Ik ben in het bezit van beide lenzen, dus zou op je vragen moeten kunnen antwoorden. Dat van die twee stappen herken ik niet, mi is het verschil veel groter. 135mm versus 200mm, daar zit toch een behoorlijk verschil tussen.
Het geld, hoe belangrijk ook, zou ik niet laten meebeslissen. Op zulke grote bedragen moet je iets kopen waar je gelukkig mee bent. Nu, maar ook in de nabije toekomst.
Ik heb de 70-200 nog maar pas, maar zo als ik het nu zie is deze qua AF even snel als de 50-135. Bouwkwaliteit van beide is prima mi. Groot verschil is dat de 50-135 geen kleine lens is, maar wel nog hanteerbaar. De 70-200 wordt niet voor niets met statiefgondel geleverd, dat is een kleine teletoeter (gewicht, lengte).
MACRO heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar daar zou ik de 70-200 ook niet voor kopen. Volgens de reviews ook niet het sterkste punt van de SIGMA.
De kwaliteit van de 50-135 is top. Volgens velen de beste moderne PENTAX zoomlens van dit moment. Volgens mij zit de SIGMA er erg dict tegenaan. Ik heb ergens wat testshots geplaatst en als je rekening houdt met (1) het feit dat je altijd moet wennen aan een lens en (2) ik niet kan fotograferen, dan zie je dat dit een prima lens is!