Auteur Topic: Pentax compact camera?  (gelezen 5808 keer)

patrick91

• Gast
Re: Pentax compact camera?
« Reactie #20 Gepost op: 8 februari 2009, 18:32:17 »
Ik heb de 770 weer gekocht voor de rode zee.. 1e dag wat slechte foto's gemaakt, stilliggen en snorkelen gaan niet samen, dus geen beste foto's. 2e dag ging hij stuk, na de vakantie opgestuurd naar olympus en een nieuwe gehad.. die gelijk weer verkocht.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 8 februari 2009, 18:32:17 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 8 februari 2009, 15:13:21 »
Die Olympus Mju dingen lijken mij ook wel wat om mee te nemen op vakantie.. kan je mee snorkelen en je kan tegen een stootje.. mooi ding om mee te hiken door het regenwoud..

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2009, 17:07:14 »
Citaat
Thnx maar geduld is niet haar sterkste kant...ze wil donderdag gaan shoppen ;)
Nou, mevrouw is vanmiddag zelf maar even geweest terwijl ik aan het werk was... het resultaat is een Canon Digital IXUS 80 IS.

Toegegeven...het had slechter gekund.  ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2009, 23:33:15 »
Ik heb nu de A30 al bijna 11 maanden en voor een compactje bevalt die uitstekend! Voor vakantiefoto's is die ruim voldoende en doet dan weinig onder voor een dSLR. Je kan er zelfs ook met handmatige bediening er uitstekende concertfoto's mee maken. Al heb je dan wel last van een tikje ruis.

Een minder model dan de A30 dat raad ik zo ie zo af. Ga minimaal voor hardwarematige SR. De goedkopere modelletjes hebben dat namelijk niet.

Lodewijkvw

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2009, 21:07:19 »
Dpreview heeft laatst een uitgebreide serie reviews over compactcamera's gedaan in verschillende categoriën (budget, ultracompact etc). Zeker een aanrader om daar even te kijken: www.dpreview.com en dan de 1e 4 bij reviews.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2009, 20:36:50 »
Citaat
Of je koopt de net nieuwe E70 met een adviesprijs van €99...
Zie dit bericht .
Thnx maar geduld is niet haar sterkste kant...ze wil donderdag gaan shoppen ;)
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2009, 20:37:23 door C20v »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2009, 20:33:23 »
Citaat
Ik zit naar een E60 te kijken. M`n vriendin wil een ultra compacte P&S  voor vakanties en uitjes.

Ik neem aan dat ik me geen buil kan vallen voor €90?
Of je koopt de net nieuwe E70 met een adviesprijs van €99...
Zie dit bericht .
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2009, 19:57:01 »
Ik zit naar een E60 te kijken. M`n vriendin wil een ultra compacte P&S  voor vakanties en uitjes.

Ik neem aan dat ik me geen buil kan vallen voor €90?

stefan-e65

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2009, 17:27:58 »
De e65 is ook een hele goede aanrader!
8.1 megapixels, veel standen voor verschillende omgevingen en perfect lcd schermpje!
gr stefan

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2008, 11:37:55 »
Als je met een compact onderwater gaat koop dan een apparte onderwater body. Een camera die volgens de specs 10m onderwater kan gaat gegarandeerd vroeger of later lekken. Een aparte goede onderwater behuizing kost ongeveer 200 Euro. Als deze kosten een probleem zijn kun je je camera beter droog houden. Want een goedkoper alternatief wat de geest geeft is ook weggegooid geld.

Nu ik het voor een tweede keer lees is het misschien wat heftig geformuleerd. Dus voor alle duidelijkheid dit is mijn mening, meer niet.

Groetjes, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

patrick91

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2008, 09:47:17 »
Citaat
Zit zelf verlekkerd te kijken naar de compacts die tot 10 meter onder water kunnen en bestand zijn tegen een stootje...
Zijn er een stuk of drie van, wel wat duurder, maar onderwaterfotografie (snorkeldiepte) lijkt me toch wel erg! leuk...

Ik had voor de vakantie voor de grap een olympus 770SW gekocht, het is ook voor de grap want een superding is het niet.. het is natuurlijk wel leuk onderwater (zwembad) maar die lol is er snel af. Op vakantie niet echt kunnen gebruiken want het water aan de kustkant van Griekenland waar we waren was te troebel. Heb hem met waterskien aan de baan een paar keer meegenomen, je hebt weer eens een andere hoek maar nogmaals, beelden zijn niet geweldig.
Intussen heb ik hem ook alweer verkocht. Wil er wel weer 1 hebben.. dit jaar naar Egypte en de rode zee lag ik al eerder in en tja.. dan neem ik de mindere beelden voor lief :)

Gertjan

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2008, 19:55:27 »
Heb hier legio compactcamera's liggen (1 digitaal, stuk of wat analoog) en heb ze eigenlijk nooit bij me. Al moet ik mijn fish-eye camera en mijn agfa 'rits-rats' cameraatje toch weer in de auto gaan leggen en straks altijd bij me hebben op de bus :)

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2008, 00:44:35 »
Ik heb net de A30 besteld.  8-)

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2008, 20:33:13 »
Ik denk eigenlijk dat de A30 ook nog wel een optie is. Is wel iets verouderd... maar is daardoor niet gelijk een slechte camera.  ;)

Eerst wilde ik eigenlijk de nieuwe Ricoh GR Digital II aanschaffen, maar dat vind ik toch wat duur.... en ook de onzekerheid of die nog voor mijn vakantie bezorgd kan worden.

wimem

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2008, 20:08:44 »
@Harrie; K10 is toch waterdicht? ::) :-)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2008, 20:01:07 »
Zit zelf verlekkerd te kijken naar de compacts die tot 10 meter onder water kunnen en bestand zijn tegen een stootje...
Zijn er een stuk of drie van, wel wat duurder, maar onderwaterfotografie (snorkeldiepte) lijkt me toch wel erg! leuk...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

ballone

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2008, 19:56:04 »
Ik heb een Fujifilm A610 compactcameraatje. Geen superding en ook niet superduur. Maar maakt toch redelijke plaatjes. Rond de 100 euro te koop en je steekt hem zo in de zak. Leuk voor erbij...

gr. peter

Hans

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2008, 19:53:32 »
Het hangt een beetje van je budget af. Ik had altijd een Sony DSC-S70 bij me, maar die begon recent toch wel erg veel kuren te vertonen. Vervangen was onvermijdelijk.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Panasonic DMC-FZ8. Superlicht, 12x zoom,  met verbazend weinig vertekening en - last but not least - RAW modus.

ik ben nog niet helemaal los op het ding, maar de eerste resultaten zijn zeker niet slecht.

Een andere bijzonder goed aangeschreven camera is de Canon Powershot S3 IS. Volgens reviewers beter dan de Panasonic (ook beter dan de nieuwe Powershot S5 IS overigens) en nog steeds te koop. Geen RAW, helaas.

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2008, 18:36:27 »
Ik heb er ook aan gedacht een compactje te kopen naast mijn K10. Maar ik zie bij een vriend van me die een 300D heeft en een zeer leuke Ixus, dat hij de compact eigenlijk te weinig gebruikt om aanschaf te rechtvaardigen. Ik denk dat het bij mij niet anders zal gaan als ik een compact aanschaf.

Als ik een Pentax zou kopen, zou de A40 mijn eerste keuze zijn, qua mogelijkheden en uiterlijk. De Samsung NV20 vind ik ook wel stoer met zijn retrodesign. Verder vind ik van Canon de Ixus lijn aantrekkelijk door de vormgeving van sommige modellen en de kwaliteit. De powershotlijn is dan naar mijn smaak wat minder aantrekkelijk vormgegeven, maar staat wel hoog aangeschreven vanwege de kwaliteit  en instelmogelijkheden.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2008, 18:37:46 door John »

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
Pentax compact camera?
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2008, 17:45:50 »
Zelf denk ik erover om nog een Pentax compact camera aan te gaan schaffen. Gewoon eentje om altijd bij me te hebben. Ik vind het iets te groot om altijd mijn K100D met mij mee te slapen.  ::) Is ook veel lastiger om mee naar binnen te slepen bij sommige concerten.  ::) En voor mijn reis naar Chili toe is dat eigenlijk ook wel handig. Vooral voor de filmpjes dan.  ;)

Heeft iemand hier enige ervaring met Pentax compact camera's? Ik heb dat hier nog niet voorbij zien komen.

Nu is het alleen de vraag: welke? Ik wil eigenlijk wel de A40, maar die is nergens op voorraad en ik denk ook niet dat ik die deze maand nog in huis kan hebben. De Z10 lijkt me ook wel een leuke camera. Net als de S10...  ::)