nu enkele weken op mijn K7 en raakte er van overtuigd dat er iets mis is met de scherpte... Ook deze test gedaan met de DOF test opstelling zoals hierboven.
Mijn 16-45 feiloos scherp op de 0 en een hoge scherpte, de 1.7 afwijkende focus maar wel superfijn qua scherpte. AF bijgesteld voor dit objectief en nu ook goed.. de 55-300 wel af goed maar leek zo onscherp...
Verschillende testopnames gemaakt met verschillende diafragma openingen... blijkt toch dat de bewegingsonscherpte (camera op tafel gezet waarop ook het testobject staat) de belangrijkste stoorzender bij dit objectief... (sommige foto's zijn namelijk wel scherp)
dat verraste me een beetje in de zin dat met mijn 1.7 50 mm ik de kaart beeldvullender scherp krijg dan met de telelens... dan zou je met de 50 mm op de korte afstand toch ook gevoeliger moeten zijn voor bewegingsonscherpte... denk ik nu verkeerd? (bewegingsonscherpte is afhankelijk van de "hoekverplaatsing" van het object op het opname vlak)

IS het maw altijd belangrijk (noodzakelijk) met deze 300 mm altijd het statief te gebruiken? ik hoopte nu met SR ook uit het handje redelijk goed te kunnen knippen (wat me ook op het hockeveld bij mijn dochter vaak maar matig lukt...)

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Focustest Pentax DA 55-300
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2009, 18:24:55 »
Toch maar eens mijn DA 55-300mm op front- of backfocus getest. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van chart No. 3 van Yvon Bourque. Er zijn 3 soorten charts/sjablonen, waarbij No. 3 voor telelenzen geschikt is. Deze sjabloon dient op een vlakke ondergrond te worden geplaatst en de lens dient onder een hoek van 45 graden te worden scherpgesteld. Het is wel een nauwkeurig werkje om de meting goed uit te voeren.

Mijn "ik weet het niet" gevoel over de FF of BF van deze lens is nu weggenomen. De lens heeft een goede autofocus. Hieronder enkele fragmenten van de test.

Aperture op F/5.8

Aperture op F/8

Aperture op F/16

Â